Hei,

Olen aikeissa kuten monet muutkin rakentaa pizzauunin käyttämällä 85 cm pilatespalloa ja tarvitsen hieman viisaita neuvoja.

1. Suunnittelen ostavani perliittiä, jotta riittää 7 cm paksuiseen kerrokseen (hydrofobinen perliitti, jotta se kestää pakkasta, lähde: https://norrlandseko.se/skillnaden-mellan-perlite-och-perlite/) ja nyt mietin, minkä laastin minun pitäisi sekoittaa sen kanssa. Käsittääkseni tavallinen portlandsementti ei kestä tällaisia korkeita lämpötiloja pitkällä aikavälillä ilman hajoamista, ja haluan mieluiten välttää sitä. Samalla haluan sopivan kestävyyden, jota tulenkestävä laasti (esim: https://shorturl.at/TLfff) ei näytä tarjoavan samalla tavalla. Mitä minun pitäisi sekoittaa sen kanssa? Verkossa ja ohjeissa on monia erilaisia neuvoja. On myös olemassa tulenkestävää sementtiä, kuten tämä, joka näyttää kestävän paremmin: https://shorturl.at/4WHjM. Mitä ajatuksia?

2. Aion sitten eristää kupolin noin 5 cm kivivillalla, lopuksi lisätä pari cm rappauslaastia kanaverkkoon. Ymmärtääkseni monien mukaan tähän suositellaan keramisk isolering kivivillan sijaan. Se on kuitenkin kalliimpaa. Olen lukenut, että kivivilla itsessään ei vahingoitu korkeammista lämpötiloista, mutta sideaine hajoaa 200-250 asteessa ajan myötä. Muurataanhan kivivilla kuitenkin sisään, joten en oikein ymmärrä, mikä vaikutus tällä on kivivillan eristyskykyyn? Onko jotain muuta riskiä? En ole asiantuntija tällä alueella.

Kiitollinen ohjauksesta.

Huippua, kiitos!

Hyvä foorumi. Aion käyttää homebrewta sisäkerroksena. Mutta, mitä "fire clay" käännetään suomeksi?

Sitten luen, että kerros perliittiä sekoitettuna tavalliseen sementtiin homebrewkerroksen päälle voisi toimia eristeenä, sillä lämpö pysyy enimmäkseen homebrewkerroksessa eikä siksi pitäisi nousta 300 asteeseen, jossa tavallinen sementti pettää. Onko mielipiteitä siitä, kuinka paksu homebrewkerroksen tulisi olla, jotta tämä toimisi? Vai olenko väärässä? Olisi mukavaa välttää aluminattimassan ostamista, joka maksaa maltaita perliittikerrokseen.

• Tykkään
sillan
  • Laddar…
Kuulostaa järkevältä, sillä varauksella, että olen rakentanut puu-uunin tulenkestävistä kivistä...

Paksuus on aina tasapainottelua lämmönsäilyttävyyden ja puun kulutuksen välillä... Mitä enemmän massaa lämmitettävänä, sitä kauemmin se kestää.

Jos aiot vain leipoa napolilaista pizzaa, tarvitaan suhteellisen vähän massaa, koska sinun on joka tapauksessa lämmitettävä pitämään lämpötila yllä... Jos aiot leipoa leipää, tarvitaan enemmän massaa... Voit tehdä pizzaa paljon massaa käyttäen, mutta leipä on vaikea tehdä vähällä...

N naaaf sanoi:
Huippua, kiitos!

Hyvä foorumi. Aion käyttää homebrew'ta sisäkerroksena. Mutta, miten "fire clay" kääntyy suomeksi?

Sitten olen lukenut, että kerros perliittiä sekoitettuna tavalliseen sementtiin homebrew-kerroksen ulkopuolella pitäisi toimia eristeenä, koska lämpö pysyy enimmäkseen homebrew-kerroksessa eikä sen vuoksi saisi nousta 300:aan, missä tavallinen sementti pettää. Onko mielipiteitä siitä, kuinka paksun homebrew-kerroksen tulisi olla, jotta tämä toimisi? Vai olenko väärässä? Olisi mukavaa välttää aluminattilaastin ostaminen, koska se maksaa maltaita perliittikerrokselle.
Hei!

Vähän myöhässä tässä. Oletko jo rakentanut uunisi vai tuleeko se olemaan projekti vuodelle 2026?

Rakensin itse uunin 2023 suunnilleen ideoidesi mukaan, tosin hiekkaytimen päälle pilatespallon sijasta. ~60 mm homebrew, ~60 mm kivivilla ja 10-20 mm rappaus. Jos sinulla on kysyttävää, älä epäröi kysyä, mutta jos olet jo rakentanut yhden, niin siinä tapauksessa ei varmaan ole tarvetta. 😀

• Ulkouuni rakennusvaiheessa, jossa on betonitiilitäyttö ja pyöreä uunialusta. Taustalla vehreä maisema.
  • Ulkouuni puutarhassa, rakennettu hiekkamuotin päälle. Pyöreä, kipsattu pinta, lämpömittari ja pitkä savupiippu näkyvissä. Rakennustyökalut lähettyvillä.
  • Domegia rakennusvaiheessa, metalliverkon peitossa, ulkona katoksen alla. Edessä tiililaatoitus ja työkalut näkyvissä.
  • Käsintehty puu-uuni, päällystetty betonilla tai laastilla, pihalla kasvihuoneen edessä. Uunissa pieni savupiippu ja valkoinen pistoke.
  • Kuvassa itse rakennettu puu- tai saviuuni ulkona, betonisella alustalla ja lämpömittarilla uunin etuosassa.
  • Itse rakennettu uuni, jossa pyöreä kupoli ja lämpömittari ulkona soraisella pihalla, ympärillä ruohoa ja pensaita.
  • Ulkouuni ja pöytä maaseudulla, taustalla metsä ja pellot. Rakennettu tiilistä ja kivivillasta, edessä puukalusteet ja graniittinen pyöreä pöytä.
  • Tykkään
kokko ja 1 muu
  • Laddar…
gazzton gazzton sanoi:
Hei!

Hieman myöhässä täällä. Oletko rakentanut uunisi vai jääkö se projektiksi vuodelle 2026?

Rakensin itse uunin vuonna 2023 suunnilleen ideoidesi mukaan, mutta hiekkaytimen päälle pilatespallon sijaan. ~60 mm homebrew, ~60 mm kivivilla ja 10-20 mm rappaus. Jos sinulla on kysymyksiä niin kysy, mutta jos olet jo rakentanut niin eihän se ole tarpeen. 😀
Hei! Vieläkin myöhässä täällä, mutta kyllä, siirsimme sen tälle kesälle! Ja olen myös päättänyt rakentaa sen hiekan päälle pallon sijaan, jotta kupolia ei tarvitse siirtää valamisen jälkeen.

Uunisi näyttää upealta! Onko se toiminut hyvin? Onko jotain, mitä tekisit toisin jälkikäteen?

Muutamia kysymyksiä:

Mitä teit, jotta hiekka piti muotonsa, kun valutit sen päälle? Pelkästään vettä vai jotain muuta sidosainetta? Käytitkö muovikalvoa tai jotain muuta hiekan ja homebrewin välillä?
Minkä kokoinen sisähalkaisija uunillasi on?
Mistä ostit tulenkestävän saven ja sammutuskalkin homebrewiäsi varten, ja minkä verran niitä tarvittiin paksuutesi saavuttamiseksi, muistatko?
Kuinka kauan uuni pitää lämpöä suunnilleen?
Pohdin, olisiko hyvä lisätä kerros perliittiä filtin lisäksi, eli homebrew -> perliitti -> filt -> rappaus. Onko siitä ajatuksia? Overkill? Voinko käyttää joko keramikkafilttiä (olen ehkä sen kannalla kivivillan sijaan) tai perliittiä?
Oletko valanut perliitin pohjaksi chamottitiilien alle/ympärille?

Tuhansia kysymyksiä :).

Kiitos etukäteen paljon.

Viimeksi muokattu:
Hei!

Sinulla on edessäsi sekä hauska että raskas projekti. Monina iltoina olin melko uupunut...

12 cm perliittiä biscottikivien alla, jotka puolestaan lepäävät hiekkapedillä. Betonilaatta ei edes lämpene pohjasta. Luin ennen rakentamista, että tulenkestävä tiili voi helposti lämmetä liian kuumaksi ja polttaa pizzapohjan. Biscottikivi on valitettavasti melko kallis, mutta unelma paistaa sen päällä verrattuna keramiikkakiviin, jota käytän kaasugrillissäni.

70 cm halkaisija, pienempää ei kannata olla. Pitäisikö minun valita 80 cm sen sijaan? Rakensin kupolin muodon betonikivistä, puupaloista ja riittävästi kastellusta hiekasta. Kosteat sanomalehdet homebrewin ja hiekan välissä. Valitsin pallomaisen muodon, koska haluan myös leipoa leipää uunissa. Hardcore napolilainen uuni tarvitsee matalamman, loivemman kupolin. Huomaa ruuvi, joka merkitsee kupolin huippua. Sille asetin vanerista leikatun mallin ja ikään kuin raaputin ylimääräisen hiekan pois ympäriltä. Näin sain melko tasaisen muodon.

Savijauhetta oli hieman hankala löytää. Lopulta otin yhteyttä muuraajaan, joka korjasi kaakeliuuneja, ja sain ostaa säkin. Tarvittiin kuitenkin vielä puolikas säkki. Olin onnekas ja löysin joitain pusseja Beijeriltä. Sammutettua kalkkia ostin Granngårdenilta. Siten kaksi säkkiä kutakin sementtiä, kalkkia ja savijauhetta (mutta kaikkea ei kulunut). Plus 5-6 säkkiä hiekkaa.

Kuten näkyy, eristys on kivivillaa. Luin, että se hajoaa ajan myötä, mutta on vaikea tietää, miltä se näyttää rappauksen alla. Joka tapauksessa, kahden kesän leipomisen jälkeen uunin ulkopuoli on noin 40° kun sisäpuoli on 500°. Valitettavasti en ole varma, kuinka kauan se pysyy lämpimänä. Aion hankkia eristetyn luukun, jolloin voisin leipoa aamiaissämpylöitä seuraavana aamuna...

Jos rakentaisin uunin tänään, valitsisin varmaan Ø80 cm lattian. 70 cm toimii, mutta voi olla hieman ahdasta puiden ja seinien välillä. Kaipaan myös "hyllyä" aukon ulkopuolella, mutta se on makuasia. Jotkut saattavat ajatella, että se olisi enimmäkseen tiellä?

• Puolivalmis puulämmitteinen uuni ulkona metsän vieressä, rakennettu tiilistä ja levystä, jossa eristeenä kivivillaa ja betonia.
  • Puupolttouunin keskeneräinen rakennusprojekti, jossa näkyy kupolimainen rakenne hiekan ja betonin alla, ympärillä vehreä maisema.
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
hakber77 ja 1 muu
  • Laddar…
Hienoa, kiitos tiedoista ja hyvistä kuvista! Paljon hyviä pieniä yksityiskohtia, jotka huomaan, säästävät minulta vaivaa ja toivottavasti johtavat parempaan uuniin! Minä päädyn tekemään perliittipohjan, suunnilleen yhtä paksun kuin sinulla. Sitten olen jo ostanut 3 cm paksuja samottikiviä, joita käytän perliitin ja pizzojen välillä, valitettavasti ne eivät ole biscotti, mutta niiden pitäisi toimia kuitenkin ajattelen.

Löysin tämän, näyttää olevan tulenkestävää kaakeliuuninsavea, sen pitäisi kai toimia ajattelen minä homebrew'lleni -> https://sl1nk.com/bmp27vq

Itse kupoli tulee koostumaan 6 cm homebrew'sta, 2,5 cm keraamisesta huovasta, 3 cm perliitistä (ostin yli-innokkaasti paljon viime vuonna kun ajattelin tehdä koko kupolin perliitistä pilatespallon päälle, joten ajattelen, että voin käyttää sitä hieman lisäeristykseen, ottaen huomioon, että huopa on suhteellisen ohut) ja sitten viimeistelen muutamalla sentillä rappausta.

Minulla on myös metrin korkuinen Ø18cm savupiippu, jota aion käyttää savupiipunani. Ehkä hieman liioiteltu, mutta jotkut näyttävät suosivan hieman suurempaa halkaisijaa, joten toivotaan, että se on hyvä. Aion valaa sen alla olevan jalustan.

Näen aiemmassa ketjussa, johon olet kirjoittanut, että ostit 20 kg savea uuniisi ja sitä jäi vähän yli, jäikö tarpeeksi homebrewtason saamiseen 6 cm:ssä, jos sen sijaan tekisin uunin Ø75 cm mitä ajattelisit?

Mitä ovat mittasi sisäänkäynnissäsi? Leveys, korkeus, syvyys?

N naaaf sanoi:
Hienoa, kiitos tiedoista ja hyvistä kuvista! Paljon hyviä pieniä yksityiskohtia, joita huomaan, jotka säästävät minulta vaivaa ja toivottavasti johtavat parempaan uuniin! Päädyn tekemään perliittipohjan, suurin piirtein yhtä paksuksi kuin sinä. Sitten olen jo ostanut 3 cm paksuja chamottetiiliä, joita käytän perliitin ja pizzojen välissä, valitettavasti ne eivät ole biscotti mutta niiden pitäisi toimia kuitenkin ajattelen.

Etsin tämän, vaikuttaa palonkestäviltä kaakeliuuninsavilta, sen pitäisi toimia ajattelen homebrewiini -> [linkki]

Kupoli tulee koostumaan 6 cm homebrew’ista, 2,5 cm keraamisesta huovasta, 3 cm perliitistä (ostin harkitsemattomasti sitä paljon viime vuonna, kun suunnittelin tekeväni koko kupolin perliitistä pilatespallolle, joten ajattelin käyttää sitä lisäeristyksenä, koska huopa on suhteellisen ohutta) ja sitten päättää pari senttiä rappausta.

Minulla on myös metrin korkea Ø18cm savupiippu, jota aion käyttää savupiippuna. Ehkä hieman liian suuri, mutta jotkut näyttävät suosivan hieman suurempaa halkaisijaa, joten toivotaan, että se toimii hyvin. Aion valaa jalustan, jolle koko rakennelma seisoo.

Näen, että olet aiemmassa keskustelussa kirjoittanut ostaneesi 20 kg savea uuniasi varten ja että sitä jäi vähän yli, jäikö sitä riittävästi, jotta voisiko tehdä homebrewkerroksen 6 cm jos teen uunin Ø75cm, mitä luulet?

Mikä on aukon koko? Leveys, korkeus, syvyys?
Minun savupiippuni on Ø150 mm ja se toimii hyvin. Piipulla ei ole samaa tehtävää kuin savupiipulla esimerkiksi avotakassa, joka auttaa saamaan vetoa. Tässä kyse on vain siitä, ettei savu pääse kokin kasvoihin. Siinä tapauksessa ajattelen ennemmin liian suurta kuin toisin päin. 180 mm tulee toimimaan erinomaisesti.

Minulla ei ole kokemusta chamottetiilistä. Varmasti opettelet "tuntemaan" uunisi ja löytämään itsellesi sopivat lämpötilat.

Onnistuin murtamaan savupiipun liitoksen kaksi kertaa, joten homebrewiä kului enemmän kuin oli suunniteltu. Arvioisin, että 20 kg riittää hieman suuremmalle kupolille kuin minun.

Juuri niin. Aukon koko on 48x21 cm. Eli ei tarkasti puolipyöreä, vaan segmentin muotoinen. Tunnelin pituus on 28 cm pohjassa (katso kuva) ja 32 cm ylhäällä.

Luettuani jostain, että tunnelin katon korkeuden tulisi olla 60% kupolin korkeudesta, aukosta olisi tullut tarpeettoman kapea, jos olisin tehnyt sen puolipyöreäksi, joten levitin sitä hieman.

Muista asettaa kivet lattiaan niin, ettei mikään niistä ole "poikittain". Ne kivet, jotka väistämättä jäävät poikittain (vihreällä merkityt kuvassa), aseta muutaman millimetrin matalammalle. Jos lapio jää kiinni, kun yrität sujauttaa pizzan sisään, ei siitä tule miellyttävää illallista...

• Pizzauunin pohjapiirros, segmentinmuotoinen aukko ja pohjan leveys 28 cm. Vihreä ja punainen viiva korostavat tärkeitä alueita.
Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Panelmannen
  • Laddar…
gazzton gazzton sanoi:
Juuri niin. Aukkon on 48x21 cm. Eli ei tiukasti puoliympyrän muotoinen, vaan segmentti. Tunnelin pituus on 28 cm pohjassa (katso kuva) ja 32 cm yläosassa.

Luin jostain, että tunnelin kattokorkeus tulisi olla 60% kupolin korkeudesta. Tämä merkitsi, että aukosta olisi tullut tarpeettoman kapea, jos olisin tehnyt sen puoliympyrän muotoiseksi, joten leventäisin sitä hieman.

Muista asettaa kivet lattialle niin, ettei mikään niistä jää "poikittain". Ne kivet, jotka väistämättä jäävät poikittain (vihreällä merkityt kuvassa), asetat hieman matalammalle. Jos lapio juuttuu kiinni, kun yrität liu'uttaa pizzan sisään, ei illallinen ole miellyttävä...
Huippua, kiitos! Kyllä, luin myös, että noin 60 % oli hyvä korkeus tunnelille. Yritän siis leventää sitä hieman, se helpottaa myös manööverointia.

Hyvä huomio korkeuserosta, vielä yksi yksityiskohta, joka on äärimmäisen ikävää huomata, kun kaikki on ppl :).

Aion yrittää valaa perliittipohjan viikonloppuna, jos ehdin. Katsotaan, saanko otettua jonkun hyvän kuvan!

• Tykkään
gazzton
  • Laddar…
Det blev till att gjuta perlitbotten i helgen ändå! 10cm tjockt, 5:1 perlit:cement, ungefär. Den ligger och härdar nu på betongfundamentet (se bild) som vi gjöt, murade och putsade för ett par somrar sedan för att ha som grund för ett utekök. Pizzaugnen kommer att stå längst ut till höger.

Landade till slut i / ritade på en innerdiameter på 75cm. Totalt blir ugnen ungefär en meter i diameter då vi siktar på 12cm tjocka väggar.

Kommer försöka bli klar i sommar med bygget, men det blir till att jobba mellan varven med småbarn, semesterbestyr och livet i övrigt, så får se hur frekvent det uppdateras här :).

• IMG_0671.JPG
  • Tykkään
gazzton
  • Laddar…
Förresten @gazzton, har du möjligen någon guide att peka på kring hur homebrew-bruket bäst bör blandas och hanteras? Eller bara några fler goda råd? :) Har alla komponenter nu och tänker försöka få den delen gjord inom ett par veckor.

Om du också har lite mer detaljer kring hur du gjorde med skorstenen och stos till den så vore det toppen!

Tack på förhand!

Viimeksi muokattu:
N naaaf sanoi:
Förresten @gazzton, har du möjligen någon guide att peka på kring hur homebrew-bruket bäst bör blandas och hanteras? Eller bara några fler goda råd? :) Har alla komponenter nu och tänker försöka få det den delen gjord inom ett par veckor.

Tack på förhand.
Jag får leta lite i minnet nu, det är trots allt tre år sedan...

Jag blandade sand, cement, lerpulver och kalk enligt 3:1:1:1 per volym. Sedan mixade jag allt med lagom mycket vatten. Konsistensen skall vara relativt hård. Jag plockade sedan upp "mockor" med näven och placerade på sandformen, använd gärna diskhandskar. Först ett skift längst ner och jobbade mig därefter uppåt. När jag portionerat ut allt jämnade jag till så gott det gick med blöta handskar.

När gjutningen utfördes visade det sig att jag använt för snävt utrymme mellan rör och stos. Röret satt fast och jag fick helt enkelt knäcka loss det med stos och allt.

Jag gjöt sedan en separat stos med generösare utrymme till röret. Denna slipades till och formades efter bästa förmåga och "limmades" på plats med ny homebrew. Det blev bra men det bästa är nog att få till stosen ihop med kupolen i en och samma gjutning.

• IMG_20230701_154339(1).jpg
  • IMG_20230711_150732(1).jpg
gazzton gazzton sanoi:
Jag får leta lite i minnet nu, det är trots allt tre år sedan...

Jag blandade sand, cement, lerpulver och kalk enligt 3:1:1:1 per volym. Sedan mixade jag allt med lagom mycket vatten. Konsistensen skall vara relativt hård. Jag plockade sedan upp "mockor" med näven och placerade på sandformen, använd gärna diskhandskar. Först ett skift längst ner och jobbade mig därefter uppåt. När jag portionerat ut allt jämnade jag till så gott det gick med blöta handskar.

När gjutningen utfördes visade det sig att jag använt för snävt utrymme mellan rör och stos. Röret satt fast och jag fick helt enkelt knäcka loss det med stos och allt.

Jag gjöt sedan en separat stos med generösare utrymme till röret. Denna slipades till och formades efter bästa förmåga och "limmades" på plats med ny homebrew. Det blev bra men det bästa är nog att få till stosen ihop med kupolen i en och samma gjutning.
Förstår det :) Toppen, tack! En sista fråga, vilken grovlek använde du till sanden? Läser mig till att man bör undvika sandlådesand i homebrew, så... 0-4mm borde väl funka då?

Viimeksi muokattu:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.