Muutama viikko sitten huomasin, että sen lisäksi että hängrännan (ok) kautta valuu vettä, vettä myös tiputtaa sen katon osan alapintaan, joka ulottuu noin 30 cm autotallin yläpuolella. Tämän osan reunassa on alastuloputki, joka pitäisi ottaa veden alas ajattelin... Joitakin osia siitä katon osasta, joka ulottuu, on hieman "puolipehmeitä".

Kun menin autotallin päälle, näin seuraavaa:
Plåttak över garage med hängränna och synligt silikon vid fogarna, snö ligger bredvid. Arrows visar kort plåt och silikon.

Muutama asia mietityttää minua:
a) Epäilen, että peltikatto on liian lyhyt, mikä luultavasti estää kaiken veden valumisen hängrännan suuntaan, ja sen sijaan osa vedestä valuu takaisin ja alas.

b) Aiemmin on yritetty käyttää silikonia ilmeisesti estämään veden valumista taaksepäin.

Kysymys 1) Yksi peltiseppä sanoi, että tällaista peltiä ei pitäisi käyttää tällaisella autotallin katolla kallistuksen/kuormituksen ja veden valumisen vuoksi. Sen sijaan pitäisi käyttää papptak, joka "hitsataan" (?) koko matkalta hängrännan luo. Pitäisikö minun vaihtaa papptak:iin? Jos olette sitä mieltä, että peltikatto voi pysyä - voiko peltiä pidentää niin että vesi valuu suoraan ränniin?

Kysymys 2) Autotallin sisäpuolella näen, että osa katosta on ollut kosteusvahingoittunut ja osa eristyksestä on tumma/musta. Missä järjestyksessä minun tulisi korjata? Uusi katto? Korjata sisäkatto ensin? Korjata kaikki samalla kun katto uusitaan?

Näin näyttää katto kun lumi valuu alas talosta:

Aaltopeltikatto, jolla on lumikerros, talon päätykolmio näkyy taustalla ja paljas puu ympäristöä vasten.

Viimeksi muokattu:
Myös tuplasaumattu pelti pitäisi toimia katollasi, joten sinun ei tarvitse käyttää huopaa.

Plåten pidentäminen voi toimia, mutta luulen, että on olemassa riski, että vesi nousee takaisin plåten pitkin, ellet korjaa hyvää tippalistaa tai vaihtoehtoisesti sahaa plåten jollain nokkelalla tavalla.

Mutta se, mitä minulla nyt on, ei kai ole kaksinkertaista saumapeltiä (se, mitä minulla on, on kai aaltopellikatto), vai tarkoitatko, että se voisi olla vaihtoehto huovalle?

Mitkä ovat kaksinkertaisen sauman pellin edut?

Joo, sinun levy on aaltoileva. Kaksoissaumattu levy on vaihtoehto kattohuovalle.

Aaltoileva levy on liitetty niin, että vesi virtaa ylemmältä levyltä alemmalle, mutta uskon, että se toimii huonosti liian alhaisilla kattokulmillasilla. Saumattu levy on sen sijaan liitetty sivulta korotetulla reunalla ja ei pitäisi olla yhtä riippuvainen kattokulmaksi.

Konesaumattu katto on oltava vähintään 5,7 asteen (1:10) kaltevuus erityistapauksissa, jos ei ole esteitä ja pelti voidaan valmistaa yhtenäisenä pituutena, voidaan kaltevuutta laskea 3,6 asteeseen (1:16). Joten pelti ei ole itsestäänselvyys, hyvin hitsattu bitumikate on hyvä katto.

Näyttää olevan liian tasainen tuplasaumatulle pellille, joten en laittaisi sitä, laittaisin hitsatun pappen. Hitsatun pappen tarkoittaa, että pappen saumat poltetaan yhteen kaasupolttimella.

Tämä pelti ei ole hyväksytty tälle kattokaltevuudelle. Lisäksi se on liian lyhyt. Jäljelle jää peltin poistaminen, raakapontin tai vastaavan asentaminen sekä kumibitumikermin asentaminen, jolla on 20-30 vuoden takuu.

Kumibitumi on kai moderni papukatto?

Ehkä hieman tyhmä kysymys, mutta miten yleensä tehdään katon peittämiseksi siitä lähtien kun pelti on poistettu, siihen asti kunnes joku on auttanut katon peittämisessä. Onko olemassa jokin erityinen pressu?

Ajattelen poistaa itse, tarkistaa materiaalit alla ja sen jälkeen kun se on korjattu, pyytää joku apuun. Ja vaikka päivämäärä on varattu, voi olla pieni väli tai alkaa sataa...
Eihän tarvitse rakentaa mitään teltan tapaista?

Julasta, Byggmaxista jne. löytyy halpoja pressuja, joita voit käyttää, mutta muista myös tarkistaa sääennuste ja suunnitella sen mukaan!.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.