Aion siirtää keittiöni huvilassa, jota muokkaan. Alkuperäisissä suunnitelmissani on aina ollut, että minun täytyy vetää viemäriä lattian palkkirungon läpi pisteestä, josta se nousee kellarista, jota en voi siirtää, ei sovi uuteen sijoitukseen. Tämä on ollut ihan ok, koska siirto on ollut melko pieni ja todennäköisesti vain poikittain pari palkkia pitkin muiden ollessa palkkirungon suuntaisesti.

Nyt olen kuitenkin löytänyt uuden keittiön paikan, joka on paljon parempi, mutta se on paljon kauempana, missä viemäri nousee.

Onko yleinen insinööritoimisto oikea paikka, johon pitäisi ottaa yhteyttä, jotta voidaan nähdä, onko mahdollista vetää viemäri näiden palkkien läpi jonkinlaisella vahvistuksella tai muulla rakenteella? Osaavatko he tällaisia asioita vai onko tämä liian edistyksellistä?

Ongelma on, että minun täytyy saada kaato, ja silloin reiät eivät ole palkkien keskellä vaan alussa ja lopussa, matalimmassa ja korkeimmassa kohdassa, liian lähellä reunoja.

Jos sinulla on kellari, niin voithan vain vetää sen minne tahansa ja sitten käyttää pintavedettyjä putkia kellarin seinien tai katon pitkin?

Suuri etu kellarissa on juuri se, että talon infrastruktuuria on helppo muuttaa, riippumatta siitä, koskeeko se vettä, viemäriä, sähköä, lämpöä tai muuta.

Niin voisi teoriassa luulla, mutta sisustetulla kellarilla se ei ole aina niin yksinkertaista. Toki voin vetää viemärin kattoon, mutta silloin en voi avata ovia jne. Lisäksi äärimmäisen ruma.

Kellarini on enemmänkin lisätila, ei täyskorkeutta katossa, koska talo ei ole kaivettu maahan kuin noin 40 cm maanpinnan alapuolelle.

Joten ei, se olisi kuin vetäisi viemärin ensimmäisen kerroksen kattoon 1 1/2-kerroksisessa talossa.

[Edit]
Tuo ei ollut täysin totta. On pieni osa, jonka voisin vetää kellarissa, mutta minulla on silti ~5 metriä, jonka se täytyy kulkea lattian poikki.

Viimeksi muokattu:
Viemäriputkien vetäminen lattiapalkkien läpi voi olla hankalaa. Erityisesti, jos se tarkoittaa aukkojen tekemistä palkkien ylä- tai alareunaan tai lähelle palkkien tukipisteitä, mitä ei yksinkertaisesti saa tehdä. On myös kyseenalaista, että modernit viemäriputket kulkevat pitkiä matkoja puupalkkirakenteissa ilman tarkastusmahdollisuutta. Paras ratkaisu on vetää ne kaapistojen takareunassa, ehkä yhdistettynä PNO:n ehdotukseen, osittain kellarissa. Mahdollisesti sinun täytyy muuttaa keittiön suunnitelmaa niin, että se onnistuu. Tai sitten sinun täytyy purkaa kellarin lattia.

Valitettavasti ei ole kulkureittiä, joka veisi minut alakaappien kautta. Nykyinen viemäri sijaitsee talon keskellä ja tasot ovat seinän vieressä lyhyellä sivulla, joten minun on kuljettava talon puolivälin yli.

Olisi todella arvokasta saada keittiö sinne, mutta ei niin paljon, että vetäisin alas äskettäin remontoidun lattian kellarissa. Putket kellarin katossa eivät valitettavasti käy, ellei niitä vedä keskellä kattoa, mikä ei ole kaunista (varsinkaan kaatokulman kanssa). Ovet seinässä, joten en voi vetää siellä, jos haluan edelleen avata ne...

Kysymykseni on edelleen, pitäisikö minun tarkistaa insinööritoimistolta, jos on mahdollista ratkaista tämä. Kaikella kunnioituksella tätä erinomaista foorumia ja sen jäseniä kohtaan, en tunne henkilöitä näppäimistöjen takana, joten en voi itse arvioida, tiedättekö todella, mistä puhutte vai ette.

Tämä kysymys on tosin hieman päinvastainen tähän, mutta en esimerkiksi laittaisi kantta, jonka joku foorumilla sanoi kestävän, ennen kuin olen tarkistanut sen.

Tässä tapauksessa olen se, joka haluaisi tehdä jotain hullua, ja te, jotka estätte minua, mutta tunnen, että tämä on arvokasta, joten haluan keskustella kaikista mahdollisista ratkaisuista jonkun kanssa, joka osaa asiansa. Esimerkiksi voisi vähentää vuotoriskiä vetämällä oikean PVC:n, jonka liimaa, sen sijaan että käyttäisi muhvitettua putkea (mutta en tiedä, onko se sallittua...).

Olet aivan oikeassa siinä, että sinun täytyy aina ajatella itse eikä orjallisesti noudattaa Byggahus-sivustolta saamiasi neuvoja. Mutta voit säästää insinööritoimiston kustannuksista, jos heillä on jonkinlaista osaamista, he sanovat kuten minä sanoin aiemmin. Neuvo olla tekemättä sellaisia reikiä kuin suunnittelit, tuskin aiheuttaa mitään vahinkoa.

Kun puhut liimatusta PVC:stä, olet toisessa jäljessä, joka on varmaan tutkinnan arvoinen. Jos käytät tiivistä putkistojärjestelmää, joka kestää myös hieman painetta, on varmasti mahdollisuuksia asentaa se niin, että se ei vahingoita palkistoa. Reikien tekeminen palkkien keskelle, sekä korkeudessa että pituudessa, on pienempi ongelma. LVI-tekninen osaaminen ei ole vahvuuteni, mutta minulla on itselläni jätevesipumppu, joka siirtää jätevesiä pompusta ylempänä olevaan imeytyskenttään. Tiedän, että on olemassa samanlaisia ratkaisuja sisätilanteisiin. Jos haluat konkreettisempia neuvoja, sinun pitäisi julkaista pohjapiirros, jossa molemmat kerrokset näkyvät.

Kiitos!
Toivottavasti et/ette pahoittanut mieltänne ja ajatellut, että epäilin osaamista, mitä en tarkoittanut. Näyttää kuitenkin siltä, että ymmärsit, mitä tarkoitin.

Valitettavasti minulla ei ole kunnollisia piirustuksia (talo 30-luvulta). Aina silloin tällöin yllättää, kun purkaa taloa...
Lähes kaikki, mitä tiedän talosta, on asioita, joita olen tarkistanut tai mitannut itse.

Vaikuttaa siltä, että minun pitäisi kysyä LVI-yritykseltä, onko olemassa jotain, mikä voisi auttaa minua.

N Nizztos sanoi:
Kuulostaa siltä, että minun pitäisi tarkistaa LVI-yritykseltä, onko jotain, mikä voisi auttaa minua.
Luulen, että se on erinomainen idea.

Jos talo on rakennettu 1930-luvulla, on suuri riski, että lattian kannattimet ovat kooltaan 3x7 tuumaa, eli noin 75x175 mm, sekä vaihtelevalla c/c etäisyydellä. Leveitä mutta eivät kovin korkeita. Silloin 50 mm reikä voi olla herkkä.

Se on 2x9 tuumaa, mutta kiistatta hieman vaihtelevalla cc:llä. Råspont molemmilla puolilla, mutta yläpuoli tullaan repimään irti ja korvataan lattiapaloilla.

Kyllä, 2x9 tuumaa antaa paljon paremmat edellytykset. Mutta aloita VVS-reitillä ensin.

Laita se palkistotilaan ulkoseinän viereen, jos se helpottaa jotain? Eihän ulkoseinissä yleensä ole paljon ovia? Mutta periaatteessa olen samaa mieltä - ikävältä näyttää, kun kellarin seinien pitkin on ulkoisia putkia. Olen juuri itse päättänyt valtavan työn kaivaa suurimman osan viemäriputkista kellarin lattian alle ja upottaa suurimman osan vesiputkista palkistoon.

Jos sinulla kuten minulla on todella paksut kellarin seinät, mutta ohuet seinät pohjakerroksesta ylöspäin, niin voi myös tehdä ratkaisun, jossa viemäri laitetaan palkistoon pituussuunnassa, niin että palkit voidaan ylittää siellä, missä niillä on edelleen tuki alapuolella. Tämä voi antaa hieman enemmän vapautta palkkien risteämiseen.

PNO PNO sanoi:
så att bjälkarna kan passeras där de fortfarande har stöd under
Se voi vaikuttaa hyvältä idealta, mutta lujuuden kannalta se on vähemmän onnistunut. Aukon tekeminen keskelle palkkeja (eli puolet jännevälistä) on itse asiassa vähemmän herkkä (ellei se mene liian lähelle reunoja). Lisäksi luulen, että TS:llä on lankkuja, jotka kilpailevat tilasta perustuksen kohdalla.

Idea käydä läpi ulkoseinän on luova. Sitä käytetään joskus muiden putkien veto-tarpeiden vuoksi.

Ajattelin enemmän näin:
Kaavio, joka esittää palkin yläpuolella olevan viemäri-aukon, todellinen tuki ja seinän rakenne piirrettynä.
Silloin reikä on vapaassa päässä. Mutta täysin vapaahan se ei tietenkään ole...

Jos puhut putkiliikkeen ja/tai suunnittelijan kanssa, heillä on ehdotuksia. Kaikki on mahdollista, mutta pahimmassa tapauksessa se voi tulla todella kalliiksi.

Ei ole ongelma, jos putket eivät ole tarkastettavissa; viemäriputket sijaitsevat usein ilman tarkastusmahdollisuutta, eikä se yleensä ole ongelma. Ehkä 50–70 vuoden kuluttua voi tulla ongelmia, kaikki putket on vaihdettava joskus.

Nyt emme tiedä miltä se näyttää luonasi (lataa piirustus). Mutta useimmiten putket voidaan vetää joko kaappien alla olevan sokkelin läpi tai seinään kaappien taakse. Sen jälkeen alas lattian rakenteeseen ja pitkin yhtä välitilaa, jolloin se tulee näkyviin osittain poikittain runkoon. Se osa voidaan ehkä piilottaa kellarin väliseinään?

PNO PNO sanoi:
Ajattelin näin:
Juuri noin ajattelin, että ajattelit. Tuo osa palkista altistuu poikittaisvoimille ja leikkausjännityksille, joten siihen tarvitaan paljon materiaalia. Palkin keskellä tärkeintä on hitausmomentti, ja siihen vaikuttaa vain vähän aukko painopisteellä. Kirjoitan tämän yleiseen tiedotustarkoitukseen.

H hempularen sanoi:
Ei ole ongelma, että putket eivät ole tarkastettavissa
Olen samaa mieltä, mutta keskustelimme täysin hypoteettisesti siitä, että putket vedettäisiin pienellä kallistuksella isoissa mutkissa useiden eri tavalla liikkuvien palkkien läpi. Mielestäni sitä tulisi välttää.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.