Olemme äskettäin ostaneet talon, jossa on suurempi betoniterassi ja alla ryömintätila.

Talo on 40-luvulta ja betonin alapinta terassilla alkaa näyttää kuluneelta alla kosteusläikkä siellä täällä.

Yllä on puuritilä, mikä ei ehkä ole parasta (?), mutta esteettisesti tarpeellista.

Kysymykseeni:
Voiko tehdä toimenpiteitä pidemmän käyttöiän takaamiseksi? Vähentäisikö esimerkiksi jäätyminen/laajeneminen, jos suojaa betonin kosteudelta?
Esimerkiksi laittaa kaksinkertainen kerros kattohuopaa, kun betoni on kuivunut kesällä?
Ritilä laitetaan joka tapauksessa uudelleen.
 
  • Betoninen kellarikatto, jossa kosteustahroja ja halkeamia; varastotila täynnä laatikoita, polkupyöriä ja pressun alla olevaa tavaraa.
  • Betonisen altanin alapuoli, jossa näkyy kulumista ja kosteusjälkiä. Taustalla on varastotila, jossa on erilaisia esineitä.
Jatkuvasti ilmenevät suolaneristymät ja wow mikä mahtava kellari/varasto! Näyttää myös siltä, että jokin halkeama on korjattu? En näe ongelmaa siinä, että se jätetään sellaiseksi kuin se on. Onko terassin yläpuolella katto?
 
Manganbangan Manganbangan sanoi:
Jatkuvasti esiintyvät suolakiteytymät ja vau, mikä mahtava kellari/varasto! Näyttää myös siltä, että jokin halkeama on korjattu? En näe ongelmia siinä, että se jätetään sellaiseksi kuin se on. Onko kattoa terassin yläpuolella?
Joo, se on tosi hyvä tila, mutta vaatii paljon kaivamista, jotta siitä tulisi käyttökelpoinen. Pohja koostuu pelkästä pölystä (!). Korvataan sepelillä nyt.

Ei ole kattoa yläpuolella ja todennäköisesti hyvin huono vedenpoisto. Vaikea nähdä, koska päällä on terassilauta. On olemassa joitakin korjauksia, mutta ei mitään suurta, mikä on hyvä.

Vaikuttaa siltä, että voin huokaista helpotuksesta vähän?
 
Mats-S
L Lars_A sanoi:
Kuulostaa siltä, että voin huokaista helpotuksesta?
Kyllä, ei näytä oudolta (kuvista päätellen), huomaa, että se on 80 vuotta vanha valu, joten pienet "kosmeettiset" virheet pitää hyväksyä :)

Mutta älä tee vedenpitäviä tiivistyksiä alapuolelle, sen on pystyttävä hengittämään kuten rakenne on tänään.
 
  • Tykkään
Appendix ja 1 muu
  • Laddar…
L Lars_A sanoi:
Joo, se on todella hyvä tila, mutta vaatii melko paljon kaivamista, jotta siitä saa käyttökelpoisen. Alusta koostuu pelkästä pölystä (!). Korvataan nyt sepelillä.

Ei ole kattoa päällä ja on taatusti hyvin huono vedenvajuttelu. Vaikea nähdä, koska päällä on terassilauta. On joitain korjauksia, mutta ei mitään suurta, mikä on hyvä.

Kuulostaa siltä, että voin hieman hengittää helpotuksesta?
Kuin talonmies talossa.
 
  • Tykkään
Lars_A
  • Laddar…
Miksi ei laittaisi kiveä/laattaa yläpuolelle? Puu betonin ja seisovan veden kanssa on huono yhdistelmä.
 
  • Tykkään
gaia ja 1 muu
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Miksi ei laittaa kiviä/kaakeleita ylös? Puu betonia ja seisovaa vettä vastaan on huono yhdistelmä.
Erittäin hyvä ehdotus! Talo on kuitenkin laajennettu pituudeltaan ja toinen terassi sijaitsee siellä, missä tämä loppuu, kaksi askelmaa ylös ja rakennettu komposiittilaudasta. Joko tulee komposiittilauta tai, sitten jätetään ehdotus, kivilaattoja.
 
Mats-S Mats-S sanoi:
Joo, en huomaa mitään outoa (kuvien perusteella), huomioi, että kyseessä on 80 vuotta vanha valu, joten hieman "kosmeettisia" naarmuja on kestettävä :)

Mutta älä tee kosteussulkua alapuolelle, sen on pystyttävä hengittämään, kuten rakenne on nyt.
Loistavaa, KIITOS! Alapuolta ei tietenkään pidä kosteussuojata, vaan ajattelin yläpuolta siinä tapauksessa. Mutta jos se on turhaa työtä, niin siinä tapauksessa ei ole mitään järkeä.
 
Hei taas,

Nyt olemme ehtineet asettua vähän aloillemme ja alkaa olla aika tehdä jotain enemmän terassille. Tällä hetkellä terassilla on vanha ja kulunut terassilauta, jonka haluan vaihtaa.

Olen vähän kiinnostunut kivilaattoista, kuten @Jonatan79 ehdotti yllä.

Onko mitään järkeä laittaa kosteussulkua yläpuolelle ennen laattojen asettamista, ja jos on, mitä pitäisi käyttää?

Terassin kaato on vähän niin ja näin, mutta on vaikeaa todeta se täysin ennen kuin terassilauta on poistettu. Luulen, että siinä tapauksessa minun täytyy rakentaa kehikko sopivalla kaltevuudella ja valaa ohut kerros?

Kuten huomaatte, olen tietämätön aiheesta, mutta halukas oppimaan ja kohtuullisen näppärä käsistäni.

Jos jollakulla on ajatuksia ja vinkkejä asiaan, niin jaa mielellään 👍
 
  • Vanha ja kulunut terassi, jossa on puinen lankkulattia, pöytä ja kahdeksan tuolia. Taustalla näkyy grilli ja puita.
L Lars_A sanoi:
Hei taas,

Nyt olemme saaneet aikaa asettua aloillemme vähän ja on alkamassa olla aika tehdä jotain enemmän terassille.
Tänään terassilla on vanha ja kulunut lankku, jonka haluaisin vaihtaa.

Olen hieman kiinnostunut laatoista, joita @Jonatan79 ehdotti yllä.

Onko mitään järkeä laittaa kosteussulku yläpuolelle ennen laattojen asettamista ja jos on, mitä pitäisi käyttää?

Terassin kaltevuus on vähän niin ja näin, mutta vaikea saada täysin selville ennen kuin lankku revitään pois. Siinä tapauksessa oletan, että minun täytyy rakentaa kehys sopivalla kaltevuudella ja valaa ohut kerros?

Kuten kuulet, olen tietämätön alalla, mutta halukas oppimaan ja melko kätevä käsistäni.

Jos jollain on ajatuksia ja vinkkejä koko asiasta, niin jakakaa mielellään 👍
Huomasin sattumalta tämän viestin ja voin vain kertoa, että meillä on samanlainen terassi, johon on laitettu liuskekiveä päälle. Todella hienoa, mutta valitettavasti ei tiivis, joten satoi sisään julkisivun ja meidän tapauksessa varaston väliin ja meni kosteutta lattiapalkkeihin. Nyt siellä on vedeneristys ja lankku sen sijaan. Joten on tärkeää varmistaa, että on toimiva vedeneristys.
Miten sinulla meni?
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.