Minulla on välipohja, jota on kuormittanut kantava seinä, mikä on aiheuttanut taipuman, joka vaikuttaa vakaantuneelta, mutta ei ole kuitenkaan toivottava. Nyt olen miettinyt, olisiko mahdollista siirtää seinän kuorma pois välipohjalta asentamalla teräspalkki suoraan seinän alle, mikä on poikittain välipohjalle. Onko se tehtävissä ilman, että palkki on näkyvillä? Ajattelin tukea seinää molemmilta puolilta, katkaista välipohjan alapuolelta ja asentaa teräspalkin, jolle välipohja voi levätä samalla, kun teräspalkki lepää ulkoseinillä. Onko tällainen mahdollista?

Yksinkertainen luonnos, joka näyttää pohdintasi, auttaisi

@KnockOnWood Kiitos, mutta ne eivät olleet soveltuvia juttuja
@bossespecial Liitteenä on kaksi luonnosta, tehty multityökalussa Powerpoint. Valitettavasti minulla ei ole käytettävissäni parempia työkaluja näin pitkien viikonloppujen aikaan. Toivottavasti ne ovat selkeitä. Voin lisätä, että jokainen kuva koostuu kahdesta näkymästä: 1) Lattia ylhäältä katsottuna (alempi/vasen näkymä) ja 2) Lattia sivulta katsottuna (ylempi/oikea näkymä)

Bjälklagsskisser: Övre bild visar bjälklag från sidan med golv och takgips, nedre bild visar bjälklag uppifrån med linjelast och ytterväggar.
-----------------------------------------------------------------------
Bjälklagskisser: överst vy från sidan med golv och takgips, nederst vy uppifrån med ytterväggar och mellanjbjälklag 45x220 cc60.

Mitä seinä kantaa, kattoa?
Miltä seinä näyttää, oletan että siinä on joitain oviaukkoja?

Riippumatta kuormista ja mitoista en pidä tätä hyvänä ratkaisuna. Minun on vaikea nähdä, miten HEA-palkki voitaisiin tuoda tässä tilanteessa. Olisi parempi idea ratkaista kuormitustarve lattian yläpuolella.

Karl_Pedal Karl_Pedal sanoi:
Kiitos mutta ne eivät olleet soveltuvia asioita
Se on itse asiassa niin kuin me olemme tehneet, kuten osoitat luonnoksissasi.
Kattoristikot on katkaistu "puoliksi", ja ne on asetettu teräspalkin päälle talon keskelle.

@bossespecial Ja se kanttaa kattoa. Se on vanha ulkoseinä jodlarparvekkeessa, johon on sitten liitetty uusi laajennus, mutta ilmeisesti joku ei ole pitänyt laskuria mukanaan, kun lattia mitoitettu. Seinään on aukko, mutta siinä aukossa ei ole lattiaa sen alla, koska portaat tulevat siihen.

@justusandersson Mitä vaihtoehtoja on käsitellä poikkileikkauksen tarve lattian yläpuolella? Seinä ja lattia (mukaan lukien vesikiertoinen lattialämmitys) ovat paikallaan jo pitkään, joten olisi vähiten huono, jos se voitaisiin ratkaista alhaalta käsin. Olen miettinyt ajatusta leikata HEA-palkin ylälaippaa, jotta palkki voitaisiin työntää ylös alhaalta, jos tunkataan molemmille puolille, mihin palkki tulee ja leikataan ura palkkeihin. Se tarkoittaisi kuitenkin, että palkista tulisi pohjimmiltaan ylösalaisin oleva T-palkki, joten kysymys on, millainen lujuus olisi silloin.

@KnockOnWood Näen sen nyt viimeisessä linkissä. Selailin vain kuvia eri ketjuissa :) Mutta oletan, että te pystyitte paljastamaan lattian ja siten saada palkki sisään? Tässä tapauksessa lattialaudoitus on kiinnitetty lattialastulevyyn, todennäköisesti ruuvattu liimalla.

Karl_Pedal Karl_Pedal sanoi:
Näen sen nyt viimeisessä linkissä. Selasin vain kuvia eri ketjuista :) Mutta oletan, että voisitte irrottaa kerroslaatan ja siten ujuttaa palkin?
Teimme tämän, kun talo rakennettiin seitsemän vuotta sitten. Todennäköisesti vähän helpompaa kuin mennä olemassa olevaan rakenteeseen.
Jos haluat, voin lähettää yksityiskohtaisemman kuvauksen PM:ssä.

Jos aiot asettaa palkin, sen pitäisi riittää katkaista tarvittava osa, nostaa palkki ylös ja ruuvata uudet sovituspalat kiinni, sitten on toinen asia, onko se hyvä idea.
Mutta entä jos lisäät enemmän kannattimia pitkittäin cc30:n välein?

Useamman palkin lisääminen olisi ollut ehdottomasti parasta, mutta en usko, että se on mahdollista toteuttaa johtuen siitä, miten olemassa olevat palkit on asetettu.

En oikein ymmärtänyt ehdotustasi ruuviliimatusta sovitepalasta.

KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Teimme tämän, kun talo rakennettiin seitsemän vuotta sitten. Todennäköisesti hieman helpompaa kuin mennä olemassa olevaan rakenteeseen.
Jos haluat, voin lähettää tarkemman kuvauksen PM:ssä.
Saat mielellään lähettää niin voin katsoa, onko se jotain, mitä voidaan soveltaa.

Toinen vaihtoehto voisi olla liimapuupalkki? Korkeus on kuitenkin rajoitettu 220:een, joten sen täytyy olla melko leveä palkki, jos sen on tarkoitus tehdä työnsä. Mitä ajatuksia siitä?

F
J justusandersson sanoi:
Riippumatta kuormista ja mitoista en pidä tätä hyvänä ratkaisuna. Minun on vaikea nähdä, miten HEA-palkki voitaisiin asentaa tähän tilaan. Olisi parempi idea ratkaista kantavien rakenteiden tarpeet yläpuolella.
Minustakin näyttää tosi vaikealta.

Eikö voisi kantaa seinää sen sijaan oven yläpuolella esimerkiksi liimapuupalkin tai vastaavan avulla?

Tämä ei ehkä ole optimaalista, mutta... ota alas kattokipsilevy ja laita levyt nykyisten koolauspuiden päälle.

Ajatteletko, että palkkeja vahvistetaan levyillä, jotka kiinnitetään sivuille?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.