Olemme vihdoin maalaamassa uudelleen juuri ostamamme mintunvihreän :o talon, ja olemme nyt raapineet ja pesseet sen. Huomasimme silloin joitakin lahoamisvaurioita päädyissä ja mietimme, kuinka korjata ne parhaiten?

Kaikki kulmat on peitetty pienillä "peltipaloilla", jotka on taivutettu ja ruuvattu kiinni (yksi jokaiselle kulmalle ja paneeliriville), onko se järkevä ratkaisu säilyttää?
Spontaanisti tuntuu, että se ei ehkä ole järkevää, koska jotkin päät ovat vaurioituneet, mutta se voi yhtä hyvin johtua siitä, että niitä ei ole kunnolla kyllästetty, tai yksinkertaisesti ajan kulumisesta, vai olenko täysin väärässä?
En ole koskaan nähnyt tällaista ratkaisua, kuulostaako se tutulta jollekin täällä? Se on todennäköisesti tehty 70-luvulla, kun taloa laajennettiin.
Mitä vaihtoehtoja on, olisiko järkevää asentaa pystysuora paneeli kulmiin? Mutta se ei tunnu täysin oikealta tehdä näin meidän tasakattoiseen funkistaloomme...

Olemme saaneet paneelia oikeissa mitoissa (ei ollutkaan ihan yksinkertaista...), ja pohdimme vain liittää ne yhteen. Kuinka paljon enemmän kuin vaurioitunut osa pitäisi ottaa, jotta voisimme olla varmoja? Vai onko järkevintä vaihtaa kokonaiset pitkät laudat? Enintään 10 cm on vaurioitunut eri paikoissa ja kaikkien lautojen alareunassa.

Yleisiä vinkkejä julkisivun korjaamiseen otetaan myös kiitollisena vastaan!
// Kristina
 
KIITOS perusteellisesta vastauksestasi!

Kävelimme hieman alueella viikonloppuna ja näimme joitakin taloja (jotka muistuttivat meidän taloamme) nurkkalautoineen, joissa se ei häirinnyt vaikutelmaa lainkaan. Joten ehkä teemme kuitenkin niin. Koska puu on erittäin hyvässä kunnossa kaikkialla paitsi osissa päissä, tuntuisi turvalliselta suojata niitä hieman enemmän.
Olemme joka tapauksessa tilanneet tarpeeksi puutavaraa (yhtä hyvin kun löysimme)!

Muuten ilmaisinkin itseäni hieman oudosti, kaikki laudat eivät ole vaurioituneet, mutta ne, jotka ovat, ovat vaurioituneet alareunasta.

Olemme parhaillaan pohjustamassa ja olemme ruuvanneet alas kaikki peltipäät. Luultavasti maalaamme kaiken ilman peltipäitä ja pohdimme nurkkalautoja sillä välin. :)

Kiitos avusta,
Kristina
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.