Minulla on kivipenkki, joka seisoo kahden vanhan kivipilarin päällä, joiden yläosa on kartiomainen ja jonka haluaisin saada tasaiseksi. Yksi vaihtoehto on leikata se, mutta tarvitsisin nykyisen korkeuden tai jopa hieman korkeamman, joten mietin, voiko sen päälle valaa betonia vai kestääkö se?

Ajattelin siinä tapauksessa vain rakentaa yksinkertaisen kehyksen ympärille ja porata muutamia pienempiä raudoitusverkkoja kiveen kiinnittämistä varten.

Onko se vain ajan hukkaa vai voiko se toimia, mitä mieltä olette?

Kivipenkki kahden vanhan kivipilarin päällä ulkona, ympärillä kuiva nurmikko ja pensaita. Kivipaasi epätasaisella yläosalla luonnontilassa, ympärillä maata ja ruohoa.

T
Se toimii.

• Tykkään
Grillen
  • Laddar…
Miksi et kiinnitä tolppakenkää kiveen ja kiinnitä se ankkurimassalla betonipilariin?

Stolpsko metallista, pitkä varsi alaspäin, soveltuu kiinnittämiseen ankarmassaan kivessä tai betonipilarissa.

Seurakysymys.

Aion olla siellä viikonloppuna ja minulla on silloin aikaa valaa, mutta en ehdi saada sinne poravasaraa reikien tekemiseksi, joten mietin, tuleeko se kuitenkin pysymään, jos valan vain tasaisen pinnan suoraan kivelle, vai eikö se kiinnity hyvin, jos en ole porannut alas raudoitustankoja kivipylvääseen?

Ajattelen laittaa yhden tai kaksi raudoitustankoa sinne, missä se viettää, ja saada raudoituksen betoniin, mutta ne eivät ankkuroitu kivipylvääseen poran puutteen takia. Vai onko se tuomittu epäonnistumaan?

Ylhäältä katsottuna hieman terävä/kartionmuotoinen kivipylväs, olin ajatellut laittaa kaksi riviä raudoitusta, jotka olen piirtänyt punaisilla viivoilla alla olevaan kuvaan.

Neliön muotoinen kivipylväs ylhäältä, sen päällä punaisia viivoja, jotka osoittavat mahdollisia betoniraudoituksen paikkoja. ympärillä ruohoa ja maata.

Se ei tule onnistumaan pelkästään valamalla kiveä vasten. Betoni ei tartu kallioon, vaan jää vain löyhästi. Kuten sanot, pitää raudoittaa ja porata paljon reikiä 5,5 mm, ehkä 5 cm välein. Ja kiinnittää ruostumattomilla ruuveilla. No, raudoitustangon pitäminen ruuvinkantojen alla on välttämätöntä, jotta betoni pysyy paikoillaan. Myös pilarin yläpinta tulee pohjustaa vähintään 2 kertaa ja antaa kuivua välillä, on hyvä sekoittaa hienoa hiekkaa pohjamaaliin, jotta pinta on karkea ja betonilla on jotain, mihin tarttua/nousta kiinni.

J jonaserik sanoi:
Se ei tule onnistumaan, pelkästään valamalla kiveä vasten. Betoni ei tartu kallioon, vaan se pysyy vain löysästi. Kuten sanoit, se edellyttää raudoitusta sekä monien 5,5 mm reikien poraamista ehkä 5 cm välein. Ja kiinnittää ne ruostumattomilla ruuveilla. Terästangon sijoittaminen ruuvin kantojen alle on välttämätöntä, jotta betoni pysyy paikoillaan. Samoin pylvään yläosan tulisi olla pohjustettu vähintään 2 kertaa ja kuivua välissä, on hyvä sekoittaa hienoa hiekkaa pohjamaaliin, jolloin pinta tulee karheaksi, jotta betoni tarttuu siihen.
Kiitos perusteellisesta vastauksestasi. Jääköön se sitten seuraavaan kertaan.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.