1 468 lukukertaa ·
1 vastausta
1k lukukertaa
1 vastausta
Viinikellari vanhassa talossa
Hei kaikki viisaat!
Aion rakentaa pienen viinikellarin kotiin. Olen lukenut paljon, myös täällä, mutta neuvoja on todella monia ja usein ristiriitaisia mielestäni. Toivon voivani saada älykkäitä neuvoja ja kokemuksia täällä, jotka sopivat meidän olosuhteisiimme.
Ajatus on hyödyntää nurkkausta nykyisessä kellarissa, joka on noin 50 % maan alla, muuratuilla ja rappausseinillä. Talo on 30-luvulta. Se on pohjoiseen ja länteen ja nykyisellään jo suhteellisen kylmä ja kostea. Pitäisi olla hyvä lähtökohta viininsäilytykseen (vaikkakin ei niin paljon muuta). Tavoitteeni on pitää lämpötila 12-14 astetta ympäri vuoden ja suhteellisen korkea ilmankosteus (70 % on optimaalista).
Katso liitteenä olevat kuvat tämänhetkisestä huoneesta. Huomioi, että siellä on vain 200 cm korkea katto. Valitettavasti lattia on myös melko vino. Nykyiset viemäri- ja tuuletusputket on tarkoitus poistaa.
Tulee:
1. Rakentaa väliseinä, suunnilleen siinä missä linja ensimmäisessä kuvassa näyttää (kaasuputken takana kuvassa).
Seinän tulisi olla hyvin eristetty, mutta sen ei tarvitse kestää erityistä painoa.
Helpoin ratkaisu olisi tietysti puurunko ja tavallinen mineraalivillaeriste, jota jotkut suosittelevat. Toiset sanovat, että sen pitäisi olla teräsrunko, jotta orgaanista materiaalia olisi mahdollisimman vähän. Vähän ristiriitaisesti toiset sanovat, että eristysmateriaalin pitäisi olla orgaanista, kuten pellavaa tai hamppua, jotta se pystyy paremmin käsittelemään mahdollisen kosteuden.
Jotkut sanovat, että sen pitäisi olla vesitiivis, toiset että ei missään nimessä kellarissa.
Voisiko kevytbetoni olla idea? Ytong, Siporex tai vastaavat. Vaikuttaa hieman vaikeammalta rakentaa (ei-kätevä kuin minä), mutta se sopisi paremmin nykyiseen rakenteeseen. Ongelma, jonka näen, on että niiden väliseinäelementit eivät ole erityisen eristettyjä verrattuna puurunkoiseen ja eristettyyn seinään. Voiko käyttää ulkoseinän lohkoja ehkä? Tai jälkieristää jollain muulla älykkäällä tavalla?
Joten... kuinka seinä pitäisi rakentaa, jotta se olisi sekä lämpöeristetty että ei muotoutuisi homepesäksi?
2. Väliseinään tulee ovi
Oven on oltava matala, koska katto on vain 200 cm korkea (matalimmillaan). Ajattelen ulko-ovea tähän, koska sen pitäisi olla eristetty. Jotain kokemuksia?
3. Ikkuna pitää sulkea.
Paikallinen käsityöläiseni suosittelee karman poraamista tuuletusta varten ja vain sulkemista styroksilla. Se vaikuttaa helpolta, mutta ottaen huomioon kuinka paljon kosteutta jo nykyään kertyy ikkunaan, epäröin. Miten kannattaisi sulkea parhaiten?
4. Reiän teko kylmäaggregaatille, joko seinään tai ikkunaan.
Kylmäaggregaatin tulisi auttaa pitämään lämpötila alhaisena erityisesti kesällä. Vuoden kuumimpina päivinä ulkolämpötila on lämpimämpi kuin lopussa kellarissa, muuten toisinpäin tietysti.
Jotain ajatuksia, onko parasta asettaa ikkunaan tai seinään?
5. Katto tulee mahdollisesti eristää.
Täällä meillä on maksimissaan 10 cm liikkumavaraa. Mitä vaihtoehtoja minulla on?
6. Tuuletus?
Myös täällä on ristiriitaisia neuvoja. Jotkut sanovat, että viinikellarin tulisi olla suljettu, toiset että se tulisi tuulettaa. Mitä sanotaan?
Anteeksi pitkä aloitusviesti henkilöltä, jolla on vähän tietoa. Kiitos etukäteen hyvistä neuvoista!
Aion rakentaa pienen viinikellarin kotiin. Olen lukenut paljon, myös täällä, mutta neuvoja on todella monia ja usein ristiriitaisia mielestäni. Toivon voivani saada älykkäitä neuvoja ja kokemuksia täällä, jotka sopivat meidän olosuhteisiimme.
Ajatus on hyödyntää nurkkausta nykyisessä kellarissa, joka on noin 50 % maan alla, muuratuilla ja rappausseinillä. Talo on 30-luvulta. Se on pohjoiseen ja länteen ja nykyisellään jo suhteellisen kylmä ja kostea. Pitäisi olla hyvä lähtökohta viininsäilytykseen (vaikkakin ei niin paljon muuta). Tavoitteeni on pitää lämpötila 12-14 astetta ympäri vuoden ja suhteellisen korkea ilmankosteus (70 % on optimaalista).
Katso liitteenä olevat kuvat tämänhetkisestä huoneesta. Huomioi, että siellä on vain 200 cm korkea katto. Valitettavasti lattia on myös melko vino. Nykyiset viemäri- ja tuuletusputket on tarkoitus poistaa.
Tulee:
1. Rakentaa väliseinä, suunnilleen siinä missä linja ensimmäisessä kuvassa näyttää (kaasuputken takana kuvassa).
Seinän tulisi olla hyvin eristetty, mutta sen ei tarvitse kestää erityistä painoa.
Helpoin ratkaisu olisi tietysti puurunko ja tavallinen mineraalivillaeriste, jota jotkut suosittelevat. Toiset sanovat, että sen pitäisi olla teräsrunko, jotta orgaanista materiaalia olisi mahdollisimman vähän. Vähän ristiriitaisesti toiset sanovat, että eristysmateriaalin pitäisi olla orgaanista, kuten pellavaa tai hamppua, jotta se pystyy paremmin käsittelemään mahdollisen kosteuden.
Jotkut sanovat, että sen pitäisi olla vesitiivis, toiset että ei missään nimessä kellarissa.
Voisiko kevytbetoni olla idea? Ytong, Siporex tai vastaavat. Vaikuttaa hieman vaikeammalta rakentaa (ei-kätevä kuin minä), mutta se sopisi paremmin nykyiseen rakenteeseen. Ongelma, jonka näen, on että niiden väliseinäelementit eivät ole erityisen eristettyjä verrattuna puurunkoiseen ja eristettyyn seinään. Voiko käyttää ulkoseinän lohkoja ehkä? Tai jälkieristää jollain muulla älykkäällä tavalla?
Joten... kuinka seinä pitäisi rakentaa, jotta se olisi sekä lämpöeristetty että ei muotoutuisi homepesäksi?
2. Väliseinään tulee ovi
Oven on oltava matala, koska katto on vain 200 cm korkea (matalimmillaan). Ajattelen ulko-ovea tähän, koska sen pitäisi olla eristetty. Jotain kokemuksia?
3. Ikkuna pitää sulkea.
Paikallinen käsityöläiseni suosittelee karman poraamista tuuletusta varten ja vain sulkemista styroksilla. Se vaikuttaa helpolta, mutta ottaen huomioon kuinka paljon kosteutta jo nykyään kertyy ikkunaan, epäröin. Miten kannattaisi sulkea parhaiten?
4. Reiän teko kylmäaggregaatille, joko seinään tai ikkunaan.
Kylmäaggregaatin tulisi auttaa pitämään lämpötila alhaisena erityisesti kesällä. Vuoden kuumimpina päivinä ulkolämpötila on lämpimämpi kuin lopussa kellarissa, muuten toisinpäin tietysti.
Jotain ajatuksia, onko parasta asettaa ikkunaan tai seinään?
5. Katto tulee mahdollisesti eristää.
Täällä meillä on maksimissaan 10 cm liikkumavaraa. Mitä vaihtoehtoja minulla on?
6. Tuuletus?
Myös täällä on ristiriitaisia neuvoja. Jotkut sanovat, että viinikellarin tulisi olla suljettu, toiset että se tulisi tuulettaa. Mitä sanotaan?
Anteeksi pitkä aloitusviesti henkilöltä, jolla on vähän tietoa. Kiitos etukäteen hyvistä neuvoista!
Ok, se saattoi olla hieman liian pitkä ja laaja ketjun aloitus... Joten tiivistetään hieman:
Jos haluan muurata kevytsoraharkkoseinän, mutta lattia on melko vino, pitäisikö minun valaa korotus suoraan nykyisen lattian päälle? Vai eikö se ole ollenkaan tarpeen, voinko leikata kevytsoraharkot niin tarkasti, ettei se ole tarpeen?
Kiitos!
Jos haluan muurata kevytsoraharkkoseinän, mutta lattia on melko vino, pitäisikö minun valaa korotus suoraan nykyisen lattian päälle? Vai eikö se ole ollenkaan tarpeen, voinko leikata kevytsoraharkot niin tarkasti, ettei se ole tarpeen?
Kiitos!
Klikkaa tästä vastataksesi


