Aion rakentaa 3x1,3 metrin kokoisen "portaan", mutta vain yhden askelman korkuisen.
Edellytykset ovat:
- Paksu kivi- ja sorakerros kallioperän päällä, talo seisoo valetulla laatalla samalla alustalla sekä ympäröivällä kiveyksellä (joka on pysynyt täysin paikoillaan 5 vuotta)
- Askelman tulee olla 18 cm korkealla kiveyksen pinnan yläpuolella, eli noin 23 cm kantavan kerroksen yläpuolella.

Ajattelen purettua betoniporrasta, jos emme pidä siitä, voimme laittaa klinkkeriä sen päälle.

Kysymys kuuluu: Kuinka yksinkertaisesti ja kätevästi voin tehdä tämän? Ehdotuksia otetaan vastaan!

Ideoita tähän mennessä:
1. 23 cm betonia muottiin... raskasta ja hankalaa sekoittaa itse. Mutta nopeaa rakentaa suorakulmainen muotti ja täyttää. Melko paksu myös...
2. Muotti ja täyttää sisätila, paitsi reunat, lecaharkolla tai styroksilla, vahvistaa ympäri/yläpuolelle ja valaa reunukset ja noin 5 cm paksu yläpinta. "Miniperusta". Vähemmän betonia, enemmän näpertelyä...
3. ?
4. ?
5. ?

Varauksella siihen, että olen maallikko alalla, voin antaa vinkkejä, miten olen tehnyt.

Kaiva routarajaan asti, täytä singelillä ja täytä myös sisätila singelillä. Miksi sählätä styroxilla tai lecaharkoilla, kun sinulla on edullisempi vaihtoehto singelin muodossa. Raudoita ja valu sitten kuten ajattelit, mutta valaisin laatan paksummaksi kuin 5 cm. Pikemminkin 8-10 cm. Harmi, jos laatta halkeaa, kun siihen kohdistuu pistemäinen kuorma, kuten piano + 4 muuttomiestä tai muu raskas toimitus. Varmista myös, että saat pienen kallistuksen ulos päin, jotta sadevesi ja lumi valuvat pois. Muuten saat luistinradan talvella. Sitten päällystäisin pinnan sekä horisontaalisesti että vertikaalisesti pakkasenkestävällä klinkkerillä tai ohuella luonnonkivellä. Muista kuitenkin valita pinta, jossa on hieman rakennetta, jotta siitä ei tule liukas.

Sen sijaan, että sekoittaisit betonin itse, tilaisin pakkasenkestävää betonia (ilmansekoitus) ja tilaisin kuljetuksen betonikuorma-autolla, jolloin ne voivat kaataa suoraan muottiisi. Yleensä kuljetus ulottuu noin 10-12 m betonikuorma-auton kuljettimella.

Valoin kartanomme portaat 3 askelmaa, päällystettynä klinkkerillä samalla tavalla 11 vuotta sitten ja ne ovat kestäneet hyvin.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.