40 054 lukukertaa ·
110 vastausta
40k lukukertaa
110 vastausta
Voinko vain vaihtaa sahanpurun eristykseen?
Se on totta, mutta kyse on pätevyydestä, aivan kuten useimmiten.P Pin sanoi:Mutta märkätilapätevyys on kai myös samanlainen kuin teollisuusjärjestön keksimä? [linkki] Kaikki tämä on hyvä, mutta se ei ole välttämätöntä.
ISO on myös hyvä, mutta lopputulos ei välttämättä ole hyvä sen vuoksi. Voi saada sertifikaatin valmistaa pelastusliivejä betonista. Tai eristää sahanpurulla, villalla tai millä tahansa keskustelussa mainitulla vaihtoehdolla.
Jos seuraat kommentteja, on melko selvää, mistä kaikessa on kyse, mutta minun on luvallista tiivistää se.
Viittaan kahteen riippumattomaan tahoon, jotka monista eri syistä osoittavat tiettyä legitimiteettiä, ja havainnollistan muun muassa termeillä kuten pätevyys ja standardit. Se on yleistä. Se hyväksytään erittäin laajasti Ruotsissa. Kaksi riippumatonta osapuolta antoivat minulle saman vastauksen koskien sahanpurua ullakolla eristeenä. Siinä kaikki. Että joku sitten vastustaa kaikkea, mikä koskee pätevyyksiä, standardeja, sertifikaatteja jne., ei ole rehellisesti sanottuna minua ollenkaan kiinnostavaa keskustella.
Men om vi återgår till sakfrågan om isolering och risk med fukt på vinden, varför använda nytt spån ovanpå befintligt spån istället för cellulosa ovanpå befintligt spån (alternativt ersätta befintligt också med cellulosa)?D Davion sanoi:Det stämmer, men det handlar om validitet, precis som det mesta.
Hänger du med i kommentarerna så är det tämligen uppenbart vad allting bottnar i, men jag får väl lov att summera det.
Jag refererar till två oberoende instanser som av en smärre myriad av olika skäl uppvisar en viss legitimitet, och exemplifierar med bland annat termer som behörighet och standarder. Det ärbrukligt. Det godtas av en extremt bred mängd instanser i Sverige. De två oberoende parterna gav mig samma svar beträffande spån på vind som isolering. That's it. Att någon sen har en agenda mot allting vad gäller behörigheter, standarder, certifikat etc. är någonting som jag ärligt talat inte är ett dugg intresserad av att dryfta.
Kuten mainitsin aluksi, tämä on vapaasti muistista, mutta molempien osapuolien mielestä kun kyse on vanhoista taloista, jokainen uusi lisätekijä tuo mukanaan uusia näkökohtia ja ongelmia, ja jos ainoa ongelma kylmäullakossa vanhassa talossa on, että asuintiloista häviää hieman enemmän lämpöä kuin on toivottavaa, on turvallisinta olla riskeeraamatta häiritä muuten ongelmatonta ratkaisua.P Pin sanoi:
Toinen osapuoli ehdotti myös täydentämistä selluloosavanulla päälle, mutta molemmat osapuolet ehdottivat parantavansa olemassa olevaa lastun tasoa hieman ja mahdollisesti tarkistamalla sisäkaton. Ei mitään sen hienostuneempaa.
Kysymykseni: Minulla oli ensisijaisesti huomautuksia väitteeseen, että TS saa huonoja neuvoja, joita näiden kahden riippumattoman osapuolen mukaan se ei ole, minun mielestäni.
Mutta talon rakentamisesta on kulunut 100 vuotta ja vuonna 2022 emme halua enää palella sisällä, vaan suurin osa haluaa 20 astetta tai vähintään 18. Energian hintojen noustessa on nykyään erittäin kallista lämmittää vuonna 1920 rakennettua taloa. Energiankulutus voi olla 30-40 tuhatta kWh? Siksi TS haluaa eristää. Sitten tulee kosteusriski.D Davion sanoi:Kuten mainitsin alussa, muistista muotoiltuna, oli molemmilla osapuolilla ajatus, että vanhoissa taloissa jokaisella uudella tekijällä tulee mukaan uusia näkökohtia tai ongelmia, ja jos ainoa ongelma vanhan talon kylmässä ullakossa on se, että asuintilasta häviää enemmän lämpöä kuin toivotaan, on varmin tapa olla häiritsemättä muuten ongelmatonta ratkaisua.
Toinen osapuoli ehdotti myös täydentämistä selluvillalla, mutta molemmat ehdottivat nykyisen sahanpurutason parantamista hieman ja mahdollisesti sisäkaton tarkistamista. Ei mitään sen hienompaa.
Minun näkökulmani: Minulla oli pääasiassa vastaväitteitä väitteelle, että TS saa huonoja neuvoja. Nämä kaksi riippumatonta osapuolta eivät ole kanssani samaa mieltä.
Anticimex ja rakennusyritys eivät välitä TS:n sähkölaskusta vaan haluavat välttää riskejä. Siksi on helpointa antaa neuvoja "anna olla kuten se on, se on toiminut 100 vuotta", tai "eristä vain vähän, ja mieluiten samalla".
Jotta sillä olisi suurempi merkitys (taloudellisesti), tarvitaan merkittävä parannus, ts. paljon parempi eristys, ts. lisääntyvä riski.
Jos kysyy yrityksiltä, jotka puhaltavat puhallusvillaa ullakolle, saa varmasti toisenlaisen vastauksen, jossa riskiä vähätellään.
En sano, että selluloosa on väärin, en vain ymmärrä, mikä etu siinä olisi, että lapioi pois virheetöntä purua.P Pin sanoi:
Miten TS:n talo olisi paremmin eristetty, jos sahanpuru poistettaisiin?
Ensiksikin se ehdottomasti tulisi paremmin eristetyksi, koska selluloosa on noin kaksi kertaa parempi eristysmateriaali. Joten sama tilavuus lisäisi eristävyyttä huomattavasti.F fribygg sanoi:
Mutta purulla on myös muita huonoja ominaisuuksia, joita haluaa välttää talossa, joten on hyvä poistaa se, kun joka tapauksessa tekee toimenpiteen.
TS:n tapauksessa näyttää olevan 90 cm vapaata tilaa ullakon lattian kohdalla, enkä näe millään tavalla järkeä poistaa tai imeä pois olemassa olevaa virheetöntä spån-eristystä, näetkö sinä?P Pin sanoi:
Se riippuu vaihtoehdoista:F fribygg sanoi:
1. Nykyinen puru X cm + Y cm selluloosa
2. Poista nykyinen, X + Y cm selluloosa
3. Poista nykyinen, Y cm selluloosa
4. Nykyinen puru X cm + X + Y cm selluloosa
Koska selluloosa eristää paremmin kuin 100 vuotta vanha puru, joka on pakattu niin, että jäljellä on vain minimaalisesti eristävää ilmaa, niin 2 on parempi kuin 1. Vaihtoehto 3 on luonnollisesti huonoin. Vaihtoehto 4 on vielä parempi, mutta se ei ehkä mahdu.
Sinä insinöörinä voisit ehkä esittää laskelman, joka osoittaa kannattavuuden poistaa olemassa oleva lastu TS:n ullakolta ennen eristystä?A Aunty sanoi:ensinnäkin se olisi ehdottomasti paremmin eristetty, koska selluloosa on noin kaksi kertaa parempi eristys.
joten sama tilavuus lisäisi eristyskokoa huomattavasti.
Mutta lastulla on myös muita huonoja ominaisuuksia, joita haluat välttää talossa, siksi on hyvä poistaa ne, kun kuitenkin teet puuttumisen.
mutta mitä et ymmärrä, kyse ei ole vain eristävyydestä, vaan purulla on useita huonoja ominaisuuksia, ja siksi sitä ei enää käytetä edes rakennusten säilyttämisessä.F fribygg sanoi:
Ja jos sitä halutaan käyttää, on kehitetty erityisiä purulajeja, joita voidaan käyttää.
Tilaa on 90 cm, jos tulkitsen TS:n oikein. Kustannukset virheettömän purun poistamisesta on myös otettava huomioon, jos tätä harkitaan.P Pin sanoi:Riippuu siitä, mitkä vaihtoehdot ovat:
1. Nykyinen puru X cm + Y cm selluloosaa
2. Poista nykyinen, X + Y cm selluloosaa
3. Poista nykyinen, Y cm selluloosaa
4. Nykyinen puru X cm + X + Y cm selluloosaa
Koska selluloosa eristää paremmin kuin 100 vuotta vanha puru, joka on puristunut niin, että eristävää ilmaa on jäänyt minimaalisesti väliin, vaihtoehto 2 on parempi kuin 1. Vaihtoehto 3 on luonnollisesti huonoin. Vaihtoehto 4 on vielä parempi, mutta se ei ehkä mahdu.
Okei, olin missannut 90 cm. Luin huolimattomasti niin, että tukipuut olivat 90 mmF fribygg sanoi:
Kyllä, kustannus lastun poistamisesta täytyy sisällyttää laskelmaan. Jos tekee sen itse, se maksaa melkein mitään. Jos palkkaa jonkun, se maksaa vähän. Kuinka paljon, pitää selvittää aivan kuten mitä uuden saaminen maksaa. Itselläni on vain oma kokemus siitä, että asetin kerroksen mineraalivillaa vanhan samanlaisen lajikkeen päälle. Kuljetin kotiin autolla muutaman kerran ja asetin itse. Halpaa eikä ole aiheuttanut ongelmia mutta alhaisempi kulutus.
Ne, jotka tulevat puhallusvillan kanssa, voisivat ehkä kääntää moottorin ja imeä ulos lastun, ja sitten myydä eteenpäin niille, jotka suosittelevat lastua ullakolle?