Aiomme rakentaa uutta kevääksi. 2 kerrosta 182 m². Jos aiomme laittaa OSB:ää kipsilevyn taakse, materiaali maksaa 27 tuhatta ja puusepän työt 20-25 tuhatta.
Mitä mieltä olette. Onko noin 50 tuhannen arvoista saada OSB kipsilevyn taakse?

Jos on kyse rahasta, niin minä mieluummin asentaisin esimerkiksi halvan lattian rakennusvaiheessa ja suunnittelisin sen vaihtamista myöhemmin, kun rahaa tulee lisää. OSB:n jälkiasentaminen on paljon isompi työ.

Y
Olin säästänyt ne rahat.
Ehkä levyt olisivat siellä, missä haluan saada extra hiljaisuuden eri huoneiden välille. Kuitenkin se tulisi lisäksi olla tyypillisesti lateksi-tiivistetty kaikkialle.
Tai jos tietää, että on jotain raskasta, jota seisoo ja repii usein.

Niin paljon tulppia valittavana, pikatulppia, raskaita tulppia, jne. On olemassa ruuveja, jotka eivät tarvitse tulppia. Jne. Pärjää ilman mitään ylimääräistä levyä taustalla.

50 tuhatta voi saada sitten muuta kuten kodinkoneita.

• Tykkään
karlmb
  • Laddar…
Olen tehnyt juuri niin, asentanut lastulevyä (ei OSB) sinne missä sitä tarvittiin. Miksi asentaa OSB:ta sinne missä sitä ei tarvita?

Ei tarvitse laittaa OSB:ta sinne, missä sitä ei tarvita. Mutta, ei myöskään ole paikkaa, missä sitä ei tarvittaisi. Aina on jotain roskaa, joka pitää laittaa jokaiselle seinäpirulaiselle talossa. On vaikea ymmärtää miksi, mutta se on aina totta.

• Tykkään
Tokslut ja 1 muu
  • Laddar…
Thomas59
MathiasS sanoi:
Ei tarvitse laittaa OSB:tä sinne missä sitä ei tarvita. Mutta ei myöskään ole paikkaa, jossa sitä ei tarvita. Aina on jotain roskaa, joka pitäisi kiinnittää jokaiseen seinäpaholaiseen talossa. On vaikea ymmärtää miksi, mutta se on aina totta.
Ei TARVITSE laittaa OSB:tä lainkaan. Käytännössä ei ole paikkaa tavallisessa talossa, jossa OSB olisi ehdoton välttämättömyys. Kaikki, mitä pitää kiinnittää seinille, voidaan kiinnittää yksinkertaiseen kipsiin sopivan pluggen avulla.

Sitten on aivan toinen asia, että OSB voi tarjota paremman äänieristyksen huoneiden välillä ja että voi välttyä kipsiplugilta. Onko se 50 000 kr arvoista? Kyllä, sen saa jokainen arvioida itse. Ehkä siitä saa hiukan takaisin sinä päivänä kun talo myydään, mutta se on erittäin epävarmaa.

Jos haluaa parempaa äänieristystä, on luultavasti parempi laittaa ylimääräinen kipsilevykerros.

Onko se arvoinen 50k? Kyllä helposti. Asioiden asentaminen kipsiseiniin on jotain ärsyttävintä, mitä asunnonomistaja voi tehdä.

• Tykkään
MrFrost ja 1 muu
  • Laddar…
Kaikki seinät, jotka korjaan nyt, laitan OSB-levyn kipsilevyn taakse. Ei ole mitään pahempaa kuin pelkät kipsiseinät!!

Kiitos näkemyksistä!
Kyllä, sitä kannattaa miettiä, 50000 tuntuu melko korkealta hinnalta jollekin, josta voi pärjätä ilman. Samalla varmaan harmittaa joka kerta, kun pitää asentaa jotain seinään.

Mutta 50 k:lla saa myös hienon kamiinan asennettuna ja valmiina.

Ehkä löytyy jokin keskitie. Voimme laittaa levyn niiden seinien taakse, joita halutaan vahvistaa tai äänieristää. Ehkä makuuhuoneisiin voisi asentaa sopivan seinän, jotta saadaan vähennettyä häiritseviä ääniä lähellä olevista huoneista. Jos minulla olisi aikaa, olisin asentanut levyt itse. Mutta nyt kun on pieniä lapsia, se ei valitettavasti ole mahdollista.

Mikael_L
kjb sanoi:
Aiomme rakentaa uuden keväällä. 2 kerrosta, 182 m². Jos laitamme OSB-levyt kipsilevyn taakse, materiaali maksaa 27 tuhatta ja puusepän työ 20-25 tuhatta.
Mitä mieltä olette? Onko noin 50 tuhatta sen arvoista, että saa OSB-levyt kipsilevyn taakse?
Eh, 27' materiaalista, se tarkoittaa noin 220 OSB-levyä = 264 metriä seinää.

Jos rakennat niin sairaan ison talon, ei kai 50 tuhatta euroa voi melkein tuntua?

muokkaa:
Rakennusmaxhinnoilla se on 247 levyä = 296 metriä seinää.
Näytin asentaneeni alle 50 levyä, muistaakseni, mutta yläkerta on jäljellä ja vetänee todennäköisesti vielä 30 levyä lisää.

Viimeksi muokattu:
B
Käytä oikeaa vaneria sen sijaan, vielä parempi, maksaa noin 220 kr levyltä... seinistä tulee erittäin vakaat 120 cm välein vaakatasossa olevilla tukiparruilla, eristyksellä sekä kaikki saumat tiivistämällä... ei paljon ääntä läpäise siitä, ja on helppoa ruuvata asioita kiinni.

älä kitsastele, tee asiat kunnolla! Se on parempi pitkällä aikavälillä.

En ole itse laskenut sitä. Ne ovat kaksikerroksinen talo 91 m²/kerros. 260 huonekorkeus alhaalla, 240 ylhäällä. Hinta on myyjältä. Oletan, että tulee lisäkustannuksia syvempiin ikkunalautoihin (paksumpien seinien vuoksi), ovikarmeihin jne. Ja on mahdollista, että joudut maksamaan enemmän kuin rakennusmateriaalin hinnat. Sitten tulee myös kuljetus, myyjän provisio jne.

Kyllä uusi rakentaminen ei ole halpaa, ja siksi haluaa pitää kustannukset mahdollisimman pieninä. Kaikki täytyy kuitenkin maksaa lopulta. Mutta onhan se tyhmää pihistellä vääristä asioista.

Korvgubbe
Olin varmaan tehnyt kuten MagnusSt ehdottaa ja yrittänyt säästää nuo rahat jostain muusta, joka on helpompi vaihtaa myöhemmin halutessa, kuten pintamateriaaleista. Lattiat, tapetit, kaakelit, työtasot, keittiön ja kylpyhuoneen hanat ovat sellaisia, jotka helposti nousevat hinnassa ja joita kuitenkin kokee "tarvitsevansa". Totta kai kaikki haluamme asua kauniisti, erityisesti uudisrakennuksessa, mutta useimmiten on mahdollista löytää samankaltaisia tuotteita huomattavasti parempaan hintaan, jos jaksaa etsiä.

B
olen samaa mieltä, minulla oli kaveri joka osti talon johon tilauksensa mukaan piti olla vaneria kaikkien seinien takana, mutta he "unohtivat" sen... ei kovin hauskaa, paljon parempi säästää sellaisissa asioissa, joita voi muuttaa muutaman vuoden päästä kuten Korvgubbe kirjoittaa.

kjb sanoi:
Mutta ehkä siitä tulee jonkinlainen välimuoto. Meidän täytyy laittaa levy seinien taakse, jotka haluamme vahvistaa tai äänieristää. Mahdollisesti makuuhuoneisiin voi asentaa levyn sopiville seinille, jotta vähennetään häiritsevää ääntä muista lähellä olevista huoneista. Jos minulla olisi aikaa, olisin asentanut levyt itse. Mutta nyt kun on pieniä lapsia, niin se ei valitettavasti ole mahdollista.
Jos haluat äänieristystä, kaksinkertainen kipsilevy riittää hyvin.
OSB, lastulevy tai vaneri ovat tarpeen välttääksesi poraamisen ja pohtimisen, kestävätkö ne ajan myötä seinään kiinnitettäviä asioita.

• Tykkään
Ubbe71
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.