5 720 lukukertaa ·
22 vastausta
6k lukukertaa
22 vastausta
Vesivuoto
Ehdottomasti, enkä pelkää hometta enempää kuin tien ylittämistäkään, mutta viestisi tarkoitti, ettei syntyisi homekasvua, jos vain jättäisi tämän rauhaan, mikä on väärin. Meillä on hometta kaikkialla kodeissamme, esim. kukkaruukuissa, jotka ovat täynnä erilaisia itiöitä.Stefan1972 sanoi:
Ei ole suoria tutkimustuloksia, jotka osoittaisivat, että home olisi vaarallista, mutta on käytännön tutkimuksia, jotka viittaavat siihen, että monet saattavat olla herkkiä sille. On myös absoluuttisia faktoja, jotka osoittavat, että sairaustapaukset, kuten astma ja vastaavat, lisääntyvät suorassa suhteessa talon ilmanvaihtoon. Huono ilmanvaihto liittyy usein korkeaan kosteuteen sisätiloissa ja siten suurempiin riskeihin homekasvulle.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 010 viestiä
mutta samalla ei voi sanoa, että se homehtuu, jos sitä ei tee sääntöjen mukaan. Muutenhan kaikki voisi homehtua riippumatta siitä, tehdäänkö korjaus vai ei.
On todennäköisesti yhtä suuri todennäköisyys, että se homehtuu tuollaisessa purussa (tässä tapauksessa) kuin että se homehtuu uudessa talossa, joka on rakennettu säännösten mukaan. Sillä myös sitä tapahtuu, vaikka se on rakennettu oikein.
Lopulta kaikki on vain pieru avaruudessa kuitenkin. Siksi minun mielipiteeni on, että puu kuivuu, jos se ei pysy märkänä pitkään aikaan. Ja puu kuivuu juuri siksi, ettei vanhoissa taloissa ole tiellä paljon muovikerroksia.
On todennäköisesti yhtä suuri todennäköisyys, että se homehtuu tuollaisessa purussa (tässä tapauksessa) kuin että se homehtuu uudessa talossa, joka on rakennettu säännösten mukaan. Sillä myös sitä tapahtuu, vaikka se on rakennettu oikein.
Lopulta kaikki on vain pieru avaruudessa kuitenkin. Siksi minun mielipiteeni on, että puu kuivuu, jos se ei pysy märkänä pitkään aikaan. Ja puu kuivuu juuri siksi, ettei vanhoissa taloissa ole tiellä paljon muovikerroksia.
Mutta suuri ero on siinä, että tässä on ilmeinen vaurio. Suuri määrä vettä on vuotanut lattiaan, puru on märkä ja homehtuu, jos kosteus suljetaan sisään. Et voi verrata vanhan talon vauriota uuden talon tavanomaiseen rakenteeseen.Stefan1972 sanoi:Ei, mutta eihän voi sanoa, että se homehtuu, jos se ei mene sääntökirjan mukaan. Siinä tapauksessa kaikki voisi homehtua huolimatta siitä, onko korjaus tehty vai ei.
On yhtä todennäköistä, että homehtuu sellaisessa purussa (tässä tapauksessa) kuin että homehtuu uudessa talossa, joka on rakennettu sääntöjen mukaan. Koska niinkin tapahtuu, vaikka se on oikein rakennettu.
Loppujen lopuksi kaikki on vain pieru avaruudessa kuitenkin. Siksi olen sitä mieltä, että puu kuivuu, jos se ei ole pitkään aikaa märkää. Ja puu kuivuu juuri siitä syystä, että vanhoissa taloissa ei ole esteenä paljon muovia.
Kaikki talot voivat kärsiä vaurioista, vaikka ne olisi rakennettu "oikein".
"Siksi olen sitä mieltä, että puu kuivuu, jos se ei ole pitkään aikaa märkää." – Sehän on ilmeistä vai mitä? Jos ei ole enää märkää, niin se on kuivaa. Se ei kuitenkaan tarkoita, että se kuivuu heti, kun veden lisääminen lopetetaan, ainakaan tarpeeksi nopeasti välttääkseen mikrobikasvun.
Syynä siihen, että vanhoilla taloilla ei ole tiiviitä ulkoseiniä, johtuu siitä, että ilmanvaihto perustuu usein virheellisyyksiin, ja jos seinät tiivistetään, ilmanvaihtoa ei ole, ellei vaihdeta tuulettimella ohjattuun järjestelmään. Toinen syy on se, että seinät ovat huonosti eristettyjä ja siksi lämpimiä pidemmälle ulospäin, mikä saa sisäpuolelta tulevan kosteuden kuivumaan nopeammin.
Moderni talo ei tarvitse virheellisyyksiä, koska niissä on tuulettimella ohjattu ilmanvaihto tai vähintään poistoilma ja seinissä olevat raot, ja halutaan kontrolloida ilmanvaihdon määrää. Koska seinät ovat hyvin eristettyjä, ne ovat kylmempiä ja tarvitsevat muovia estääkseen kostean ilman kondensaatiota, joka tulee sisältä ja haluaa ulos.
Vanha talo, jossa on painovoimainen ilmanvaihto, on hyvä ilmanvaihto talvella, mikä maksaa ylimääräistä lämmitystä, ja sitten kesällä ei ole ilmanvaihtoa, kun sisä- ja ulkotilan lämpötilaero puuttuu.
Siksi ei voida verrata uusia ja vanhoja taloja ja syyttää muovia vaurioista. Ongelmat ilmenevät usein, kun vanhoja taloja muutetaan ottamatta huomioon, että termodynaamiset edellytykset muuttuvat.
Jäsen
· Västernorrland
· 12 010 viestiä
mistä saat sen, että kosteus suljetaan sisään? Vanhoissa taloissa ei ole diffuusiotiivisteitä, ja kun vuoto lakkaa, puru kuivuu itsestään juuri niiden normaaliin kosteuden siirtymiseen liittyvien prosessien ansiosta, jotka ovat siellä joka tapauksessa. En väitä olevani mikään rakennusinsinööri, joten olen nähnyt satoja erilaisia tapauksia, mutta jonkin verran olen nähnyt kuitenkin ja olen myös korjannut vanhoja vuotoja omassa talossani vuodelta 1900, mutta en ole nähnyt mitään outoa niissä puruissa, joita olen siirtänyt ja työskennellyt niiden kanssa. Ne vuodot, jotka ovat olleet pitkän aikaa, ovat tietysti aiheuttaneet vahinkoa, mutta se onkin toinen juttu. Eräs patterin haara hajosi eräänä talvena, ja siitä tulvi valtavia määriä vettä ulos, ja keskellä talvea ei voi tehdä muuta kuin tukkia ja täyttää, mutta useita vuosia myöhemmin lattiat purettiin muista syistä, eikä ole mitään merkkejä siitä, että ne olisivat olleet kauttaaltaan märkiä eikä näkyviä merkkejä homeestakaan.
Minulla on myös ollut muutamia vesivahinkoja, se on minun kokemukseni. Viime kerralla naapurini tiskikone oli vuotanut noin 10 kuukautta. Seinissä ja runkorakenteissa oli mustahometta. Kipsilevyt muuttuvat huokoisemmiksi ja paperi saa mustahometta kosteudesta (rotat ja hiiret voivat helpommin kaivaa tiensä sisään). Myös kosteat ja riittävän lämpimät runkorakenteet saavat mustahometta. En tiedä, mitä lajia se on. Puhdistusyritykset poistavat kaiken, mikä on pilaantunut ja kosteaa. Kipsilevyt leikataan lattian suuntaisesti 30 cm ja ylös sinne, mihin kosteus on kipsilevyssä yltänyt. Sitten sen annetaan kuivua 2-5 viikkoa riippuen siitä, kuinka kosteaa se on ollut. Kun kosteus on saavuttanut oikean tason, voidaan taas rakentaa. Jos kaikkea pilaantunutta ei saada pois, voi ostaa ainetta, joka suihkutetaan homeen päälle estämään lisäkasvun. Jos yritys tekee tämän, he antavat 5 vuoden takuun. Minun piti tyytyä siihen, kun runkorakenne kuului naapurin portaisiin, mutta en pitänyt siitä.
Toki voit antaa lastujen kuivua. Helpoin tapa on levittää ne, mutta mitä uudet maksavat? Samaten kipsilevyjen kanssa. On olemassa korjauslevyjä, jotka ovat 6 mm, ja ne voi asentaa seinille. Yleensä vakuutusyhtiöt eivät hyväksy tätä, vaan ne pitäisi korjata ja kitata sen sijaan. On ehkä tämän arvoista yrittää saada katto kuivumaan, niin ettei tarvitse asentaa uutta tai suihkuttaa ainetta, jos sinulla on taipumusta homeeseen katossa sillä puolella, joka ei näy. Vaikutat liberaalilta homeen suhteen, mutta kaikki eivät ole, ja tutkimukset sanovat jotain muuta. Sinulla on vanhempi talo, joka kuivuu paremmin, jos et ole asettanut muovisuojia. Mutta minä tyydyn korkeintaan homejuustoon.
Toki voit antaa lastujen kuivua. Helpoin tapa on levittää ne, mutta mitä uudet maksavat? Samaten kipsilevyjen kanssa. On olemassa korjauslevyjä, jotka ovat 6 mm, ja ne voi asentaa seinille. Yleensä vakuutusyhtiöt eivät hyväksy tätä, vaan ne pitäisi korjata ja kitata sen sijaan. On ehkä tämän arvoista yrittää saada katto kuivumaan, niin ettei tarvitse asentaa uutta tai suihkuttaa ainetta, jos sinulla on taipumusta homeeseen katossa sillä puolella, joka ei näy. Vaikutat liberaalilta homeen suhteen, mutta kaikki eivät ole, ja tutkimukset sanovat jotain muuta. Sinulla on vanhempi talo, joka kuivuu paremmin, jos et ole asettanut muovisuojia. Mutta minä tyydyn korkeintaan homejuustoon.
Viimeksi muokattu:
Siellä on eri asteita kosteuden vastustuskykyä. Jos jätät purun paikoilleen katon alapuolelle, jossa on tasoitetut saumat, ja sen yläpuolella on lattiapontitettu lankkulattia, se on tiiviimpi kuin jos puru olisi avoimesti huoneessa. Tiiviys ei ole on tai off, se on suhteellista.Stefan1972 sanoi:
Jäsen
· Västernorrland
· 12 010 viestiä
joo, mutta nyt oli kyseessä ts:n haitta, jossa remontin aikana vuoti vähän vettä. Se on kuitenkin hieman eri asia kuin pitkäaikainen vuoto. Silloin voi homehtua ja näyttää yleisesti pahalta, ja ymmärrän sen myös. En ole koskaan väittänyt, että mitä tahansa voisi korjata vain antamalla sen kuivua.
Klikkaa tästä vastataksesi