Ursäkta syftningsfelet  :)

Har en ekfanerad källardörr á la 60-tal som ser riktigt eländig ut med djupa fanerskador som tyvärr knappast går att laga oynligt(?).  Se bild.

Byta dörren är inget alternativ då den rent mekaniskt är oklanderlig samt att det är för udda mått på den och besvärligt att byta karmen.

Skulle vilja ha lite inspiration från er som snofsat upp släta innerdörrar på egen hand för att få dem att se ut som äldre spegeldörrar; både med "fuskskivor" som ser ut som speglar, målade speglar samt hemsnickrade speglar av lister.

Bilder och prisuppgifter mottages tacksamt!

Och tror någon att fanerskadorna går att laga så låt höra!

• kallardorr.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enklast blir väl att ta bort hela biten, som då är skadad. Sedan lägga på något fräckt, i källaren passar kanske en skiva med spårad panel, den blir fin oljad eller målad.
Bör kosta sådär en 350-450 pix. Rädde en garagedörr själv på detta sätt, den var rutten i ytterpanelen men fin för övrigt. Byta dörr är dyrare och jobbigare, så det blir bäst att fixa till den. Att göra fuskspeglar och få fint är nog inte så lätt på den dörren, men visst du kan ju skaffa något pressat eller en slät skiva och limma dit frästa tunna paneler.

Antingen är det ingen som är nöjd med sina renoverade dörrar eller så är ni alldeles för dåliga på att posta bilder.  :'(

Hittade hur som helst en dörrbok på biblioteket "Sveriges stora gör det själv lexikon" - "Dörrar". På sidan 52 finns blider och instruktioner på hur man bygger om en fanerdörr till spegeldörr. Dom sågar helt sonika ett 60x170 hål i sin dörr och bygger däri upp en ram av lister. Resultatet ser faktiskt riktigt bra ut (så när på deras färgval som är riktigt hemskt).

Nu lutar jag åt att precis som dem såga hål, men istället för att bygga en ram av lister skaffa en gammal spegeldörr som jag kapar till och fäller in i det utsågade hålet. Då slipper jag alla passningsproblem och att meckla med gångjärn och lås.

Fortsättning följer...

Hej.
Satt dörren i källaren sa du...?
Din beskrivning låter lite överarbetad tycker jag.
Spackla i skadorna med plastiskt träspackel. (Plastic Padding har det i sitt sortiment.)
Sjunker inte och spricker inte. Grunda och rolla sedan dörren med lackfärg.Använd en liten elementroller för ett slätt resultat.
Detta skulle väl duga i källaren?
Om vill avancera lite kan du ju alltid måla/lasera speglar.
Detta har jag gjort på alla våra innerdörrar. Jag använde mig av silverlasyr. Det gav en ganska diskret effekt, som framträder olika beroende på hur ljuset faller.
Jag är jättenöjd med resultatet.
Kan ordna en bild imorgon om du är intresserad?

// Fia

Ja om den suttit i källaren hade jag gjort så.

Men nej den sitter inte i källaren, det är nedgången till källaren och den syns väldigt väl. (Har snart gått igenom alla ytor som går att renovera i huset, var knappt gjort något sen -61 tidigare och nu är det bara en skrubb, en trapp och några dörrar kvar samt källaren förstås.)

Det vore kul med riktiga speglar, och det är inget enormt jobb att såga ut med cirkelsågen och fälla in, möjligen tar det en stund om man måste hyvla ner tjockleken, men det har man elhyveln och bandslipen till.

Men posta hemskt gärna bilder, jag kan ändra mig.  ;)

Här kommer en bild på en av våra innerdörrar.
Jag har rollat den med vit lackfärg.
Laserat med silverlasyr och lackat med Glasklar fernissa.

Innan var det en grå, nött och sönderslagen slät innerdörr.
Kanske kan det ge inpiration till någon som behöver förnya sina gamla dörrar.

// Fia

• luddesdrr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack. Hade varit intressant med en bild på hela dörren.

Ingen annan som renoverat sina innerdörrar?

Ok,
Det blev så konstigt med ljuset när jag tog på hela dörren, samt att kameran vi har börjar nog bli lite antik just nu.
Men jag kan försöka ordna en bild på hela dörren om du vill?

// Fia

Hej!

Gör man spegeldörrar i 60-talshus? Skär det sig inte då ? ;)

Skämt åsido, det finns ju snygga dörrtapeter som man kan köpa nu för tiden, jag minns tyvärr inte var men det kanske någon annan kan bidra med? Det borde väl kunna vara ett bra sätt att någorlunda enkelt göra en källardörr som ser ut som denna bra mycket roligare?

/pinebar

Har nu själv kommit till dörrarna i min lägenhet.
Har nu släta, omålade (inte så slätt) fanerdörrar, men jag har hört att de finns färdiga lister att klistra på för att få dem att se ut som spegeldörrar.
Finns de? Och vilka återförsäljare är de som har sådana? Finns de i byggvaruhus som beijer tex?

Vill precis som ämnes skaparen inte byta dörrar eftersom de är gamla mått och gångjärn, så de blir så mycket jobb med att byta dörrkarmar.

Är det någon här som har testat att betsa eller mörklacka gamla fanérdörrar. Jag tycker att mina dörrar är i fint skick och jag hade gärna velat ha kvar trämönstret men gillar inte den gulaktiga färgen.

Min tanke var att betsa dem ltie mörkare och jag testade också på en dörr, slipade den lite lätt innan och kletade sen på bets. Resultatet blev riktigt bra förutom att dörren blev flammig beroende på att det sög olika mycket på dörren efter hur mycket lack som var kvar. Så min idé nu är att först lacka dörrarna och sen ta på lackbets men när jag nämnde det i färghandeln så skakade de bara på huvudet åt mig. Är det en så galen idé? Vad för lack och bets bör jag i så fall använda, eller finns det andra sätt att nå motsvarande resultat (jag vill ha dörrarna lite mahognyfärgade för att matcha våra hyllor på väggen)

RenoVera skrev:
Här kommer en bild på en av våra innerdörrar.
Jag har rollat den med vit lackfärg.
Laserat med silverlasyr och lackat med Glasklar fernissa.

Innan var det en grå, nött och sönderslagen slät innerdörr.
Kanske kan det ge inpiration till någon som behöver förnya sina gamla dörrar.

// Fia
Kan inte du lägga upp en högupplöst bild. Är väldigt sugen på denna lösning

MVH
Sebastian

Vill oxå gärna se en större bild!! :)

sebastianand skrev:
Kan inte du lägga upp en högupplöst bild. Är väldigt sugen på denna lösning

MVH
Sebastian

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.