Aion purkaa sydänseinän ja korvata sen liimapuupylväillä ja -palkilla.
Olin sivustolla, jossa tätä pystyi laskemaan (kuitenkin minun piti valita 1 1/2-kerroksinen talo) ja sain pilarien ja palkin mitat. Valitsin korkeimmat kuormat paitsi lumelle, jossa valitsin oman vyöhykkeeni.

Tässä tapauksessa yläpuolella on vain ullakko (kuitenkin sitä käytetään säilytykseen). Piirustukset ovat huonossa kunnossa, ote rakennuslautakunnan vanhoista alkuperäisistä, jossa näyttää poistettavan seinän punaisella ympyröitynä.

Päädynkö oikeaan suuntaan vai onko riski, että siitä tulee liian heikko? Ajattelen, että koska kyseessä on 1 1/2 kerrosta ja minulla on vain ullakko, pitäisi olla marginaalia. Vai voiko talon rakenteesta riippuen olla ansoja, joihin voi joutua, mikä tekee näistä kaava-arvioinneista väärät?

Tiedoksi, että pilarit olin laskenut 90x90 ja valitsin palkin koon 90 x 270 olemassa olevista vaihtoehdoista.

Rakennuksen pohjapiirros, jossa punaisella ympyröity osa osoittaa poistettavan kantavan seinän sijainnin. Vanhan rakennuspiirustuksen leikkauskuva, jossa punaisella ympyröity sydänseinä. Yläpuolella halli, alapuolella varastotila.
 
Uskon, että laskentasovellukset toimivat melko hyvin nykyaikaisemmissa taloissa, vaikka en itse koskaan käyttäisi niitä. Sen sijaan olen epäileväinen niiden soveltuvuudesta sinun tapauksessasi. Riippuen siitä, millä lumivyöhykkeellä talosi sijaitsee, 90x270 voi olla liian heikko. Sen sijaan 90x90 liimapuupylväät toimivat varmasti.
 
Onko se rakennuskuvaukset/svenskt trä, tuntisin oloni enemmän kuin varmaksi. Jos se on joku outo sivu, tutkisin edellä mainittua. Mielestäni myös 90x270 noin 3m aukkoon on realistinen.

En voi kuvitella, että jokin odottamaton aiheuttaisi ongelmia. Kattotuoli tulee ehdottomasti olla kantavana ulkoseinillä ja muuten on vain ullakot.
 
Kuva on tosin epäselvä, mutta olen melko varma, että eivät vain ulkoseinät kanna kattokuormia.
 
Kyllä, ne ovat rakennuskuvauksia svenskt trä.

Epäselviä kuvia, kyllä. Siellä on tukipilari molemmilla puolilla. Näkyy hieman mielikuvituksella vasemmassa puoliskossa.
Tukipilarit lepäävät poikittaisen laudan päällä, koska kattoristikot ja välipohja ovat eri cc.

Jänneväli, jonka haluan vaihtaa, on noin 2.6m
Lumisvyöhyke 1.5 (Göteborg).
 
Silloin toimii 90x270.
 
Kiitos, kuulostaa luotettavalta niillä vastauksilla, jotka olen saanut täällä.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.