Aion valaa joitakin tulenkestäviä kiviä puukattilaan. Nyt toivoisin hieman selventäviä neuvoja, jos siellä on joku osaava henkilö. Olen googlannut jonkin verran ja siellä on tulenkestävää laastia, valumassaa, kipsiä jne. Oletan, että tulenkestävä kipsi on melko hauras. Vai mitä? Mutta voiko valaa tyyppisesti kiviä laastilla? Valumassaa ei näytä olevan ostettavissa ”kaikkialla” (eli tavallisissa rakennusliikkeissä), mutta tulenkestävää laastia on. Jotkut valumassat on sekoitettava pakollisella sekoittajalla myyjän mukaan. Tavallinen betonimylly ei kelpaa. Eikä myöskään käsin sekoittaminen. Mutta laastia voi hyvin sekoittaa käsin/vispilällä?
Ajatuksena on käyttää valamismuottia.
Olisin kiitollinen hieman tietoa niiltä, jotka tietävät enemmän.

• Tykkään
maggoten
  • Laddar…
Onko se tarkoitettu puukattilan sisävuoraukseen, ne ovat sitten rappeutuneet lämmössä, mikä on täysin normaalia. Jotain itse tekeminen on vaikeaa, koska alkuperäiset ovat sintteröityjä (puristettu muotoon kovassa paineessa ja värähdeltyinä), niihin ei jää juuri lainkaan kosteutta. Jos yrität itse, kosteutta jää niihin kuukausiksi, vaikka luuletkin niiden olevan kuivia. Kun sitten laitat ne pannuun ja alat polttaa, kosteus laajenee (räjähtää) ja halkeaa. Olen kokeillut laittaa sisään tulenkestäviä tiiliä paremmasta lajista, mutta nekin halkeilivat...

Suosittelen kokeilemaan vermeculit-levyjä, jos muodot ovat yksinkertaisia.
@Kalle B on kokeillut valamista ja saattaa ehkä jakaa joitakin kokemuksia?

Pohjakivet ovat pannussa. Olen vaihtanut ne useita kertoja aiemmin. Viimeiset ostamani ovat ehdottomasti valettuja. Tästä idea kokeilla itse.

F fribygg sanoi:
Suosittelen kokeilemaan vermikuliitti-levyjä, jos muodot ovat yksinkertaisia.
@Kalle B on kokeillut valamista ja voi ehkä jakaa muutamia kokemuksia?
Olen valanut sivukivet kamiinaani, mutta siinä ei tule yhtä kuuma kuin nykyaikaisessa pannussa. Mutta joka tapauksessa, valoin tavallisella betonilla, jonka ostin byggmaxista, ei mitään erityisen lämmönkestävää. Nyt olen polttanut koko talven ja kivet näyttävät edelleen kuin uusilta. Ei lainkaan rappeutumista tai rikkoutumista, mutta poltin tietenkin varovasti ensimmäisen kerran, jotta jäljellä oleva vesi haihtuisi.

Olen käyttänyt Höganäs-tulikestovalumassaa valamaan uusia kiviä esilämmitysuuniin erinomaisella tuloksella. Koosta riippuen voi jälkikuivata uunissa, jossa lämpöä nostetaan asteittain.

• Tykkään
BSOD ja 1 muu
  • Laddar…
T Tia78 sanoi:
Olen käyttänyt Höganäs tulenkestävää valumassaa valamaan uusia kiviä esilämmittimeen erinomaisella tuloksella. Koosta riippuen voi jälkikuivata uunissa, jossa lämpötilaa kohotetaan asteittain
Betonitiili, jossa on kaksi reikää, ympäröi vasaralla, sorkkaraudalla ja muilla työkaluilla rakennustyömaalla. Kotitekoinen liesituulettimen prototyyppi oranssilla putkella ja mustalla liitosputkella, asetettuna sotkuiselle lattialle.

• Tykkään
BSOD ja 2 muuta
  • Laddar…
T Tia78 sanoi:
[kuva] [kuva]
T Tia78 sanoi:
Olen käyttänyt Höganäs tulenkestävää valuainetta valetakseni uusia kiviä esilämmitysuuniin erinomaisella tuloksella. Koosta riippuen voi kuivausta jatkaa uunissa nostamalla lämpötilaa asteittain
Ostitko sen netistä vai löytyykö sitä jostain rakennusliikkeestä? Käytitkö pakkomikseriä?

Ostin sen gärdinilta och perssonilta östersundissa mutta sitä myydään myös useissa muissa yrityksissä ja sekoitin sen ämpärissä puukepillä. Olen polttanut uunissa muutaman vuoden uusilla valetuilla osilla, joten se näyttää toimivan hyvin.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.