Olen porannut teräskiskon (Ikea) kattoon ripustettaville verhoille. Ajatuksena oli, että kisko kulkisi koko seinän pituudelta, jossa ikkunani ovat. Valitettavasti ei ollut mahdollista porata reikiä tulppia ja ruuveja varten katon v vasempaan reunaan (viimeiset 30 cm).
Siinä kulmassa kulkee myös kaksi kapeaa lämmitysputkea, jotka on kytketty elementiini ikkunoideni alla. Se voi olla puoli materiaali, teräspalkki???
Porasin muuten voimakkaalla poravasaralla, joka ei kokenut mitään ongelmia betonikatossa.

Voinko liimata viimeisen listo-osan ja millaisella liimalla siinä tapauksessa? Elisabet

BirgitS
Tervetuloa foorumille!

Voitko ladata kuvan siitä, miltä se näyttää siinä kulmassa, sillä oli vähän vaikea ymmärtää, miten lämmitysputket vaikuttavat?
Piirrä mielellään kuvaan, mihin ei voi tehdä reikää.

Voisiko seinään laittaa koukun/silmukan ja kiristää verho viimeisen osan sen avulla sen sijaan, että olisi kiskoa koko matkalta?
Silloinhan ei pysty siirtämään sen verhon osaa, mutta eihän se aina ole tarpeen.

Kokeile porata metalliporalla, jos epäilet, että kyseessä on metalli. Aloita pienellä halkaisijalla ja suurra vaiheittain. Älä käytä iskutoimintoa metallissa.

S Svante Svenson sanoi:
Kokeile porata metalliporalla sinne, missä epäilet metallia olevan. Aloita pienellä halkaisijalla ja etene vaiheittain. Et saa käyttää iskutoimintoa metallissa.

• Valkoinen verhotanko ja verho katossa, taustalla näkyy valkoinen seinä ja putki.
  • Huone, jossa on valkoiset verhot, ikkuna vilkaisulla ulos tiilirakennuksiin, lattialamppu, kasvi pöydällä ja lasikaappi, jossa koriste-esineitä.
Toinen kuva on yleiskatsaus. Kulmassa oleva kuva näyttää viimeisen palan, joka istuu "huonosti", koska minun oli pakko porata liian matalasti!

Se on kisko, joka on lähinnä ikkunaseinää, joka on ongelmana. Toinen ei ollut ongelma porata kulmaan.

Olin ajatuksissasi, mutta pelkäsin, että poraisin jotain, jolla on tekemistä lämmitysputkien tai muun kanssa?

Näyttää olevan vanhempi talo, tyyppiä 60-luku. Nuo lämmitysputket näyttävät olevan hieman paksumpia ja todennäköisesti syöttävät useampaa kuin yhtä patteria ylemmällä kerroksella. Ne kulkevat todennäköisesti suoraan läpi, mutta ne voivat myös koukistaa hieman itse palkissa/katon sisällä. Voitko nähdä sen ylhäältä? Eli tulevatko ne ulos samasta paikasta ja siten kulkevat suoraan läpi. Jos ne kulkevat suoraan läpi, olet todennäköisesti kohdannut raudoitusraudan, kun poraat kunnollisella iskuporakoneella ja laadukkaalla betoniporalla, poraat pian raudoituksen läpi.

Edit: Katsoin kuvat ja huomasin, että asut asunnossa. Ne kulkevat todennäköisesti suoraan läpi, mutta ehkä voit päästä tarkistamaan naapurilta.

Oletko nähnyt tämän viestin raudoituksen poraamisesta, jos se nyt kiinnostaa? https://www.byggahus.se/forum/threa...nom-armeringsjaern.114449/page-2#post-2702309

Itse välttäisin raudoituksen poraamista, sillä se heikentää rakennetta, mutta se tuskin on kriittistä ennen kuin paljon rautaa on porattu pois. Kokeilisin sen sijaan kiinnitysliimaa, PL400 t.j.m., poistetaan partakoneella tai talttapenkillä.

J Johan456 sanoi:
Näyttää vanhemmalta talolta, ehkä 60-luvulta. Noilta lämmitysputkilta näyttävät hieman paksummilta ja ruokkivat luultavasti useampaa kuin yhtä lämmityspatteria yläkerrassa. Ne menevät todennäköisesti suoraan läpi, mutta voivat myös taipua hieman itse välipohjassa/katon sisällä. Näetkö ne ylhäältä? Eli jos ne tulevat samasta paikasta ulos ja menevät suoraan läpi. Jos ne menevät suoraan läpi, olet luultavasti törmännyt raudoitustankoon, jos poraat kunnollisella iskuporakoneella ja laadukkaalla betoniporalla, olet pian porannut rikkomaan raudoitustangon.

Edit: Katsoin kuvia ja huomasin, että asut asunnossa. Ne menevät todennäköisesti suoraan läpi, mutta ehkä voisit päästä sisään ja tarkistaa naapurilta.
Ta
J Johan456 sanoi:
Näyttää vanhemmalta talolta, ehkä 60-luvulta. Noilta lämmitysputkilta näyttävät hieman paksummilta ja ruokkivat luultavasti useampaa kuin yhtä lämmityspatteria yläkerrassa. Ne menevät todennäköisesti suoraan läpi, mutta voivat myös taipua hieman itse välipohjassa/katon sisällä. Näetkö ne ylhäältä? Eli jos ne tulevat samasta paikasta ulos ja menevät suoraan läpi. Jos ne menevät suoraan läpi, olet luultavasti törmännyt raudoitustankoon, jos poraat kunnollisella iskuporakoneella ja laadukkaalla betoniporalla, olet pian porannut rikkomaan raudoitustangon.

Edit: Katsoin kuvia ja huomasin, että asut asunnossa. Ne menevät todennäköisesti suoraan läpi, mutta ehkä voisit päästä sisään ja tarkistaa naapurilta.
J Johan456 sanoi:

Kiitos...asun 1976 rakennetussa talossa...voin kysyä yläkerran naapurilta ;)

Olen varovainen, etten aiheuta mitään ongelmia talossa!

B byabin sanoi:
Oletko nähnyt tätä viestiä, joka koskee raudoituksen poraamista, jos haluat sen tehdä? [linkki]

Itse välttäisin raudoituksen poraamista, sillä se heikentää rakennetta, mutta se ei ole kriittistä kunnes useampi rauta on porattu poikki. Sen sijaan kokeilisin asennusliimaa, PL400 tms., joka voidaan poistaa partaterällä tai taltalla.
Luettuani linkkisi siellä oli paljon hyödyllistä tietoa…tunnen hallitsevani suurimman osan, mutta en nyt kun poraamisen lopussa kohtasin teräspalkin. Kokeilin uudestaan 10 cm vasemmalle samaa tulosta saaden.

Minun pitää lukea hieman lisää asennusliimasta! Illalla väliaikainen asennusni romahti...ei kannata yrittää oikaista!

Haluatko liiman, joka tarttuu heti ja pysyy, käytä Cascos Xtremefix.

J Johan456 sanoi:
Haluatko liimaa, joka tarttuu heti ja pysyy, kokeile Cascos Xtremefixiä.
ok, sitä minun täytyy katsoa. KIITOS

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.