Hei!

Ostin hiljattain tyylikkään hattuhyllyn 50-/60-luvulta, ja nyt meillä on ollut maalarit vieraina, joten vanha on poissa ja uusi pitäisi saada paikalleen - mieluiten ennen kuin appivanhemmat tulevat jouluna.

Huomasin kuitenkin nyt hieman myöhään, että mukana tulevat aikakaudelle sopivat ruuvit ovat liian lyhyitä, jotta voisin kiinnittää sen betoniseinään eteisessä kunnolla. Vaikuttaa vaikealta löytää uusia oikean tyylisiä lähimmästä rakennustarvikeliikkeestä.

Joten amatöörikysymykseni: Voinko käyttää moderneja ruuveja ja tulppia ja sitten vaihtaa ruuvit myöhemmin, kun olen löytänyt tyylikkäämmät? Vai menevätkö tulpat käyttökelvottomiksi, kun olen kiertänyt vanhat ruuvit ulos?

Kiitos etukäteen vastauksesta!

RoTe
Tulpat eivät kulu vaihtamalla ruuvia kerran.

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
RoTe RoTe sanoi:
Tulpat eivät kulu vaihtamalla ruuvia kerran.
Kiitos! Amatöörikysymys: löysin kotoa naulatulppia. Onnistuuko silti ruuvien käyttö myöhemmin?

F FunkishJonny sanoi:
Kiitos! Amatöörikysymys, minulla on spikplugg kotona, löysin sen. Onko silti ok kiinnittää ruuveilla sitten?
Minun piti irrottaa keittiön lavuaari, joka oli kiinnitetty seinään spikpluggilla. Täysin mahdotonta ruuvata irti, jouduin ottamaan sorkkaraudan ja vetämään niin, että naula katkesi seinän sisässä. Riippuu tietysti seinämateriaalista, minun tapauksessani se oli betonia.

/Korkeatalo

• Tykkään
FunkishJonny
  • Laddar…
N
F FunkishJonny sanoi:
Kiitos! Amatöörikysymys, löysin, että minulla on nailasettiä kotona. Voiko siihen silti ruuvata?
Riippuu siitä, minkälainen nailasetti on, sanoisin luultavasti ei.
Eikö sinulla ole tavallisia plugia ja ruuvia?

• Tykkään
FunkishJonny
  • Laddar…
D
F FunkishJonny sanoi:
Kiitos! Amatöörikysymys, minulla on spikplugg kotona, huomasin. Voiko silti ruuveja käyttää sitten?
Spikplugg tulisi pitää kertakäyttöisinä (eivätkä olisi sellaisia, joille minä koskaan luottaisin hattuhyllyn kiinnittämisen).

Meidän hattuhylly on kiinnitetty ranskalaisilla puuruuveilla valtaviin pluggeihin. Näissä tapauksissa pidän redundanssista.

Tunnen erään, jonka tytär sai vakavan palovamman, kun spikpluggilla kiinnitetty liesituuletinkaappi romahti alas hellan päälle ja kaatoi kattilansisällön hänen päälleen.

Voin käyttää spikpluggeja listoille rappausseinässä.

• Tykkään
FunkishJonny ja 1 muu
  • Laddar…
F FunkishJonny sanoi:
Kiitos! Amatöörikysymys, löysin kotona spikplugg. Onko silti hyvä ruuvata sitten?
Ei!
Ole tarkka reiänteossa ja plugissa, on yksi yritys ripustaa asioita betoniin. Jos reikä/reiät menevät pieleen, on siirryttävä muutama cm-yksi dm riippuen siitä, kuinka raskasta se on, mikä pitää ripustaa.

• Tykkään
FunkishJonny
  • Laddar…
Kiitos! Minulla oli aavistus spikpluggista, mutta ajattelin kysyä, koska minulla on niitä kotona aiemmista yksinkertaisemmista ripustuksista.

Minkä kokoista plugia minun pitäisi käyttää hattuhyllylle? Olen yrittänyt googlata, mutta en ole aivan varma. Hattuhyllyssä on 6 kiinnityspistettä (3 ylhäällä, 3 alhaalla), jakautuneena 120 cm pitkälle hyllylle.

On myös 6 x 45 universalproppu sopivilla ruuveilla kotona. Yksi proppu kestää 30 kg betonissa, epäilen että matematiikka ei ole tässä 30 x 6, mutta ehkä kuitenkin 30 x 3 plus vähän ylimääräistä alarivin kiinnityksille?

Siinä tapauksessa voisin roikkua itse hattuhyllyssä, ja poikakin samoin, jos hän saa tyhmän idean kasvaessaan. Ja jos hänestä kasvaa niin iso, ettei hylly kestä, hän luultavasti tietää paremmin siihen mennessä (niin pitäisi tietysti minunkin, mutta mutta...).

Eiköhän se riittäisi?

D
F FunkishJonny sanoi:
Minulla on myös 6 x 45 universaalitulppia sopivilla ruuveilla kotona. Yksi tulppa kestää 30 kg betonissa, epäilen että matematiikka tässä ei ole 30 x 6, mutta ehkä kuitenkin 30 x 3 plus vähän ekstraa alempaan rivistön kiinnityksiin?

Siinä tapauksessa voisin ripustaa itseni hattuhyllyyn, ja pikku poika myös, jos hän keksii jotain tyhmää kasvaessaan. Ja jos hänestä tulee niin suuri, että hylly ei kestä, hänen pitäisi siinä vaiheessa tietää paremmin (niin pitäisi tietysti minun myös, mutta mutta...).

Eikö tuo riittäisi?
Mene paikkaan, jossa on hyvä valikoima ruuveja ja tulppia. Pidän Hornbachista. Esimerkiksi siellä on todella hyvä tulppa ulkonevilla ulokkeilla, jos on huonot seinät (kuonaslat seinät) kuten minulla on siellä täällä. Jos sinulla on kova betoni, riittävät normaalit tulpat. Kysy myymälästä.

P
Fotografen Fotografen sanoi:
Ei!
Ole tarkka rei'ityksessä ja tulppien käytössä, sillä sinulla on vain yksi yritys ripustaa asioita betoniin. Jos reiät eivät osu kohdalleen, sinun on siirryttävä muutaman senttimetrin-dm verran riippuen siitä, kuinka raskasta se on, mitä yrität kiinnittää.
Noh, aina voi ottaa tulpan pois ja käyttää kemiallista ankkurointimassaa samassa reiässä.
Tee vain reikä puhtaaksi, jotta siellä ei ole irtokiviä.
Kierretanko ja kupolimutteri toimivat erittäin hyvin hattuhyllyille.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.