P
Funderar varför det har blivit så här. Kittet är mjukt under färgen och går lätt att skrapa bort. Kan det bero på att man målat fönstren för tidigt efter kittningen?

• P6080288.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P6080289.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peter_K skrev:
Funderar varför det har blivit så här. Kittet är mjukt under färgen och går lätt att skrapa bort. Kan det bero på att man målat fönstren för tidigt efter kittningen?
Ja, kittet var inte torrt när du målade. Men det har ingen betydelse för funktionen. Så småningom kommer kittet att torka.

Vad är det för kitt och vad är det för färg du målar med? Jag tror att man ska hålla sig inom samma material, dvs oljekitt ihop med oljefärg.

P
Ingen aning. Har precis börjat skrapa och det är de tidigare ägarna som har målat. Ser ut och luktar som linoljekitt så jag tänkte fortsätta med det. Kllade igenom övriga fönster och det är bara 3 av 20 som ser ut på det här viset så jag tar nog och skrapar bort det som är bubbligt och lägger nytt kitt. Det är bara nedre falsen som ser ut så, kanske de har kittat om den och bättringsmålat innan vi köpte huset för snart 3 år sedan.

P
Vist ja, Oljegrund+fönsterfärg(alkydolje) från Nordsjö

Hej, har precis upptäckt att jag råkat ut för samma sak. skrynklig färg och kitt som inte har härdat sedan i höstas. Ändå väntade jag ett par veckor mellan kittning och målning. Andra år har det inte blivit så, men då har jag låtit det gå ett år mellan kittning o målning.

Är det någon som vet hur länge minst man bör vänta, och kommer kittet någonsin att härda under den skrynkliga färgen?

Peter, det kan vara värt att kolla med färgaffären om linoljekitt funkar ihop med din fönsterfärg. Annars finns andra oljekitt som kanske funkar bättre med moderna fönsterfärger?

Vet inte om dtta stämmer i ditt fall men en tanke är att de som renoverat fönstren använt schellack i kittfalsen innan de la dit kittet. Det gör man ju för att inte oljan i kittet ska krypa in i bågen och göra kittet torrt och sprött. Om de sen då målat direkt med oljealkydfärg så är det ju tätt från det hållet oxå. Kanske kan då inte kittet torka ordentligt...utan det går väldigt långsamt. Sen om det är linoljekitt så blir det ju inte hårt som annat kitt och går att skrapa bort ganska lätt men mjukt och "formbart" ska det ju inte vara efter så lång tid.

vi målad4e över våra fönster som vi renoverade i förra huset efter ca 1 vecka. Då med linoljfärg i 3 lager. Det torkade ändå och vi hade inte problem med att det skrynklade sig. Och nu i instruktionerna till våra nya fönster som vi fick hem igår står det att det är av yttersta vikt att man målar dem omedelbart efter leverans eftersom kittet annars kan torka för fort och sprickbildning uppstå. I sprickorna finns sedan uppenbart en risk för fuktangrepp. Dessa fönster är dock kittade med nåt annat kitt och det är fortfarande så nytt att man kan forma det...rätta till märken och sånt eller göra märken om man har otur. Men som sagt det är nya elitfönster som levererades obehnadlade. Så vi håller på och oljar och målar nu. Hade tänkt vänta med att måla tills de ska in. Ska byta fönstren efterhand som vi renoverar rummen invändigt...och tänkte bara måla de fönster som behövs per rum. Nu fick vi ju istället ta alla fönstren mesamma!

Att inte kittet härdar, beror ofta på märket, enl min erfarenhet ett specifikt :) märke.

Eftersom vissa kitt idag är silicon basserade kan det vara svårt att måla över (det har blivit bättre senare år)

Vill man ha det riktigt går man till en glasmästare och köper kitt (vet inte om jag kan lägga ut rekomendationer här?)

crappy skrev:
Att inte kittet härdar, beror ofta på märket, enl min erfarenhet ett specifikt :) märke.

Eftersom vissa kitt idag är silicon basserade kan det vara svårt att måla över (det har blivit bättre senare år)

Vill man ha det riktigt går man till en glasmästare och köper kitt (vet inte om jag kan lägga ut rekomendationer här?)
Du har rätt i att vissa kitt inte passar ihop med vissa färger.....
Men, i mitt fall vet jag att jag har använt äkta linoljekitt o målat med äkta linoljefärg. Köper aldrig något annat. Trodde jag väntade tillräckligt länge innan jag målade, men tydligen inte....... Nån som vet hur länge som är tillräckligt?

Sommartorparn skrev:
Du har rätt i att vissa kitt inte passar ihop med vissa färger.....
Men, i mitt fall vet jag att jag har använt äkta linoljekitt o målat med äkta linoljefärg. Köper aldrig något annat. Trodde jag väntade tillräckligt länge innan jag målade, men tydligen inte....... Nån som vet hur länge som är tillräckligt?
Trodde jag kunde det här efter 25 år i branchen. Men men, man är aldrig fulllärd

Enl. vad jag hittills lärt mig :=)
Linolje kitt övermålat med linolje färg TORKAR!!! Därmed basta :=)
Och det är i princip övermålningsbart redan efter någon dag.

Däremot är jag fortfarande skeptisk till ditt kitt. Säker på att det var äkta linolje kitt? Kan vara lite svårt att få tag på numera.
Ingen som försökt mjuka upp det med ex. vis vanlig olja?

Edit: Vad jag menade med siliconbaserade kitter är att vissa av dom inte är övermålningsbara i någon utsträckning alls. Mig veterligen passar det i övrigt med vilken färg som helst.

" Glasmästar" Crappy

Redigerat:
Jag är nog inne på crappys linje också, d.v.s är du riktigt säker på att det är äkta linoljekitt du fått tag på? Äkta linoljekitt går i princip att måla över med linoljefärg så fort du lagt kittkniven på bordet.

För er som kittar med linoljekitt kan jag rekommendera ett danskt linoljekitt som heter "Glarmesterkit och tillverkas av www.danalim.dk

Mycket lättarbetat och ger ett utmärkt resultat.

Varför envisas med linolje kitt?
Satsa på ett kitt som håller i 10-20 år, i längden blir det ett bra miljöval, det är bra för bågen, inga sprickbildningar där vatten kan tränga in. Bågen klarar sig bättre. Behöver som sagt inte kittas om, därmed inte målas om!
Det har hänt en del på 50 år!

Nu låter jag som en försäljare av kitt, men det är jag absolut inte. Bara en enkel glasmästare.
Köp Tremco's Mono 321!! Dyrt, men värt varenda krona ( är det ok med märkes info?)

Jo jag håller till viss del med dig crappy. Fördelen med linoljekitt är att man kan lätt göra om kittarbetet om man inte blir nöjd, svårare och kladdigare med Mono. Om man av någon anledning i framtiden vill avlägsna kittet så är detta enklare med linoljekitt. Har man äldre fönster typ kulturfönster så vill man kanske hålla sig till linoljekitt.

Vissa glasmästare förespråkar moderna kitt andra linoljekitt så valet får väl falla på den enskilde.

crappy skrev:
Varför envisas med linolje kitt?
Satsa på ett kitt som håller i 10-20 år, i längden blir det ett bra miljöval, det är bra för bågen, inga sprickbildningar där vatten kan tränga in. Bågen klarar sig bättre. Behöver som sagt inte kittas om, därmed inte målas om!
Det har hänt en del på 50 år!

Nu låter jag som en försäljare av kitt, men det är jag absolut inte. Bara en enkel glasmästare.
Köp Tremco's Mono 321!! Dyrt, men värt varenda krona ( är det ok med märkes info?)
På vad sätt menar du att linoljekitt skulle vara sämre än det du rekommenderar. Inga bubblor?

Min erfarenhet är att linoljekitt håller i 10-15 år. Nu först måste jag börja bättringskitta de fönster jag satte in för 10-15 år sedan. Det är inte så märkvärdigt konstigt, tycker jag. Dags att bättra målningen också.

Anledningen till att jag envisas med linoljekitt är att jag målar med linoljefärg. Är visserligen glad amatör, men tror på tumregeln att blanda lika med lika. Har sett kittfalsar där man lagat med olika typ av kitt och det blir alltid sprickor där materialen möts.

Ännu har vi inte fått något svar på mysteriet med bubblorna........

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.