Hei,

Olen aikeissa kuten monet muutkin rakentaa pizzauunin käyttämällä 85 cm pilatespalloa ja tarvitsen hieman viisaita neuvoja.

1. Suunnittelen ostavani perliittiä, jotta riittää 7 cm paksuiseen kerrokseen (hydrofobinen perliitti, jotta se kestää pakkasta, lähde: https://norrlandseko.se/skillnaden-mellan-perlite-och-perlite/) ja nyt mietin, minkä laastin minun pitäisi sekoittaa sen kanssa. Käsittääkseni tavallinen portlandsementti ei kestä tällaisia korkeita lämpötiloja pitkällä aikavälillä ilman hajoamista, ja haluan mieluiten välttää sitä. Samalla haluan sopivan kestävyyden, jota tulenkestävä laasti (esim: https://shorturl.at/TLfff) ei näytä tarjoavan samalla tavalla. Mitä minun pitäisi sekoittaa sen kanssa? Verkossa ja ohjeissa on monia erilaisia neuvoja. On myös olemassa tulenkestävää sementtiä, kuten tämä, joka näyttää kestävän paremmin: https://shorturl.at/4WHjM. Mitä ajatuksia?

2. Aion sitten eristää kupolin noin 5 cm kivivillalla, lopuksi lisätä pari cm rappauslaastia kanaverkkoon. Ymmärtääkseni monien mukaan tähän suositellaan keramisk isolering kivivillan sijaan. Se on kuitenkin kalliimpaa. Olen lukenut, että kivivilla itsessään ei vahingoitu korkeammista lämpötiloista, mutta sideaine hajoaa 200-250 asteessa ajan myötä. Muurataanhan kivivilla kuitenkin sisään, joten en oikein ymmärrä, mikä vaikutus tällä on kivivillan eristyskykyyn? Onko jotain muuta riskiä? En ole asiantuntija tällä alueella.

Kiitollinen ohjauksesta.

Huippua, kiitos!

Hyvä foorumi. Aion käyttää homebrewta sisäkerroksena. Mutta, mitä "fire clay" käännetään suomeksi?

Sitten luen, että kerros perliittiä sekoitettuna tavalliseen sementtiin homebrewkerroksen päälle voisi toimia eristeenä, sillä lämpö pysyy enimmäkseen homebrewkerroksessa eikä siksi pitäisi nousta 300 asteeseen, jossa tavallinen sementti pettää. Onko mielipiteitä siitä, kuinka paksu homebrewkerroksen tulisi olla, jotta tämä toimisi? Vai olenko väärässä? Olisi mukavaa välttää aluminattimassan ostamista, joka maksaa maltaita perliittikerrokseen.

Kuulostaa järkevältä, sillä varauksella, että olen rakentanut puu-uunin tulenkestävistä kivistä...

Paksuus on aina tasapainottelua lämmönsäilyttävyyden ja puun kulutuksen välillä... Mitä enemmän massaa lämmitettävänä, sitä kauemmin se kestää.

Jos aiot vain leipoa napolilaista pizzaa, tarvitaan suhteellisen vähän massaa, koska sinun on joka tapauksessa lämmitettävä pitämään lämpötila yllä... Jos aiot leipoa leipää, tarvitaan enemmän massaa... Voit tehdä pizzaa paljon massaa käyttäen, mutta leipä on vaikea tehdä vähällä...

N naaaf sanoi:
Huippua, kiitos!

Hyvä foorumi. Aion käyttää homebrew'ta sisäkerroksena. Mutta, miten "fire clay" kääntyy suomeksi?

Sitten olen lukenut, että kerros perliittiä sekoitettuna tavalliseen sementtiin homebrew-kerroksen ulkopuolella pitäisi toimia eristeenä, koska lämpö pysyy enimmäkseen homebrew-kerroksessa eikä sen vuoksi saisi nousta 300:aan, missä tavallinen sementti pettää. Onko mielipiteitä siitä, kuinka paksun homebrew-kerroksen tulisi olla, jotta tämä toimisi? Vai olenko väärässä? Olisi mukavaa välttää aluminattilaastin ostaminen, koska se maksaa maltaita perliittikerrokselle.
Hei!

Vähän myöhässä tässä. Oletko jo rakentanut uunisi vai tuleeko se olemaan projekti vuodelle 2026?

Rakensin itse uunin 2023 suunnilleen ideoidesi mukaan, tosin hiekkaytimen päälle pilatespallon sijasta. ~60 mm homebrew, ~60 mm kivivilla ja 10-20 mm rappaus. Jos sinulla on kysyttävää, älä epäröi kysyä, mutta jos olet jo rakentanut yhden, niin siinä tapauksessa ei varmaan ole tarvetta. 😀

• Ulkouuni rakennusvaiheessa, jossa on betonitiilitäyttö ja pyöreä uunialusta. Taustalla vehreä maisema.
  • Ulkouuni puutarhassa, rakennettu hiekkamuotin päälle. Pyöreä, kipsattu pinta, lämpömittari ja pitkä savupiippu näkyvissä. Rakennustyökalut lähettyvillä.
  • Domegia rakennusvaiheessa, metalliverkon peitossa, ulkona katoksen alla. Edessä tiililaatoitus ja työkalut näkyvissä.
  • Käsintehty puu-uuni, päällystetty betonilla tai laastilla, pihalla kasvihuoneen edessä. Uunissa pieni savupiippu ja valkoinen pistoke.
  • Kuvassa itse rakennettu puu- tai saviuuni ulkona, betonisella alustalla ja lämpömittarilla uunin etuosassa.
  • Itse rakennettu uuni, jossa pyöreä kupoli ja lämpömittari ulkona soraisella pihalla, ympärillä ruohoa ja pensaita.
  • Ulkouuni ja pöytä maaseudulla, taustalla metsä ja pellot. Rakennettu tiilistä ja kivivillasta, edessä puukalusteet ja graniittinen pyöreä pöytä.
  • Tykkään
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.