Hei! Olen parhaillaan kunnostamassa kotona kaidetankoa. Olen päätynyt tilanteeseen, jota en ymmärrä. Minun pitäisi "yksinkertaisesti" yhdistää kaksi lautaa 34*95. Kaksi lautaa muodostavat vaakatasossa 122 asteen kulman, ja portaat kallistuvat 30 astetta.
Voisi luulla, että vain gerataan molempiin suuntiin puoliksi kulmat, eli kallistetaan terää (180-122)/2=29 astetta ja gerataan 30/2=15 astetta mutta se EI onnistunut.
Minun mielestäni tämä on se, mitä minun pitäisi tehdä:
Ilta päättyi siihen, että istuin portailla kolme tuntia ja googlettelin, sekä yritin sahata 10 kertaa ja tulin vain enemmän ja enemmän turhautuneeksi. Kaikki apu on ERITTÄIN arvostettua!
Vaikuttava jiirisaha, jos voit katkaista 95mm pystyasennossa kallistetulla terällä. Oletko ajatellut oikein siinä? (tai sitten en tajua) 🤔
Kun pohdin päässäni, sinun ei pitäisi jakaa 30 astetta kahtia. Mutta en ole koskaan tehnyt sitä, mitä haluat tehdä, joten se voi olla aivan hullua.
Edit:
Joten makaavalla laudalla, 30 astetta antaa ja kallistaa terä 29
Vaikuttava katkaisujiirisaha, jos voit katkaista 95 mm pystyasennossa kallistetulla terällä. Onko suunnitelmasi oikein? (vai ymmärränkö väärin) 🤔
Kun mietin tätä päässäni, niin sinun ei pitäisi jakaa 30 astetta kahtia. Mutta en ole koskaan tehnyt sitä, mitä haluat tehdä, joten tämä voi olla aivan hullua.
Muokkaus:
Joten makaa laudalla, 30 astetta antaa ja kallista terä 29
Kyllä, tämä on vähän sekavaa, en tuskin itsekään tiedä enää. Mutta laudat katkaistaan makuulla. Joten jiiri on silloin portaiden kaltevuuden katkaisemiseen, ja terän kallistus on horisontaalitason kulman katkaisemiseen.
Edit:
Såmed liggande bräda, 30 grader ger och luta klingan 29
Testaan tätä, kun pääsen kotiin. Mutta minulla on sellainen tunne, ettei se ole niin yksinkertaista, koska kulmat muuttuvat, kun leikkaat vinoon kahteen suuntaan samanaikaisesti.
Helpoin olisi tietysti tehdä "butt joint", mutta se ei tunnu niin hauskalta.