Hei!

Harkitsen rakentaa muurin. Sen pitäisi olla kiinni talossa toisessa päässä ja mennä suoraan ulos, ollen noin 2 metriä korkea ja 5 metriä pitkä ja rapattu.

Epäilen, että ensin kaivetaan _syvä_ kaivanto, sitten laitetaan jonkinlainen kantava kerros, valetaan perustus ja muurataan leca-harkoilla (?), jotka sitten rapataan. Ei pidä myöskään unohtaa vetää sähköjä valaistusta varten ennen kuin koko komeus on valmis.

Paljonkohan tällainen muuri voisi maksaa?

Lecablock, rappaus ja betoni eivät ole erityisen kalliita. Niitä kuluu suunnilleen 8-9 kpl/neliömetri ja ne maksavat noin 20€ kpl. Tarvitset 10 neliömetriä, joten 9*20*10 = noin 1800:- Sitten lisätään suunnilleen saman verran lisää muusta. Sähkö taas on kallista, sitä et voi tehdä itse, joten varaudu saman verran lisää siitä... Kaivaminen voi maksaa jonkin verran, jos otat kaivurin paikalle, mutta ei enempää kuin muutama tuhat euroa. Joten summa summarum päädyt varmaan noin 10000 euron paikkeille (mutta se voi nousta jopa 20000:een, jos sinulla on huonoa onnea sähkön ja kaivamisen kanssa).

Riippuen siitä, missä kloka_elin asuu, voi itse käsin kaivaa, 5 metrin pituinen oja, jonka syvyys on 50 cm (Etelä-Ruotsissa) ja hieman leveämpi kuin leca-blocket ei ole mahdottomuus kaivaa käsin ja vie enintään päivän (riippuen pohjasta).

Jos asut Norrlandissa, täytyy kaivaa vähän syvemmälle... silloin ehkä tarvitset kaivinkoneen, muuten voi olla vähän ahdasta kaivaa.

Kysy sähköasentajalta, voitko vetää vp-putkia ja johdot itse ja hän tekee liitännän sähköverkkoon, niin pääset halvemmalla siitä...

- M

Asun Värnamossa, ja täällä voi pakastaa melko syvälle... Eräs firma, jonka kanssa puhuin, sanoi, että pitäisi mieluiten kaivaa vähintään 90 cm. Minun prioriteeteillani kaivinkone on hyvin investoitu rahaa! Kuitenkin maksaa, kuten hän arvioi, 2 tuntia neliömetriä kohden muuri, ja 4 tuntia, jos sen pitää olla kaksipuolinen, ei vaikuta mielestäni oikein kohtuulliselta.

Ahh, halusit tietää mitä käsityöläinen veloittaa seinän rakentamisesta? Ei aavistustakaan, mutta sellaisen pienen seinän rakentaa itse helposti (jos on aikaa, mikä voi olla suurin ongelma).

Ei, oikeastaan mitä se maksaa tehdä itse, koska se oli niin pirun kallista antaa heidän tehdä se. Ja tietysti, en ole koskaan muurausta tehnyt ennen, mutta toisaalta en ollut tehnyt mitään muutakaan ennen kuin kokeilin ensimmäistä kertaa, ja toistaiseksi kaikki on mennyt hyvin. Pitää vain pyytää vinkkejä ja neuvoja ystävällisiltä tuttavilta, jotka osaavat sen mitä itse yrittää tehdä...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.