Toivottavasti tämä on oikea keskustelualue.

On käynyt niin, että rakennettavan talon alakertaan tulee OSB. Yläkertaan ei. Miksi, älä kysy.

Mutta nyt haluan kysyä, mitä eroa huomaan, jos valitsen käyttää OSB:tä tai en?

Sen tiedän, että haluan kiinteitä ja vahvoja sekä hiljaisia seiniä, joissa on vähän äänivuotoa.

Onko jollakulla kokemusta, joka voisi verrata seiniä OSB:n kanssa ja ilman edellä mainituilla osa-alueilla, hiljaisuus, vakaus ja tunne?

Jos vertaat seinää (sisäseinä), jossa on kaksi kerrosta kipsilevyä molemmilla puolilla, seinään, jossa sisäkerros on vaihdettu esim. vanerilla tai OSB-levyllä, saat seinän, jolla on huonompi äänieristys. En muista tarkalleen, mutta luulen, että kuvaamieni seinien ero on noin 2-4 dB.

Olen kuullut, että kipsi eristää ääntä paremmin. OSB:llä on kuitenkin etuna parempi kantavuus asioiden ripustamiseen / asentamiseen seinää vasten.

Kysymys on kuitenkin siitä, kuinka paljon parempi ääneneristys OSB+Kips tekee verrattuna pelkkään Kipsiin?

Johnny Viking sanoi:
Jo har hört det där om att gips ljudisolerar bättre. OSB har dock fördelen med bättre bärkraft för upphängning / montering av saker mot vägg.

Frågan är dock hur mycket bättre ljuddämpning OSB+Gips gör jämtemot enbart Gips?
OSB+gips antaa huonomman vaimennuksen kuin pelkkä kipsi, edellyttäen että käytetään yhtä monta levyä.

Minkä olen ymmärtänyt, on kyse tiheydestä, joten lastulevyn pitäisi olla äänieristävämpi kuin OSB. Kipsi+lastulevy äänieristävyyttä ja parempi kantokyky sekä mahdollisuus ripustukseen, mutta ei yhtä vahva ripustamiselle kuin OSB. Mutta jos meillä on nämä painot kotona, voit varmasti mukauttaa lisälevyillä ja koolinkeilla näissä kohdissa.

Eksjöhus tarjosi OSB:tä loppuun talon. Mukavaa...

Mutta ... kysymys olisi sitten, pitäisikö pyytää lastulevyä sen sijaan... jos se nyt on enemmän äänieristävä.

Mutta kuinka paljon enemmän? Tarkoitan, jos lastulevyillä on 1 dB parempi äänieristys, niin mitä se tekee? :)

Meillä on kipsilevy, OSB, runko, OSB, kipsilevy. Säännöissä meillä on eristys. Olemme erittäin tyytyväisiä äänieristykseen. Ovien kautta 'vuotaa' enemmän ääntä kuin seinien läpi, joista ei juuri vuoda mitään. On tärkeää, että täytetään mahdolliset raot kattorimojen välissä eristyksellä. Se on vain tilkitsemistä.

Kiitos, kuulostaa lupaavalta!

Teknisin termein, jos minun pitäisi selittää rakennusmiehille, mitä minun pitäisi sanoa saadakseni heidät ymmärtämään, että haluan ylimääräistä äänieristystä myös ovien ympärille...?

että ovien tiivisteet asennetaan. Ja lisäksi jätetään kiila paikalleen, vaikka käytettäisiin ohjelmaruuvia asennukseen.

OSB vs lastulevy, OSB-levyt antavat suuren edun, enemmän puuta kiinnitykseen. Vaneri-levyt ovat tietenkin parhaita mutta paljon kalliimpia tai seinä hirrestä :D

Olemme asentaneet kipsiä/lastulevyä/eristystä/lastulevyä/kipsiä.

Äänet viereisistä huoneista (alapuolelta ja sivulta) tulevat nyt lattiarakenteen kautta. Voi olla hyvä idea laittaa eristystä sinne, jos se on saavutettavissa.

Se voi olla hyvä idea laittaa joustava sauma lattian ja seinän sekä seinän ja sisäkaton väliin ja varmistaa, että liittävät sisänurkat kitataan tai saumataan tiiviiksi.

Tätning

Onko jollain tietoa noin hinnoista, jotka koskevat 13 mm kipsilevyä, OSB:tä ja lastulevyä (per neliömetri).

Byggmaxilla on nämä hinnat:
13mm Kipsilevy: alkaen noin 23kr/neliömetri
11mm OSB: noin 44kr/neliömetri
10mm Lastulevy: noin 25kr/neliömetri
12mm Lastulevy: noin 32kr/neliömetri

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.