Hei kaikille!

Mietin, mitä tehdä, kun yläkerran lattiapalkit ovat liian heikot.

Asun vanhassa lähetyskodissa, jota olen remontoitunut viimeisen vuoden aikana. Taloa on aiemmin käytetty mm. käsityöliikkeenä, ja edelliset omistajat ovat rakentaneet yläkerroksen varastotilaksi.

Kuitenkin lattiapalkit ovat vain 120*45 mm sahatavaraa ja liian heikkoja kunnollisten huoneiden rakentamiseen.

Kysymys on nyt, pitääkö minun purkaa lastut ja vaihtaa palkit, vai voinko laittaa 95*45 ristikkäin päälle, vai eikö tämä kanna tarpeeksi?

Tietääkö joku?

Kaikkea hyvää

Mattias

Jos sinulla on hyvä huonekorkeus alhaalla, voit ehkä asentaa esimerkiksi 95x120 mm kantavat palkit ristikkäin 45x120 kattoon. Se voi näyttää todella hienolta katossa, jos ne ovat sahattuja tai kuorittuja. Riittää ehkä muutama jokaisessa huoneessa.

Mutta mikä on sitten jänneväli?

Jos se on suht normaali jänneväli, niin on luultavasti normaalimpaa käyttää 45x170 – 45x220, riippuen siitä, mikä jänneväli sinulla on.

Mietin huonekorkeutta, eihän halua koko päivää kulkea kyyryssä

Minulla on runsaasti tilaa korkeudessa. Noin 5,5 m harjaan, takaparru-tak, joten korkeus ei ole ongelma. Olen jo naulannut sisäkaton alakerrassa.

Minulla on siis kiistatta tilaa rakentaa 95 mm korkeudelle, mutta mietin, riittääkö kantavuus. Jänneväli, jolle puutavara on asetettu, on yhteensä 11 m. Minulla on liimapuupalkki noin 3,5 m jälkeen, joka korvasi aiemmin "kantavan" seinän, sekä teräksinen I-palkki vielä noin 4 metrin jälkeen, mikä tekee viimeisestä osasta noin 3,5 metriä vastakkaiselle seinälle. Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.

Huoneen leveys on noin 8 m, joten riittääkö kantavuus 9555 puutavaralle.

Vaihtoehtona näen, että sahaan lattian (lattialevyn) auki ja laitan 220*45 vanhojen rimojen viereen, en halua vaihtaa niitä, ne voivat jäädä paikoilleen, mikä tietenkin olisi suurempi projekti.

//

Mattias

Oikeastaan sinun pitäisi antaa rakennusinsinöörin katsoa sitä. Jos lattia on rakennettu niin heikoilla palkeilla, on riski, että liima- tai teräspalkkiakaan ei ole mitoitettu oikein. Myös palkkien kiinnitykset voivat olla kriittisiä. Pienellä (karkealla) päässälaskulla se on 3 - 4 tonnia, joka jokaisen palkkien tukikohdan täytyy kantaa.

Mutta voin antaa esimerkin meidän talostamme. Olemme rakentaneet ylimääräisen kerroksen talon osaan. Meillä on 5 metriä pitkä teräspalkki (HEA 160), joka kulkee yhteen suuntaan. Lattianpalkit 45x220 ovat upotettu palkkiin, joten välipohjan kokonaispaksuus palkkeineen on 220 mm. Palkkien pisin jänneväli on 4 m.

Magerget, mikä on alakerran huonekorkeus?

Kattokorkeus alakerrassa on noin 270 cm

Limapalkki ei pitäisi olla mikään ongelma, sitä on tarkastanut suunnittelija, teräspalkista sen sijaan en voi olla täysin varma, ehkä hyvä idea kutsua suunnittelija takaisin...

Ehdotukseni on, että laitat palkit näkyville alakertaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.