Remontoimme 60-luvun taloamme ja aloitamme pian olohuoneen ja keittiön, joissa on nykyään 17 mm mäntypaneelit sekä seinissä että katossa. Aluksi ajattelin laittaa kipsilevyt suoraan paneelien päälle, mutta olen tajunnut, että haluan siirtää hieman pistorasioita, upotettuja valaisimia kattoon jne. Kun olen jo eristeissä asti, voin yhtä hyvin asentaa uuden höyrysulkukalvon (tällä hetkellä on vanha alumiinipaperi) ennen OSB-levyä ja kipsilevyä. Koska näyttää mahdottomalta löytää kipsilevyruuveja, jotka ovat lyhyempiä kuin 25 mm (erityisesti nauhassa), on suuri riski, että rikon höyrysulun, kun kiinnitän 12 mm kipsilevyn ja 11 mm OSB:n, jos en asenna vaakasuoria koolauksia tai rimoja höyrysulun ja OSB:n väliin. Vaakasuoran 45x45 koolauksen asentaminen ei ole mahdollista, koska talo on jo tarpeeksi ahdas.
Katossa ei ole ongelmaa, siinä asennan naulakoolauksen cc30 ja sitten yksinkertaisen kipsilevyn.
Onko jollakulla ehdotuksia? Eihän tämä ole ensimmäinen kerta, kun näin tehdään. Itse olen miettinyt näitä vaihtoehtoja.
- asentaa pystysuorat 12 mm rimat kaikkiin koolauksiin (höyrysulun päälle) ja kiinnittää sitten OSB 45 mm ruuveilla riman läpi koolaukseen.
- ostaa 15 mm OSB ja kiinnittää sitten kipsilevy 25 mm ruuveilla. Kallista!!!
- ostaa laadukkaampi höyrysulku (esim. kudottu) ja toivoa, ettei 25 mm ruuvi riko höyrysulkua.