Olen rakentamassa eristettyä varastoa pulpettikatolla ja pohdin, kuinka rakentaa räystään tukipuut kun kattotuolit eivät ole pystysuorassa.

Ajattelin laittaa 45x120 koolauksia, vaikka se saattaa toimia, tuntuu hieman oudolta rakentaa räystään tukipuut pystysuoralla tukipuulla ja sen jälkeen toinen vaakasuoralle päälle, koska kattotuoli ei voi olla tasaisesti?

Miten ammattilaiset tekevät?

Voitko sahata kattokulman yläosassa oleviin reglereihin = 10 astetta tai mikä kallistus katolle tarvitaan?

Mikael_L
En ole ammattilainen, joten en voi vastata siihen, miten he tekevät.

Mutta luulen, että itse sahaamalla tekisin kiilat kattokaltevuuden mukaan ja sitten naulaisin ne kattopalkkien alle oikeaan kohtaan. Simsalabim, näin on vaakasuora pinta "kattotuoleissa", missä niiden pitäisi olla hammarbandetia vasten.

Jos kattotuoleilla on hyvä mittasuhde, voiko niihin sahata alareunaan (kolmiomuotoinen) lovi, johon hammarbandet sopii?

/Pontus

Mikael_L
Pongu sanoi:
Jos kattopalkkien koko on sopiva, voiko sen alapuolelle sahata kolmion muotoisen loven, johon vasapalkki sopii?

/Pontus
Pitäisi toimia myös. Yleensä kattopalkit ja välipohja ovat mitoitettu taipumiselle + lisäksi niissä on vähän pituutta. Tämä tarkoittaa, että palkin korkeus on aika reilu, enemmän kuin mitä leikkausvoimat tuessa vaativat.

Toisaalta tämä vie myös hieman eristeen käytettävissä olevaa korkeutta, mikä voi olla vähän harmillista...

Ajattelin laittaa 45x145 katolle ja pohdin kiiloja, ehkä yhdessä urituksen kanssa, mutta jostain syystä se tuntuu vähän väärältä (en tiedä miksi) ja minulla on tunne, että sen voisi tehdä jollakin muulla tavalla.

En ole rakentaja enkä ole tottunut pulpettikattorakenteisiin, mutta eikö pitäisi pystyä tekemään kolmionmuotoisia kattorakenteita, joissa on tasainen alapuoli, kuten kuvassa:

• Pulpettakstor ritning, jossa on esitetty litteäpohjaisia kolmionmuotoisia kattotuoleja, näytetty yksityiskohtainen leikkaus palkkien rakenteesta.
Viimeksi muokattu:
Hyvä ajatus Pongu. En ole ajatellut sitä, ja ehkä niin minun pitäisi tehdä. Hmm, pitää miettiä sitä, koska minulla oli suunnitelmia katon säilytykselle ja menetän jonkin verran tilaa tämän kanssa.

Onko joku muu, joka voisi ajatella tai olla mieltä?

Oletan, että kyse on korkeammasta seinästä, ja silloin voit helposti asettaa kantavan palkin seinän sisäpuolelle, jolloin kattotuoli lepää kantavan palkin päällä. Toivottavasti ymmärsin selityksesi oikein.

Tältä se lopulta näyttää.

Rakensin normaalin (katkaistu sisäseinän tukipalkin sisäpuolelta, pystysuoralle 45x120 ja sen jälkeen tai vaakasuoralle tämän päälle) rintapalkin etu- ja takaseinään, jossa etuseinä on vähän yli 70 cm korkeammalla kuin takaseinä.

Sen jälkeen asetin kaksi kattopalkkia (pystyasennossa 45x145) kummallekin lyhyelle sivulle yhdistämään etu- ja takaseinää. Näiden ulkoreuna on samalla tasolla kuin peruspuun sisäreuna, jotta voin kiinnittää seinän tukipalkit kattopalkkiin ja saada ne ulottumaan (kiinnittääkseni jotain) kattotasoon asti.

Sen jälkeen oli vain täydennettävä loput kattopalkit, ja se oli valmis.

Nykytilanne on muuten gyprocilla päällystetyt seinät ja päällystetty katto. Nyt on vuorossa sähkön vetäminen...

Mikael_L
Miten teit kulman hammarbandin ja kattopalkin välille?
Täytitkö puisella kolmiolla, sahasitko uran, vai ...

Mietin myös, miten sinä teit.. Olen tehnyt niin, että olen laittanut ne hammarbandin päälle ja ajattelen sahata kiilat "täyttääkseni" hammarbandin ja kattokannattimien välisen tilan. Onko se hyvä ratkaisu?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.