5 210 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Vielä yksi ketju - höyrysulku vai ei eristyksessä kattopalkistossa?
Tiedän, että aiheesta höyrysulku tai ei, on olemassa monia keskusteluja, mutta en osaa päättää, miten minun pitäisi tehdä. Tarvitsen siis kipeästi apua...
Tilanne on, vanha talo. Hirsirunko, satulakatto, johon on rakennettu portaikko pulpettikatolla. Uskallan väittää, ettei sitä ole tehty ammattitaitoisesti - tai sitten aikaisempina aikoina rakennettiin niin.
Eriste on purua, huonosti eristetty, ei ole mitään tuulensuojalevyä tai vastaavaa.
Yläkerrassa sisällä on vinokatto...
Nyt olen korjaamassa kattoa, ja suunnitelma on lapioida puru pois ja eristää kivivillalevyillä...mutta kysymys kuuluu...pitäisikö minun laittaa höyrysulku vai ei?
Jos valitsen selluloosapohjaiset eristelevyt, höyrysulku vai ei?
Jos puhallan selluloosapohjaista puhallusvillaa?
Jos valitsen muut kuin mineraalikuidut, voinko antaa vanhan purun jäädä paikoilleen ja vain täyttää?
Tilanne on, vanha talo. Hirsirunko, satulakatto, johon on rakennettu portaikko pulpettikatolla. Uskallan väittää, ettei sitä ole tehty ammattitaitoisesti - tai sitten aikaisempina aikoina rakennettiin niin.
Eriste on purua, huonosti eristetty, ei ole mitään tuulensuojalevyä tai vastaavaa.
Yläkerrassa sisällä on vinokatto...
Nyt olen korjaamassa kattoa, ja suunnitelma on lapioida puru pois ja eristää kivivillalevyillä...mutta kysymys kuuluu...pitäisikö minun laittaa höyrysulku vai ei?
Jos valitsen selluloosapohjaiset eristelevyt, höyrysulku vai ei?
Jos puhallan selluloosapohjaista puhallusvillaa?
Jos valitsen muut kuin mineraalikuidut, voinko antaa vanhan purun jäädä paikoilleen ja vain täyttää?
Nostan aiheen uudelleen esille ja toivon vastausta...
Sen perusteella mitä olen lukenut täällä, ja puhuttuani rakennuskaupan kanssa, olen ymmärtänyt, että minun pitäisi asentaa höyrynjarru - ja että sen tiiveys on tärkeää. Se on anteeksiantava...hyvä taloissa, joita ei käytetä ympäri vuoden jne.
No hyvä, mutta nyt kun luen höyrynjarrusta (valmistajien sivustoilta), sanotaan, ettei sitä tulisi käyttää kylmää ullakkoa vasten.
En ymmärrä tätä...ne jotka "tietävät" sanovat höyrynjarru...höyrynjarru sanoo höyrysulku.
Pian sanon Solstickan...
Sen perusteella mitä olen lukenut täällä, ja puhuttuani rakennuskaupan kanssa, olen ymmärtänyt, että minun pitäisi asentaa höyrynjarru - ja että sen tiiveys on tärkeää. Se on anteeksiantava...hyvä taloissa, joita ei käytetä ympäri vuoden jne.
No hyvä, mutta nyt kun luen höyrynjarrusta (valmistajien sivustoilta), sanotaan, ettei sitä tulisi käyttää kylmää ullakkoa vasten.
En ymmärrä tätä...ne jotka "tietävät" sanovat höyrynjarru...höyrynjarru sanoo höyrysulku.
Pian sanon Solstickan...
Koska höyryjarru päästää läpi jonkin verran vesihöyryä katolle ja höyrynsulku ei tee sitä, yhdistettynä tietoon, että kaikki kosteus kylmällä ullakolla kondensoituu melko väistämättä raakaponttiin kylminä talviöinä, pitäisi vastauksen olla itsestään selvä.
Höyrynsulku katon alapuolella ja aluskatteen päällä on huono rakenne - tällöin kosteus jää loukkuun näiden kahden kerroksen väliin. Höyryjarru sen sijaan voi sallia kosteuden liikkumisen.
Vihjeeni on, että mene esimerkiksi Rockwoolin tai Isoverin kotisivuille ja katso heidän hyväksyttyjen ratkaisujen listoja. Jos ei löydy mitään, mikä vastaisi heidän rakenteitaan, lähetä sähköpostia, liitä piirustus ja saat usein hyvän vastauksen muutaman tunnin kuluessa.
Vihjeeni on, että mene esimerkiksi Rockwoolin tai Isoverin kotisivuille ja katso heidän hyväksyttyjen ratkaisujen listoja. Jos ei löydy mitään, mikä vastaisi heidän rakenteitaan, lähetä sähköpostia, liitä piirustus ja saat usein hyvän vastauksen muutaman tunnin kuluessa.
Nja. Perinteinen tapa on kuten kirjoitat, höyrynsulku sisäpuolelle ja tiivis aluskatemateriaali ulkopuolelle. Mutta raakapontin alla on tuuletusrako. Näin kosteus ei jää sisälle.N Nicke_S sanoi:Höyrynsulku katon alapuolella ja aluskatemateriaalina katon yläpuolella on huono rakenne - kosteus jää näin ollen näiden kahden kerroksen väliin. Höyryjarru sen sijaan voi antaa kosteuden liikkua.
Vinkkini on mennä esimerkiksi Rockwoolin tai Isoverin sivuille ja katsoa heidän hyväksyttyjen ratkaisujen listoja. Jos et löydä mitään, mikä vastaa heidän rakenteitaan, voit lähettää sähköpostin, liittää piirustuksen ja saat usein hyvän vastauksen parissa tunnissa.
Tai sitten tehdään ilman rakoa ja käytetään höyryjarrua, jolloin saadaan 30-50mm enemmän eristystä. Mutta silloin on käytettävä oikeita tuotteita, muuten se on typerää.V vectrex sanoi:
Tämä ei ole merkityksellistä kylmäullakoille, vaan koskee rinnakkaikattoja.N Nicke_S sanoi:Höyrysulku katon alapuolella ja aluskatteena katon yläpuolella on huono rakenne - näin kosteus jää näiden kahden kerroksen väliin. Höyryjarru voi sen sijaan sallia kosteuden siirtymisen.
Vinkkini on mennä esimerkiksi Rockwoolin tai Isoverin verkkosivuille ja katsoa niistä löytyviä hyväksyttyjä ratkaisuja. Jos heidän rakenteilleen ei löydy mitään sopivaa, voi lähettää sähköpostia, liittää mukaan piirustuksen ja usein saa hyvän vastauksen parin tunnin sisällä.
Talon omistaja
· Jönköping
· 5 863 viestiä
Toivottavasti tämä tekee sinut hieman viisaammaksi...
https://www.sp.se/sv/units/risebuilt/energy/eti/Documents/Kalla vindar.pdf
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
https://www.sp.se/sv/units/risebuilt/energy/eti/Documents/Kalla vindar.pdf
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf
http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/4_04_17.pdf
Vanhat spaneristetut katot pärjäävät hyvin pitkään, muun muassa huonon eristyskyvyn takia. Eli kosteuspitoisuus pysyy alhaalla johtuen sisäisestä hajalämmöstä.
Tehokkaamman eristyksen myötä lämpötila laskee ja RH kasvaa.
Sitten se riippuu hieman siitä, millaisia tiloja on alla. Keittiö ja kylpyhuone ovat todennäköisesti kosteampia kuin olohuone.
Jos talo on pysyvästi lämmitetty ja eristystä parannetaan, suositellaan höyrysulkua.
Tehokkaamman eristyksen myötä lämpötila laskee ja RH kasvaa.
Sitten se riippuu hieman siitä, millaisia tiloja on alla. Keittiö ja kylpyhuone ovat todennäköisesti kosteampia kuin olohuone.
Jos talo on pysyvästi lämmitetty ja eristystä parannetaan, suositellaan höyrysulkua.
Vaikka se ei ole täydellinen vanhan talon vuoksi, se vähentää kosteusrasitusta erittäin merkittävästi. Ei synny äärimmäisen korkeaa kosteuspitoisuutta mahdollisissa siirtymissä muovittomaan, kunhan se on tuulen-/vedontiivis.
Klikkaa tästä vastataksesi