Onko joku, joka tietää milloin siitä tuli vaatimus/käytäntö
- teipata höyrynsulku ja
- laittaa rimoitus muovin ja sisäkaton/paneelin väliin?
 
Kuten muistan, teippaus levisi passiivitalohypestä jossain vaiheessa noin vuonna 2010. Omatoimirakentajat alkoivat teipata, vaikka ei ollut passiivitalovaatimuksia.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
W witten sanoi:
Kuten muistan, teippaus yleistyi passiivitalohypetyksen myötä jossain vaiheessa 2010 tienoilla. Omakotirakentajat alkoivat teippaamaan, vaikkei passiivitalovaatimuksia ollut.
Kiitos! tiedätkö ehkä myös milloin tuli väli harvalaudoituksella sisäkaton ja höyrysulun välillä?
 
Epävarma siitä, mitä tarkoitat, harvoja on kai aina ollut niin kauan kuin on käytetty kipsiä?
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
W witten sanoi:
Epävarma mitä tarkoitat, harvassa ollut aina niin kauan kuin on kipsattu?
Olin aikaisemmin yhdessä paikassa huomannut, että edellinen omistaja asetti diffusionsspärrin harvan ja sisäkaton paneelin väliin (joka ei sitten ollenkaan pysynyt kiinni kun paneeli tarvitsi ottaa alas).

Nyt toisessa paikassa ilmenee, että he ovat, kattotuoleihin, asettaneet diffusionsspärrin ja sen jälkeen (ilman harvaa) asettaneet paneelin siihen.

Seinän takana aivan vinokaton alareunassa on aukko, jossa olen nyt myös huomannut, että diffusionsspärri roikkuu löysästi ja lepattavat tuulessa. Se on vaivoin kiinnitetty niitillä täällä ja siellä, mutta senttimetrin kokoisia rakoja...
 
Diffuusiosulun tulisi sijaita harvalaudoituksen ja kattotuolin välissä.
 
  • Tykkään
tergo ja 1 muu
  • Laddar…
W witten sanoi:
Diffuusiosulku pitäisi sijaita harvarimoituksen ja kattotuolin välissä.
Kiitos paljon vastauksistasi, tiedätkö onko se aina ollut näin?
 
L Landetiskane sanoi:
Ensimmäisellä paikalla aiempi omistaja oli asentanut diffuusiokilven harvalaudan ja sisäkaton paneelin väliin (joka ei pysynyt ollenkaan kiinni, kun paneeli piti ottaa alas).

Nyt toisessa paikassa ilmeni, että he ovat kattokannattimissa asentaneet diffuusiokilven ja sitten (ilman harvalautaa) paneeli suoraan sen päälle.

Vinokaton alareunan takana on onkalo, josta löysin, että diffuusiokilpi roikkuu löysänä ja lepattavana tuulessa. Se on kiinnitetty auttavasti niitillä siellä täällä, mutta senttimetrin kokoisia rakoja on...
Jos aiemmin omistajat ovat rakentaneet itse, ei ole ihme, että se voi olla hieman vaihtelevaa?
En tiedä, onko se suoranainen virhe laittaa diffuusiokilpi kattokannattimiin ja sitten paneeli suoraan, vaikka se ei ehkä olekaan uuden rakentamisen käytäntö ammattimiehen näkökulmasta.

Voidaan myös jättää diffuusiokilpi pois, laittaa diffuusiobromssi, tai ei lainkaan (mikä ei kyllä ole käytäntö nykyisillä eristysstandardeilla). Riippuu hieman, minkä standardin mukaan talo on rakennettu?
Vuodet voivat vaihdella: mutta 1990-luvulta 2010-luvulle alettiin laittaa kunnolla diffuusiokilpeä, ainakin jos eristettiin kunnolla. Ensimmäiset passiivitalot tulivat loppupuolella 80-luvulla, ja sieltä se käytäntö otettiin (joka otettiin käyttöön asteittain).

Ehkä kesämökissä ei ole diffuusiokilpeä samalla tavalla (ja vähemmän eristystä)? Jos taloa on laajennettu, se voi olla myös vähän niin ja näin.
Mutta jos haluatte päivittää, kannattaa ehkä katsoa diffuusiobromssia sen sijaan, joka sallii jonkinlaisen kosteuden kulkeutumisen siten, että se voidaan tuulettaa ulos, jos kosteutta pääsee sisään (tai diffuusiokilpi teipatuilla saumoilla, jos olette varmoja, että kaikki on hyvin tiivistä muuten).
 
L Landetiskane sanoi:
Kiitos paljon vastauksestasi, tiedätkö, onko se aina ollut näin?
Riippuu varmaankin yksittäisestä kirvesmiehestä, mutta jos se on ylimpänä, sinun ei tarvitse tehdä siihen reikää sähköjärjestelmää varten. Se myös puristuu paremmin tukirakenteeseen. Mutta jos höyrynsulku on asennettu remontin yhteydessä, ei haluta purkaa tukirakennetta, joten se jää sellaiseksi kuin se on.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Jos taas on paneeli suoraan kattotuoleja vasten ilman harvempaa paneelia, se on lähinnä ongelma, joka liittyy siihen, onko paneeli "itseään kantava" suuremmalla etäisyydellä kiinnityspisteiden (kattotuolit ovat usein cc 120:ssa) välillä ja pystyykö se kantamaan eristyksen painon. Jos paneeli on paksu, se voi ehkä toimia.
 
  • Tykkään
klaskarlsson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.