19 561 lukukertaa ·
11 vastausta
20k lukukertaa
11 vastausta
Vasaraha pulpettikatolle
Olen rakentamassa eristettyä varastoa pulpettikatolla ja pohdin, kuinka rakentaa räystään tukipuut kun kattotuolit eivät ole pystysuorassa.
Ajattelin laittaa 45x120 koolauksia, vaikka se saattaa toimia, tuntuu hieman oudolta rakentaa räystään tukipuut pystysuoralla tukipuulla ja sen jälkeen toinen vaakasuoralle päälle, koska kattotuoli ei voi olla tasaisesti?
Miten ammattilaiset tekevät?
Ajattelin laittaa 45x120 koolauksia, vaikka se saattaa toimia, tuntuu hieman oudolta rakentaa räystään tukipuut pystysuoralla tukipuulla ja sen jälkeen toinen vaakasuoralle päälle, koska kattotuoli ei voi olla tasaisesti?
Miten ammattilaiset tekevät?
En ole ammattilainen, joten en voi vastata siihen, miten he tekevät.
Mutta luulen, että itse sahaamalla tekisin kiilat kattokaltevuuden mukaan ja sitten naulaisin ne kattopalkkien alle oikeaan kohtaan. Simsalabim, näin on vaakasuora pinta "kattotuoleissa", missä niiden pitäisi olla hammarbandetia vasten.
Mutta luulen, että itse sahaamalla tekisin kiilat kattokaltevuuden mukaan ja sitten naulaisin ne kattopalkkien alle oikeaan kohtaan. Simsalabim, näin on vaakasuora pinta "kattotuoleissa", missä niiden pitäisi olla hammarbandetia vasten.
Pitäisi toimia myös. Yleensä kattopalkit ja välipohja ovat mitoitettu taipumiselle + lisäksi niissä on vähän pituutta. Tämä tarkoittaa, että palkin korkeus on aika reilu, enemmän kuin mitä leikkausvoimat tuessa vaativat.Pongu sanoi:
Toisaalta tämä vie myös hieman eristeen käytettävissä olevaa korkeutta, mikä voi olla vähän harmillista...
Ajattelin laittaa 45x145 katolle ja pohdin kiiloja, ehkä yhdessä urituksen kanssa, mutta jostain syystä se tuntuu vähän väärältä (en tiedä miksi) ja minulla on tunne, että sen voisi tehdä jollakin muulla tavalla.
Hyvä ajatus Pongu. En ole ajatellut sitä, ja ehkä niin minun pitäisi tehdä. Hmm, pitää miettiä sitä, koska minulla oli suunnitelmia katon säilytykselle ja menetän jonkin verran tilaa tämän kanssa.
Onko joku muu, joka voisi ajatella tai olla mieltä?
Onko joku muu, joka voisi ajatella tai olla mieltä?
Tältä se lopulta näyttää.
Rakensin normaalin (katkaistu sisäseinän tukipalkin sisäpuolelta, pystysuoralle 45x120 ja sen jälkeen tai vaakasuoralle tämän päälle) rintapalkin etu- ja takaseinään, jossa etuseinä on vähän yli 70 cm korkeammalla kuin takaseinä.
Sen jälkeen asetin kaksi kattopalkkia (pystyasennossa 45x145) kummallekin lyhyelle sivulle yhdistämään etu- ja takaseinää. Näiden ulkoreuna on samalla tasolla kuin peruspuun sisäreuna, jotta voin kiinnittää seinän tukipalkit kattopalkkiin ja saada ne ulottumaan (kiinnittääkseni jotain) kattotasoon asti.
Sen jälkeen oli vain täydennettävä loput kattopalkit, ja se oli valmis.
Nykytilanne on muuten gyprocilla päällystetyt seinät ja päällystetty katto. Nyt on vuorossa sähkön vetäminen...
Rakensin normaalin (katkaistu sisäseinän tukipalkin sisäpuolelta, pystysuoralle 45x120 ja sen jälkeen tai vaakasuoralle tämän päälle) rintapalkin etu- ja takaseinään, jossa etuseinä on vähän yli 70 cm korkeammalla kuin takaseinä.
Sen jälkeen asetin kaksi kattopalkkia (pystyasennossa 45x145) kummallekin lyhyelle sivulle yhdistämään etu- ja takaseinää. Näiden ulkoreuna on samalla tasolla kuin peruspuun sisäreuna, jotta voin kiinnittää seinän tukipalkit kattopalkkiin ja saada ne ulottumaan (kiinnittääkseni jotain) kattotasoon asti.
Sen jälkeen oli vain täydennettävä loput kattopalkit, ja se oli valmis.
Nykytilanne on muuten gyprocilla päällystetyt seinät ja päällystetty katto. Nyt on vuorossa sähkön vetäminen...
Klikkaa tästä vastataksesi