4 092 lukukertaa ·
7 vastausta
4k lukukertaa
7 vastausta
Vesi vuotaa sisään kellarin seinän läpi
Minulla on talo 1800-luvun lopulta, jossa on luonnonkivinen rossipohja. Perustus on matala, lattian alapinnan ja maan välinen korkeus on noin kaksi desimetriä. Pieni osa perustasta, noin kaksi kertaa kolme metriä, on kuitenkin melkein seisomakorkeus ja siinä on valettu lattia. Seinät on muurattu luonnonkivestä. Talossa ei ole salaojitusta, eikä sellaista aiota tehdä. Silloin ei rakennettu niin. Vanhojen talojen asiantuntijat sanovat, että voi tulla painaumia, jos salaojitukseni on suurempi kuin nykyään luonnollista. Maa itsessään salaojaa hyvin, sillä on paljon hiekkaa.
Mutta, rankkasateilla voi vettä vuotaa sisään lattian läheltä muurin raosta. Kaikki muut saumat ovat ilmeisesti tiiviitä. Muuten se on yleensä rutikuiva. Rako/aukko on pari cm leveä/korkea. Syvyyttä en ole tarkistanut.
Vähän sisään tuleva kosteus ei haittaa, ryömintätilakuivain huolehtii siitä.
Kysymykseni on, voinko yrittää tiivistää sisältä käsin? Mitä materiaalia minun pitäisi käyttää?
Mutta, rankkasateilla voi vettä vuotaa sisään lattian läheltä muurin raosta. Kaikki muut saumat ovat ilmeisesti tiiviitä. Muuten se on yleensä rutikuiva. Rako/aukko on pari cm leveä/korkea. Syvyyttä en ole tarkistanut.
Vähän sisään tuleva kosteus ei haittaa, ryömintätilakuivain huolehtii siitä.
Kysymykseni on, voinko yrittää tiivistää sisältä käsin? Mitä materiaalia minun pitäisi käyttää?
Paras vastaus
Weber vedenpysäyttäjä + sementtilaasti. Älä sekoita enempää kuin 1 dl kerrallaan, sillä se kovettuu nopeasti.Methane sanoi:
Minulla on talo 1800-luvun lopulta, jossa on luonnonkivinen torppaperustus. Perustus on matala, lattian alapohjan ja maan välinen etäisyys on noin kaksi desimetriä. Osa perustuksesta, noin kaksi kertaa kolme metriä, on kuitenkin lähes seisontakorkeus ja siinä on valettu lattia. Seinä on muurattu luonnonkivestä. Talossa ei ole tehtyä salaojitusta, eikä siihen sellaista tulekaan. Tuohon aikaan ei rakennettu niin. Vanhojen talojen asiantuntijat sanovat, että voi syntyä painaumia, jos teen salaojituksen enemmän kuin nykyisin luonnollista. Maa salaojaa itsessään hyvin, paljon hiekkaa.
Mutta, rankkasateilla voi vettä vuotaa sisään lähellä lattiaa muurissa olevan raon kautta. Kaikki muut saumat ovat ilmeisesti tiiviitä. Muuten se on useimmiten rutikuivaa. Rako/aukko on pari cm leveä/korkea. Syvyyttä en ole tarkistanut.
Hieman sisään tulevaa kosteutta ei haittaa, siitä huolehtii ryömintätilan kuivaaja.
Kysymykseni on, voinko yrittää tiivistää sisäpuolelta? Mitä materiaalia minun pitäisi käyttää?

Ulkopuolelle pääsen käsiksi vain yhdeltä sivulta, muut kolme ovat talon alla. Minua on vahvasti kehotettu olemaan kaivamatta ulkopuolelta, jotta perusta ei menettäisi tukea. Minun olisi pitänyt kaivaa melkein kaksi metriä alas ja kaksi metriä talon perustan pitkin sekä tarpeeksi leveästi, jotta pääsisin alas pohjalle. Se on ei-projekti, vaarallinen talolle. Yksi suositus, jonka olen saanut, on kaivaa kivikaivo ylimääräiselle vedelle, mutta toiset asiantuntijat suosittelevat olla tekemättä sitä, koska se häiritsee pohjavesitilannetta. Tämän vuoksi halusin kokeilla tiivistämistä sisältäpäin. Tämän ei pitäisi vaikuttaa negatiivisesti seinän vakauteen.
Klikkaa tästä vastataksesi