Olen ajatellut rakentaa yksinkertaisemman pyörävajaa tontille, mutta en pääse alkuun, koska en tiedä miten aloittaa ja tarvitsen neuvoja.
Perusta on tiivistetty sora, noin 30 cm ja sen jälkeen kallio. Kokeilin ensin maaruuvia, mutta se oli tietysti turhaa, joten nyt en tiedä miten edetä. Tuntuu liioittelulta porata syvälle kallioon, jotta saisi valetut pylväät. Toisaalta en halua jättää sitä vain maahan löysästi, tiilien päälle, syksytuulten vuoksi. Onko olemassa yksinkertaista ratkaisua tähän vaatimattomaan projektiin, jota voitte suositella?

/Marcus

Miltä näyttää ympärillä muuten? Kuvat?

Ei ole paljon ympärillä.

• Punainen talo metsässä, pihalla kaksi pyörää ja kiviä.
  • Polkupyörä seisoo sora-alueella metsäisessä ympäristössä, taustalla puita ja kiviä.
Kysymys onkin, kuinka voimakkaat syystuulet siellä ovat? Näyttää siltä, että kolmella puolella on suojaa.

Valaa 5 pilarianturaa (oletan 4 kulmaa + 1 pitkä sivu) kalliota vasten ei ole kovin ihmeellistä.
- Kaiva pois 30 cm: 15 min
- Poraa 2-3 raudoitusrautaa kallioon: 20 min
- Aseta 160-200 mm pahvimuotti, tasaa: 15 min
- Valaminen pylväsjalalla (säädettävä): 10 min

Yhteensä 1h per reikä. Se menee varmasti nopeammin, jos teet kaikki kerralla ja saat vauhdin päälle!

ricebridge ricebridge sanoi:
Kysymys on kuinka voimakkaita syksyn tuulet siellä ovat? Näyttää siltä, että suoja on kolmella sivulla.
Fascinerande vahvoja tuulia itse asiassa, huolimatta suojasta. Joten en uskalla jättää sitä ankkuroiden maahan.

Viktor.J Viktor.J sanoi:
Valumuottien tekeminen 5 pilarille (olettaen 4 kulmaa + 1 pitkälle sivulle) kalliota vasten ei ole kovin merkittävää.
- Kaiva pois 30 cm: 15 min
- Poraa alas 2-3 harjaterästä kallioon: 20 min
- Laita 160-200mm pahvimuotti, tasaa se: 15 min
- Valaa säädettävällä tolpan kengällä: 10 min

Yht. 1h per reikä. On varmasti nopeampaa, jos teet kaikki kerralla ja saat vauhtia päälle!
Ok se ei kuulostaa kovin laajalta. Mutta olen aivan aloittelija enkä ymmärrä, kuinka poraus tehdään. Etsin netistä, mutta en löydä hyvää selitystä. Mennä rautakauppaan ja toivoa asiantuntevaa apua on yhtä epätodennäköistä kuin lotossa voittaminen. Valitettavasti apua ei useinkaan ole saatavilla tai se on huonoja arvauksia.

F flyglarm sanoi:
Ok, tuo ei kuulosta kovin laajalta. Mutta olen täysin aloittelija, enkä ymmärrä kuinka tehdään ankkurointi. Etsin netistä, mutta en löydä hyvää selitystä. Menen rautakauppaan ja toivon asiantuntevaa apua on yhtä epätodennäköistä kuin voittaa lotossa. Valitettavasti apua ei usein ole lainkaan tai se on huonoja arvailuja.
Olen tehnyt sitä jonkin verran ja voin kuvailla, miten olen tehnyt. Voin myös liittää kuvia, jos tarvitaan.
1: kaivaa kallioon asti. Jos käytät 200 mm putkea valamiseen, ehkä 300 mm riittää.
2: Poraa esim. 16 mm reikä kallioon noin 10-15 cm syvä. Tähän tarvitset poravasaran, sen voi vuokrata esim.
3: Osta kemialliset ankkurit Biltemasta
4: seuraa kemiallisten ankkureiden ohjeita. Yleensä se on reiän puhaltamista ja harjaamista pari kertaa, kemiallisien ankkureiden käyttö kunnes se on sekoittunut (yleensä 3-5 pumppausta). Paina kemiallinen ankkuri reikään, paina 10 mm raudoitusteräs sisään hitaasti pyörittäen.
5: anna olla jonkin aikaa (kemiallinen ankkuri kovettuu nopeasti)

Nyt olet ankkuroinut raudoitusteräksen kallioon. Kemialliset ankkurit voi vaihtaa myös ekspanderibetoniin, se on hieman edullisempaa, mutta silloin tarvitset suuremmat reiät, jotka ottavat kauemmin kovettua. Jos sinulla on esimerkiksi vain 20 mm pora, voit käyttää 8 mm raudoitusterästä ja ekspanderibetonia. Periaate on sama, eli poraa, siivoa harjalla ja paineilmalla vuorotellen, täytä, aseta teräs, anna kovettua.

Seinän alareunassa olevia kiinnitettyjä harjateräksiä betonissa, osana rakennusprojektia. Taustalla näkyy seinä ja betonia.
Betonin pohjan valmistelu: kaivettu maata kallion ympäriltä ja asennettu raudoitustankoja kallioon poratun reiän läpi, seinä taustalla.
Rakenteilla oleva betoni- ja puumuotti rakennustyömaalla kadun varrella, ympäröity työkalujen ja tarvikkeiden kanssa.
5 kpl 12 mm harjaterästä upotettuna kallioon kemiallisella ankkurilla pylvästä kohden rakennusprojektissa.

• Tykkään
ricebridge
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J sanoi:
Olen tehnyt sitä jonkin verran ja voin kertoa, miten olen tehnyt. Voin myös lisätä kuvia, jos tarvitaan.
1: kaivaa alas kallioon asti. Jos tarvitset 200mm putken valamiseen, ehkä 300mm riittää.
2: Poraa esim. 16mm reikä kallioon noin 10-15 cm syväksi. Tässä tarvitset poravasaran, jonka voi vuokrata esim.
3: Osta kemankare biltemasta
4: seuraa ohjeita kemankarille. yleisesti se on reiän puhaltaminen ja harjaaminen pari kertaa, kemankaren puristaminen kunnes se on sekoittunut (3-5 pumppausta tavallisesti). paina kemankare reikään, työnnä 10 mm harjateräs, jota pyörität hitaasti.
5: anna olla pari tuntia (kemankare kovettuu nopeasti)

Nyt olet kiinnittänyt harjateräksen kallioon. Kemankaren voi vaihtaa expanderbetoni hienoksi myös, se on hieman halvempi, mutta silloin tarvitset suuremman reiän, joka vie pidemmän ajan kovettua. Mutta jos sinulla on esim. vain 20mm pora, voit ottaa 8mm harjateräksen ja expanderbetonin. Periaate on sama eli, poraa, puhdista harjalla ja paineilmaa useasti, täytä, aseta rauta, anna kovettua.

[kuva]
[kuva]
[kuva]
[kuva]
Jumala niin kilttiä sinulta!

Ja kun olen laittanut harjateräksen. Onko silloin, kun valan tolppakenkää
Viktor.J Viktor.J sanoi:
Olen tehnyt sitä jonkin verran ja voin kertoa, miten olen tehnyt. Voin myös lisätä kuvia, jos tarvitaan.
1: kaivaa alas kallioon asti. Jos tarvitset 200mm putken valamiseen, ehkä 300mm riittää.
2: Poraa esim. 16mm reikä kallioon noin 10-15 cm syväksi. Tässä tarvitset poravasaran, jonka voi vuokrata esim.
3: Osta kemankare biltemasta
4: seuraa ohjeita kemankarille. yleisesti se on reiän puhaltaminen ja harjaaminen pari kertaa, kemankaren puristaminen kunnes se on sekoittunut (3-5 pumppausta tavallisesti). paina kemankare reikään, työnnä 10 mm harjateräs, jota pyörität hitaasti.
5: anna olla pari tuntia (kemankare kovettuu nopeasti)

Nyt olet kiinnittänyt harjateräksen kallioon. Kemankaren voi vaihtaa expanderbetoni hienoksi myös, se on hieman halvempi, mutta silloin tarvitset suuremman reiän, joka vie pidemmän ajan kovettua. Mutta jos sinulla on esim. vain 20mm pora, voit ottaa 8mm harjateräksen ja expanderbetonin. Periaate on sama eli, poraa, puhdista harjalla ja paineilmaa useasti, täytä, aseta rauta, anna kovettua.

[kuva]
[kuva]
[kuva]
[kuva]
Jumala niin kilttiä sinulta!
Mutta valanko tolppakengän harjateräksen sijaan vai valanko harjateräksen siellä valumuotissa niin, että saan tolppakengän päälle?

F flyglarm sanoi:
Jumalauta miten ystävällistä sinulta!

Ja kun asetin raudoitustangon. Onko silloin kun valan sisään tolppakenkiä

Jumalauta miten ystävällistä sinulta!
Mutta valanko tolppakengän raudoitustangon sijaan vai valanko raudoitustangon sisään sillä pahvista valetulla muotilla niin, että saan tolppakengän päälle?
Yksinkertaisempaan vajaan riittää hyvin, että poraa reiän kallioon ja lyö alas raudoitustangot tai tolppakengän, lyijyttää kiinni, valaa kiinni tai hankkii kemiallisen ankkurin on liikaa.

• Tykkään
Attitudeswe ja 2 muuta
  • Laddar…
F flyglarm sanoi:
Jumaliste, miten kilttiä sinulta!

Ja kun asensin raudoitustangot paikoilleen. Onko silloin, kun valan tolppakenkien sisään?

Jumaliste, miten kilttiä sinulta!
Mutta valanko tolppakierukan raudoitustangon sijasta vai valanko raudoitustangon sinne pahvisen valumuotin avulla niin, että saan tolppakengän päälle?
Asetat pahviputken päälle, jotta valat raudoitustangot putkeen. Kun valat, kiinnität tolppakengät niin, että ne valetaan kiinni.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.