Olen rakentamassa friggaa. Olen juuri niitannut T-Vind super -tuulisuojan. Sen päälle ajattelin laittaa harvalaudan 28x70 cc 60 (vaakasuoraan). Sitten pystylauta 22x120 ja sama lukitukseen. Mutta kuinka voin oikeastaan välttää tuulisuojan perforoitumisen nauloista? Ajattelin naulata pohjalautoja 75mm nauloilla, mutta silloin 25mm menee tuulisuojan läpi? Voiko paneelin naulata niin ohuilla nauloilla kuin 50mm?

vectrex sanoi:
Håller på att bygga frigga. Har precis häftat upp vindväven, T-Vind super. Utanpå detta tänkte jag ha glespanel 28x70 på cc 60 (liggande). Sen stående panel 22x120 och samma som lock. Men hur undviker jag egentligen att vindväven blir perforerad av spik? Bottenbrädorna tänkte jag spika med 75mm spik, men då kommer ju 25mm gå igenom och in i vindväven? Kan man spika panel med så klen spik som 50mm?
Spiken behöver inte vara längre än panel + spikläkt, om den går igenom 1 mm eller 100 mm är oväsentligt för styrkan.
2,8x50 spik fungerar alltså utmärkt!

Naulaat lyhyemmillä nauloilla.

Useimmat naulavalmistajat voivat toimittaa naulat halutussa pituudessa. Saattaa kuitenkin olla tarpeen tilata hieman enemmän kuin yksi laatikko, 200 kpl. :D
Vinkki puuseppäsukulaiselta, joka aina mukauttaa naulapituuden todellisuuden mukaan.

Olet tietysti päättänyt pystypaneelista?

Muuten ratkaiset ongelman vaakapaneelilla.
Kiinnitä silloin koolaukset tai harvapaneelit halutessasi runkopuihin.
Silloin tuulensuojakangas puristuu koolauksen ja runkopuun väliin.
Ja reikiä ei tule väärille paikoille.
Tulos = Täydellinen :thumbup:

PS
Talorakennus = kompromisseja

Vaikuttaa marginaalisesti, jos ollenkaan, käyttää naulaa, joka menee tuulensuojakankaan läpi. Sinullahan on ruoteita, jotka ovat kangasta vasten ja auttavat suojaamaan.

Siitä tulee pystylaudoitus. Haluan saman ulkonäön kuin talossa. Lisäksi se on ryhmähuvila-alue, jossa kaikilla on pystylaudoitus.

Kyse on siis "vain" oikean naulan mitan löytämisestä. Tarvitsisin 50x2,8 ja 72x2,8. Mielellään jokunen mm pienempi, jotta olisin varma. Naulaa ehkä muutaman mm:n syvyyteen puuhun. Talon AMA:n mukaan pitäisi käyttää 33 mm naularimaa eikä 28. Ongelma minulle on, että silloin vajaasta tulee muutaman neliödm liian iso, ja se on todennäköisesti myös halvempi 28x70.

Ymmärrän, että vaikutus on suhteellisen vähäinen. Mutta inhoan sitä, etten tee asioita niin hyvin kuin mahdollista, kun teen jotain itse. Nyt kun olen ostanut kalliit tuulensuojat ja laittanut ne huolellisesti paikoilleen, tuntuu hyvin harmilliselta naulata satoja reikiä niihin.

EDIT: Gunnebon sivu ei toimi, kun klikataan laudanauloja, joten ei voi nähdä, missä mitoissa niitä on. Valitettavasti.
EDIT2: Heidän nauhoitetut laudanaulansa ovat 48 mm ja 70 mm pitkä, täydellistä minulle, toivottavasti tavalliset naulat ovat samassa pituudessa.

Viimeksi muokattu:
vectrex sanoi:
...Enligt hus AMA ska man ju köra med 33mm spikläkt och inte 28. Problemet för mig är att då blir friggan några kvadrat dm för stor, det är väl dessutom troligen billigare med 28x70...
Yhdeksän neliösenttimetriä = 0,09 neliömetriä. Siihen tuskin kukaan kiinnittää huomiota.

Mutta muuten oikea ratkaisu puhkaista tuulensuojan ongelma on asettaa kerros 45 mm eristystä 45x45 mm runkojen väliin pystyasennossa.
Ja sitten tuulensuoja ja naulalevyt sen päälle.

Mutta silloin varasto kasvaa vielä 0,8 neliömetriä :(

KnockOnWood sanoi:
Yhdeksän neliödesimetriä = 0,09 neliömetriä. Huomaa tuskin kukaan.

Mutta muuten, oikea ratkaisu puhkaista vindvävs-ongelma on laittaa kerros 45 mm eristystä 45x45 mm rimojen väliin ulkopuolelle pystysuoran rakenteen.
Ja sitten vindväv ja naularimat sen päälle.

Mutta silloinhan rakennus kasvaa vielä 0,8 neliömetriä :(
Sivuuttaen sen, että rakennuspinta-ala kasvaa liian suureksi, en oikein tiedä ostanko argumenttiasi. Vindväv halutaan eristyksen päälle, muuten eristys on aika hyödytön? Ja naularimojen laittaminen suoraan vaakasuorien 45 mm vasten ei tunnu ihan oikealta, sillä mahdollisesti tunkeutuva vesi ei pääse valumaan alaspäin (käytännössä se ehkä tuskin tekee mitään eroa).

vectrex sanoi:
Paitsi että rakennuspinta tulee liian suureksi, en oikein tiedä ostanko argumenttiasi. Tuulensuojakangas halutaan ulkopuolelle eristeen, muuten eristeistä ei ole juuri hyötyä? Ja kiinnittämällä aluspuut suoraan vaakasuuntaisiin 45:iin ei myöskään tunnu oikein, koska mahdollisesti tunkeutuva vesi ei voi valua alaspäin (käytännössä sillä ehkä ei ole paljonkaan eroa).
Täsmälleen oikein! Ja tuulensuojakangas on siis vaakasuuntaisten 45 mm rankojen/45 mm eristyksen ulkopuolella.

Ja jos sinulla on limitys- tai välilautapaneeli, tilaa vedelle on tyhjentyä (ja tuuletukselle) aivan limitysten sisäpuolella.

Mutta itse mielestäni vaakapaneeli on paras. En voi todistaa sitä, joten se on vain henkilökohtainen mielipide.

Ja, kuten sanottu, talonrakennus = kompromisseja :)

vectrex sanoi:
Kyse on siis "vain" oikean kokoisen naulan löytämisestä. Tarvitsisin 50x2,8 ja 72x2,8. Mieluiten muutaman millin pienemmän, jotta olisin varma. Nautaanhan joskus pää voi mennä muutaman millin puuhun myös. Talon AMA:n mukaan pitäisi käyttää 33mm naulauslautaa eikä 28. Minulle ongelma on, että silloin kesämökin koko kasvaa muutaman neliödesimetrin verran, ja todennäköisesti 28x70 on myös halvempaa.
Nauhattu naula naulauspistoolille on saatavilla 50 mm alkaen. Täydellinen paneelille.

Ja naulapään ei pitäisi mennä muutaman millin paneeliin, sen tulisi jäädä päälle.

andersmc sanoi:
Nauhalla varustetut naulat naulapyssylle ovat saatavilla 50 mm alkaen. Täydellinen paneeliin.

Ja naulanpää ei saa mennä muutamaa mm paneelin sisään, sen tulee jäädä päälle.
Kyllä, mutta nauhalla varustetuilla nauloilla ei ole minulle suurta käyttöä. Naulaan paneelin mieluummin vasaralla. Minulla ei ole naulapistoolia tai kompressoria, enkä ole sellaista kaivannut, vaikka olen tehnyt laajoja remontteja.

Tunne naulata 4" naula kunnolliseen tukipalikkaan, joka "vastaa", on jotain, josta en halua luopua.

Snailman
hei, olen käyttänyt biltemas 50x2,8 konekynnellettä manuaalisesti...:wow: kukaan ei omistanut 50 kynnellä muualla... ei vähäisessä määrin laatikoita...

käytän sitä myös raakaponttilautojen naulaamiseen ulkoseinien sisäpuolelle välttääkseni muovikalvon lävistyksen, joka on 45x45 tukirangan sisäpuolella, mutta silloin käytän konetta:) ja kaksinkertaisia kuulonsuojaimia:x

Viimeksi muokattu:
vectrex sanoi:
Joo, mutta sidottua naulaa en juurikaan tarvitse. Naulaan panelin mieluummin vasaralla. Minulla ei ole naulapistoolia tai kompressoria, enkä ole niitä kaivannut laajasti remontoidessani.

Tunne, kun naulaa neljän tuuman naulan kunnolliseen palkkiin, joka "vastaa", on jotain, mistä en haluaisi luopua.
Jokainen tavallaan. Mutta onko se kymmenes tuhannes naula yhtä hauska kuin ensimmäinen?

• Tykkään
Gnojd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.