Puhdistettu perustusmuuri nyt kahdessa erässä. Käytin filssaukseen eilen ja tulos oli ihan ok.

Näen kuitenkin tänään, että on joitain pieniä asioita, jotka eivät ole täysin kunnossa. Voisin ehkä elää niiden kanssa, mutta kysymys on, voiko pintaa käydä läpi uudelleen jollain hienosäädöllä ilman, että tarvitsee laittaa 3 mm kaikkialle! Riski on, että tulos on jälleen sama, joten jos näin on, jätän sen varmaan väliin ja tyydyn siihen.

Muuten rappasin C-laastilla 0-3 laasti, jolla on ohjeen mukaan vähimmäisrappauspaksuus 3 mm.

Mielestäni oli myös melko toivotonta filssata ja saada siitä niin tasaista ja siistiä kuin näkee YouTubessa :) Aina välillä tulee esiin pieni kivi, joka "repii" kauniin pinnan.

Sinulla on liian vähän käyttöä tuolle ballastille, jolloin jyvät liikkuvat alustan päällä ja syntyy niin sanottuja ruusuja. 0-3 tarkoittaa, että jyvät ovat enintään 3 mm, joten on oltava vähintään yksi senttimetri, jotta voi tasoittaa kunnolla noin karkealla laastilla. Koska käytit c-laastia, voit ostaa Weber 135:än ja levittää teräksellä ja sitten huovata, niin se paranee huomattavasti. C on kuitenkin liian hydraulinen ja heikko, jotta sitä voisi käyttää perustana, mutta koska se on jo tehty, niin jatka vain ja toivo, että se kestää. Se varmasti kestää jonkin aikaa, mutta hyvän laastin pitäisi kestää vähintään 50 vuotta, joten se kestää huomattavasti lyhyemmän aikaa, mutta voi pysyä jopa 20 vuotta, vaikka se on "väärä" laasti.

• Tykkään
Chompa ja 1 muu
  • Laddar…
C on valittu, koska taustalla on vanha rappaus (80-luvulta) ja suositus oli silloin, että on turvallisinta käyttää C:tä, jotta ei laiteta vahvempaa... Joka tapauksessa laasti on paikallaan ja jos minun täytyy tehdä tämä vaihe uudelleen 20 vuoden kuluttua, se on myöhempi ongelma...

Palatakseni "ruusuihin", olen rapannut noin 1 cm tarkasti, joten se ei johdu siitä, että laasti olisi liian ohut. Olen tasoittanut pinnan tähän pisteeseen, mutta onko ok, että levitän Weberts 135a suoraan tälle pinnalle? Eikö ole riskiä, että joissakin kohdissa tulee liian ohut kerros?

Ei, se 135 on tarkoitettu ohuille kerroksille ja soveltuu hyvin levittämiseen, ja se on erittäin helppo huovuttaa. Mitä tulee huovuttamiseen, älä yritä kuroa liian suuria reikiä umpeen, silloin on parempi, että levität jonkin verran kipsiä juuri sinne, missä tarvitset. Sitten on melko tärkeää olla siinä vaiheessa, kun se on juuri oikea, jos huovutat liian aikaisin, huopa seuraa mukana ja muodostuu tyhjiö huovan ja seinän väliin ja se tarttuu seinään. Jos teet sen liian myöhään, kun se on melkein valkoinen, siitä tulee kiiltäviä läiskiä ja erittäin epätasainen pinta.

Kun se on juuri oikea, kastat huovan veteen alussa, sitten et juurikaan tarvitse vettä kuin hieman poistaa kipsiä silloin tällöin.

Ok! Kiitos arvokkaasta tiedosta. Mutta se mitä kuvailet ei kuulosta kuitenkaan täysin helpolta... Voitko antaa jotain suuntaa-antavaa aikataulusta. Olen filtteröinyt noin 2 tuntia nyt ja aluksi se tuntui hyvältä, mutta huomaan että "saa kiinni" sen mitä on putsannut (onhan nopeampaa filtteröidä kuin putsata).

Jos ymmärrän prosessin oikein niin:
1. Pinta sellaisena kuin se on ok, filtteröity 0-3 joten kastelen vain
2. "vedä teräksellä" tyyliin "levylevittää" seinän weberin 135:llä
3. Odota (oman arvioni mukaan) 2 tuntia ja aloita filtteröinti

Haluan vain olla hieman ylitarkka, koska se on sellainen pirun homma, ettei halua tehdä virheitä...

Kastele ennen, mutta ei aivan ennen, suihkuta kaikki ja mene sekoittamaan laastia, niin se on hyvä, kun se on valmis. Se kuivuu nyt nopeammin, mutta kuulostaa siltä, että hallitset sen. Tällainen tässä on teräs, mutta jos et halua ostaa, voi myös tasoittaa, mutta se on työläämpää, kun tasoituslasta ei voi pitää yhtä paljon laastia samanaikaisesti. https://www.google.com/search?q=glä...Ag&biw=360&bih=616&dpr=2#imgrc=4OKAjFobxEH_NM

Sellainen minulla on, joten kaikki on kunnossa :)

Vähän huolestunut vain siitä, että nyt suhteellisen hieno rappaus huononee. Eihän sitä saisi siirtää kun tasoittaa, joten eikö ole riski, että siitä ei tule täysin tasaista.

Kun laitoin viimeisen kerroksen, asetin puulistoja saadakseni suoran ja hienon "tason", mutta ei kuulosta siltä, että minun pitäisi tehdä niin nyt, vaan antaa hienorappauksen seurata alustaa ja täyttää siellä missä on muutaman millimetrin puutteita.

Mutta teetkö tämän "vapaalla kädellä" vai pitäisikö laittaa esimerkiksi 2mm lista, jota vasten tasoittaa... tuntuu melkein mahdottomalta, joten minun täytyy kai vain kokeilla.

Ei listoja vaan vedä päälle, jos pohja on suora listoilla, siitä tulee sama.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.