3 132 lukukertaa ·
9 vastausta
3k lukukertaa
9 vastausta
Valaa betonilaatta tiiliseinää vasten?
Hei!
Olen ajatellut tehdä talveen sopivan ulkohuoneen valetulla betonilaatalla ja lattialämmityksellä. Talomme on ryömintätilaperustuksella, mikä tarkoittaa, että tiiliverhouksen alapinta on noin 25 cm valmista lattiaa alempana.
Kysymys kuuluu, haluaisimme mieluiten välttää portaita ulkohuoneeseen ja mietimme, voiko jollain tavalla teknisesti valaa laatan valmiille lattialle asti? Tämä siis tarkoittaisi, että betonia valetaan 25 cm tiilen pintaan.
Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan, ja voitte vastata kysymykseeni.
Olen ajatellut tehdä talveen sopivan ulkohuoneen valetulla betonilaatalla ja lattialämmityksellä. Talomme on ryömintätilaperustuksella, mikä tarkoittaa, että tiiliverhouksen alapinta on noin 25 cm valmista lattiaa alempana.
Kysymys kuuluu, haluaisimme mieluiten välttää portaita ulkohuoneeseen ja mietimme, voiko jollain tavalla teknisesti valaa laatan valmiille lattialle asti? Tämä siis tarkoittaisi, että betonia valetaan 25 cm tiilen pintaan.
Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan, ja voitte vastata kysymykseeni.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sinun tulisi asettaa liikuntasauma tiilen ja betonin väliin. Se voidaan tehdä styroxilla tai vastaavalla materiaalilla.
Se kuulostaa positiiviselta.J justusandersson sanoi:
Ensimmäisessä tiilikerroksessa on tuuletusaukkoja, jotka valitettavasti tukkeutuvat valettuun betonisokkelin.
Ajattelen myös alla olevaa hirttä, joka jää betonisokkelin alle.
Vaikuttaako se johonkin?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Jos tiilijulkisivu on edelleen osittain ulkona, tiilen takana olevan ilmarakon tulisi olla avoin. Yksinkertaisinta on luultavasti tehdä uudet ilmastointiaukot vastaaviin pystysaumoihin betonilaatan yläpuolelle. Mistä tiilen alapuolinen kynnys koostuu? Eikö se ole muurattu betoniharkko/leca-harkko?
Osittain se jää niin, missä ulkotila päättyy leveydessä.J justusandersson sanoi:Jos tiiliverhous tulee osittain olemaan ulkona, niin tiilen takana oleva ilmarako tulisi pitää avoimena. Yksinkertaisinta on varmaankin tehdä uudet ilmastointiaukot vastaaviin pystysaumoihin betonilaatan yläpuolelle. Mistä koostuu tiilien alapuolinen sokkeli? Eikö se ole muurattu betoniharkko/muottikivi/leca-harkoista?
Mietin myös, miten ihmeessä saisi sen näyttämään siistiltä sivulta, missä betonijalusta on tiiliverhouksen yläpuolella.
Tiilien alla on muuratusta leca-harkoista, mutta niiden sisäpuolella on 45x120 sokkeli talon rakennuspiirustusten mukaan.
Se oli se sokkeli, jonka tarkoitin jäävän vangiksi, jos muotoilen betonijalustan tiilien yläpuolelle?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se riippuu hieman siitä, miten seinän rakenne julkisivutiilen takana on tehty. Voitko laittaa rakennesuunnitelmasi esille? Voisitko mahdollisesti asettaa tiilen pystysuoraan laatan reunan ja julkisivutiilen väliin?
J justusandersson sanoi:
Tältä rakennuspiirustus näyttää, paljon yksityiskohtia samassa piirustuksessa, mutta luulen, että ymmärrät, mihin sinun pitäisi katsoa.
Voisiko olla etu, että on mahdollisuus siihen, että alusrengas ei jää täysin suljetuksi ryömintätilan myötä?
Totta kai siellä on muovikalvo, mutta muovikalvo on myös tiilijulkisivun takana, joten ongelmani suljetun alusrengaan kanssa ei ehkä ole ongelma?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
En voi avata piirustusta riittävällä tarkkuudella lukeakseni sitä. Kokeile käyttää nappia "Ladda upp bild/video" alareunassa Byggahus vastausruudussa.
Aha, etsin sitä toimintoa mutta en löytänyt viimeksi.J justusandersson sanoi:
Tässä se tulee!
Kuten näet myös detaljipiirustuksesta, se näyttää tarkemmin mitä olen yrittänyt kuvata tekstissä. Lattialastulevy talon sisällä on noin 2,5 tiiltä yli tiilijulkisivun alapinnan.
Mutta mitä enemmän pohdin mahdollisia ratkaisuja, tulee joitakin ideoita.
Voisin muurata tiilillä portaittainen yhdistelmä betoniharkkojeni ja olemassa olevan tiilijulkisivun väliin, mikä voisi mielestäni näyttää siistiltä ratkaisulta.
Mutta ongelmana on edelleen miten ja voinko valaa muun osan perustuksesta tiilijulkisivua vasten.
Viimeksi muokattu:
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Sen jälkeen kun olen katsonut piirustustasi, uskon että ainoa asia, mitä sinun tarvitsee tehdä (siis niiden neuvojen lisäksi, jotka olen aiemmin antanut), on tehdä uudet tuuletusaukot levyjen väliin. Helpoin tapa on varmaan porata kovametalliporalla. Teet oikein pohtiessasi tätä. On tärkeää, että siitä tulee siisti.
Klikkaa tästä vastataksesi