3 219 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Vanha betoniterassi - paljon kosteutta
Olemme äskettäin ostaneet talon, jossa on suurempi betoniterassi ja alla ryömintätila.
Talo on 40-luvulta ja betonin alapinta terassilla alkaa näyttää kuluneelta alla kosteusläikkä siellä täällä.
Yllä on puuritilä, mikä ei ehkä ole parasta (?), mutta esteettisesti tarpeellista.
Kysymykseeni:
Voiko tehdä toimenpiteitä pidemmän käyttöiän takaamiseksi? Vähentäisikö esimerkiksi jäätyminen/laajeneminen, jos suojaa betonin kosteudelta?
Esimerkiksi laittaa kaksinkertainen kerros kattohuopaa, kun betoni on kuivunut kesällä?
Ritilä laitetaan joka tapauksessa uudelleen.
Talo on 40-luvulta ja betonin alapinta terassilla alkaa näyttää kuluneelta alla kosteusläikkä siellä täällä.
Yllä on puuritilä, mikä ei ehkä ole parasta (?), mutta esteettisesti tarpeellista.
Kysymykseeni:
Voiko tehdä toimenpiteitä pidemmän käyttöiän takaamiseksi? Vähentäisikö esimerkiksi jäätyminen/laajeneminen, jos suojaa betonin kosteudelta?
Esimerkiksi laittaa kaksinkertainen kerros kattohuopaa, kun betoni on kuivunut kesällä?
Ritilä laitetaan joka tapauksessa uudelleen.
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 207 viestiä
Jatkuvasti ilmenevät suolaneristymät ja wow mikä mahtava kellari/varasto! Näyttää myös siltä, että jokin halkeama on korjattu? En näe ongelmaa siinä, että se jätetään sellaiseksi kuin se on. Onko terassin yläpuolella katto?
Joo, se on tosi hyvä tila, mutta vaatii paljon kaivamista, jotta siitä tulisi käyttökelpoinen. Pohja koostuu pelkästä pölystä (!). Korvataan sepelillä nyt.Manganbangan sanoi:
Ei ole kattoa yläpuolella ja todennäköisesti hyvin huono vedenpoisto. Vaikea nähdä, koska päällä on terassilauta. On olemassa joitakin korjauksia, mutta ei mitään suurta, mikä on hyvä.
Vaikuttaa siltä, että voin huokaista helpotuksesta vähän?
Mats-S
Rakennusveteraani
· Sollentuna
· 3 609 viestiä
Mats-S
Rakennusveteraani
- Sollentuna
- 3 609 viestiä
Kyllä, ei näytä oudolta (kuvista päätellen), huomaa, että se on 80 vuotta vanha valu, joten pienet "kosmeettiset" virheet pitää hyväksyäL Lars_A sanoi:
Mutta älä tee vedenpitäviä tiivistyksiä alapuolelle, sen on pystyttävä hengittämään kuten rakenne on tänään.
Kaikkitietävä
· The Great North
· 1 207 viestiä
Kuin talonmies talossa.L Lars_A sanoi:Joo, se on todella hyvä tila, mutta vaatii melko paljon kaivamista, jotta siitä saa käyttökelpoisen. Alusta koostuu pelkästä pölystä (!). Korvataan nyt sepelillä.
Ei ole kattoa päällä ja on taatusti hyvin huono vedenvajuttelu. Vaikea nähdä, koska päällä on terassilauta. On joitain korjauksia, mutta ei mitään suurta, mikä on hyvä.
Kuulostaa siltä, että voin hieman hengittää helpotuksesta?
Erittäin hyvä ehdotus! Talo on kuitenkin laajennettu pituudeltaan ja toinen terassi sijaitsee siellä, missä tämä loppuu, kaksi askelmaa ylös ja rakennettu komposiittilaudasta. Joko tulee komposiittilauta tai, sitten jätetään ehdotus, kivilaattoja.Jonatan79 sanoi:
Loistavaa, KIITOS! Alapuolta ei tietenkään pidä kosteussuojata, vaan ajattelin yläpuolta siinä tapauksessa. Mutta jos se on turhaa työtä, niin siinä tapauksessa ei ole mitään järkeä.Mats-S sanoi:
Hei taas,
Nyt olemme ehtineet asettua vähän aloillemme ja alkaa olla aika tehdä jotain enemmän terassille. Tällä hetkellä terassilla on vanha ja kulunut terassilauta, jonka haluan vaihtaa.
Olen vähän kiinnostunut kivilaattoista, kuten @Jonatan79 ehdotti yllä.
Onko mitään järkeä laittaa kosteussulkua yläpuolelle ennen laattojen asettamista, ja jos on, mitä pitäisi käyttää?
Terassin kaato on vähän niin ja näin, mutta on vaikeaa todeta se täysin ennen kuin terassilauta on poistettu. Luulen, että siinä tapauksessa minun täytyy rakentaa kehikko sopivalla kaltevuudella ja valaa ohut kerros?
Kuten huomaatte, olen tietämätön aiheesta, mutta halukas oppimaan ja kohtuullisen näppärä käsistäni.
Jos jollakulla on ajatuksia ja vinkkejä asiaan, niin jaa mielellään 👍
Nyt olemme ehtineet asettua vähän aloillemme ja alkaa olla aika tehdä jotain enemmän terassille. Tällä hetkellä terassilla on vanha ja kulunut terassilauta, jonka haluan vaihtaa.
Olen vähän kiinnostunut kivilaattoista, kuten @Jonatan79 ehdotti yllä.
Onko mitään järkeä laittaa kosteussulkua yläpuolelle ennen laattojen asettamista, ja jos on, mitä pitäisi käyttää?
Terassin kaato on vähän niin ja näin, mutta on vaikeaa todeta se täysin ennen kuin terassilauta on poistettu. Luulen, että siinä tapauksessa minun täytyy rakentaa kehikko sopivalla kaltevuudella ja valaa ohut kerros?
Kuten huomaatte, olen tietämätön aiheesta, mutta halukas oppimaan ja kohtuullisen näppärä käsistäni.
Jos jollakulla on ajatuksia ja vinkkejä asiaan, niin jaa mielellään 👍
Huomasin sattumalta tämän viestin ja voin vain kertoa, että meillä on samanlainen terassi, johon on laitettu liuskekiveä päälle. Todella hienoa, mutta valitettavasti ei tiivis, joten satoi sisään julkisivun ja meidän tapauksessa varaston väliin ja meni kosteutta lattiapalkkeihin. Nyt siellä on vedeneristys ja lankku sen sijaan. Joten on tärkeää varmistaa, että on toimiva vedeneristys.L Lars_A sanoi:Hei taas,
Nyt olemme saaneet aikaa asettua aloillemme vähän ja on alkamassa olla aika tehdä jotain enemmän terassille.
Tänään terassilla on vanha ja kulunut lankku, jonka haluaisin vaihtaa.
Olen hieman kiinnostunut laatoista, joita @Jonatan79 ehdotti yllä.
Onko mitään järkeä laittaa kosteussulku yläpuolelle ennen laattojen asettamista ja jos on, mitä pitäisi käyttää?
Terassin kaltevuus on vähän niin ja näin, mutta vaikea saada täysin selville ennen kuin lankku revitään pois. Siinä tapauksessa oletan, että minun täytyy rakentaa kehys sopivalla kaltevuudella ja valaa ohut kerros?
Kuten kuulet, olen tietämätön alalla, mutta halukas oppimaan ja melko kätevä käsistäni.
Jos jollain on ajatuksia ja vinkkejä koko asiasta, niin jakakaa mielellään 👍
Miten sinulla meni?
Klikkaa tästä vastataksesi



