15 322 lukukertaa ·
11 vastausta
15k lukukertaa
11 vastausta
vaihtelu ikkunan päällä
Riittääkö 45x195 pystyasennossa kantamaan yli 12dm leveät ikkunat?
Kattotuolit osuvat melkein ikkunan keskelle ja enimmillään on 180cm aukko kahden kantavan pilarin välillä.
Hammarband on valmistettu kahdesta yhteenruuvatusta 45x195, yksi makaava ja yksi pystyssä.
Kattojen jänneväli on 7.2m, kaltevuus 27º ja ne koostuvat raakapontista ja betonitiilistä.
Kattotuolit ovat c-c 120cm päässä toisistaan.
Kattotuolit osuvat melkein ikkunan keskelle ja enimmillään on 180cm aukko kahden kantavan pilarin välillä.
Hammarband on valmistettu kahdesta yhteenruuvatusta 45x195, yksi makaava ja yksi pystyssä.
Kattojen jänneväli on 7.2m, kaltevuus 27º ja ne koostuvat raakapontista ja betonitiilistä.
Kattotuolit ovat c-c 120cm päässä toisistaan.
Jos sinulla on vapaasti kantavia kattotuoleja 7,2 m ja niin raskas katto, ei tunnu siltä, että tavallinen 45x195 riittäisi. Sinun pitäisi olla liimapuupalkki, ehkä 66x315 tai 90x270.
Kuten näet, tämä on epävarma vastaus.
Kuitenkin kannattaa antaa rakennesuunnittelijan tarkistaa kantavuus.
Kuten näet, tämä on epävarma vastaus.
Kuitenkin kannattaa antaa rakennesuunnittelijan tarkistaa kantavuus.
Jos ymmärrän oikein, haluat 180 cm leveän aukon. Onko sinulla pystysuora sääntö kummassakin päässä, onko se 45x195?
Se tulee kestämään
Se tulee kestämään
Pystyrunkojen määräykset ovat 45x120 c-c 60 cm, mutta en ole siitä lainkaan huolissani.
Ikkuna on 120 cm leveä ja sijoitettu siten, että se "katkaisee" kaksi pystyrunkoa, ja näin ollen lähimpien pystyrunkojen väli on c-c 180 cm.
Koko seinän yläpuolella on naulauspuu, joka koostuu makaavasta 45x195, johon on ruuvattu kiinni toinen 45x195 pystyasennossa.
Eli melko klassinen naulauspuu.
Ikkuna on 120 cm leveä ja sijoitettu siten, että se "katkaisee" kaksi pystyrunkoa, ja näin ollen lähimpien pystyrunkojen väli on c-c 180 cm.
Koko seinän yläpuolella on naulauspuu, joka koostuu makaavasta 45x195, johon on ruuvattu kiinni toinen 45x195 pystyasennossa.
Eli melko klassinen naulauspuu.
Monet talot/autotallit, jotka rakennetaan vapaasti kantavilla kattoristikoilla ja raskaalla katolla, niissä on leveät ikkunat pitkäsivuilla.
Tämä tarkoittaa käytännössä, että ikkuna vie kaksi pystytolppaa, ja kattoristikko sijoittuu näin enemmän tai vähemmän tämän ikkunan keskelle.
Mutta olen hieman tutkinut ja katsonut muita rakennelmia enkä ole nähnyt kenenkään käyttäneen liimausta hammarbandissa?
Tämä tarkoittaa käytännössä, että ikkuna vie kaksi pystytolppaa, ja kattoristikko sijoittuu näin enemmän tai vähemmän tämän ikkunan keskelle.
Mutta olen hieman tutkinut ja katsonut muita rakennelmia enkä ole nähnyt kenenkään käyttäneen liimausta hammarbandissa?
Kun katselee uusia taloja, huomataan, että ikkunan molemmille puolille asennetaan kantavat koolaukset. Silloin ei tarvita liimapuuta. Olet kuitenkin sanonut, että saat 180 cm kantavien koolausten väliin, ja silloin ehdotan, että käytät liimapuuta.
Toinen vaihtoehto on asentaa kantavat koolaukset ikkunan molemmille puolille. Olen vaihtanut kaikki ikkunat talossani, ja niiden koot ovat kasvaneet, pienentyneet tai ne on asennettu uuteen paikkaan. Olen lähes kaikissa tapauksissa purkanut seinän lattiasta kattoon ja rakentanut uudelleen lattiapalkista kattopalkkiin asti. Jos tekisin sen tänään, se veisi minulta alle päivän purkaa ja rakentaa uudelleen sisältäen ikkunoiden asennuksen. Tietysti sen jälkeen jäisi sisäpintojen viimeistely jne.
Toinen vaihtoehto on asentaa kantavat koolaukset ikkunan molemmille puolille. Olen vaihtanut kaikki ikkunat talossani, ja niiden koot ovat kasvaneet, pienentyneet tai ne on asennettu uuteen paikkaan. Olen lähes kaikissa tapauksissa purkanut seinän lattiasta kattoon ja rakentanut uudelleen lattiapalkista kattopalkkiin asti. Jos tekisin sen tänään, se veisi minulta alle päivän purkaa ja rakentaa uudelleen sisältäen ikkunoiden asennuksen. Tietysti sen jälkeen jäisi sisäpintojen viimeistely jne.
Ok, kiitos avusta.
Kun olen piirtänyt seinäni, olen asettanut kaikki pystysuorat regalit c-c 60 cm, minkä vuoksi 120 cm ikkuna luo 180 cm aukon runkoon.
Minun täytyy vahvistaa hammarband yli ikkunoiden jotenkin.
Kun olen piirtänyt seinäni, olen asettanut kaikki pystysuorat regalit c-c 60 cm, minkä vuoksi 120 cm ikkuna luo 180 cm aukon runkoon.
Minun täytyy vahvistaa hammarband yli ikkunoiden jotenkin.
On olemassa pariovia, jotka ovat 180 cm leveitä, ja niissä ei yleensä käytetä mitään muuta kuin hammarbandet ja se pitää.
Nostan tämän vanhan ketjun esiin, koska meillä on samanlainen ongelma. Meillä oli apua autotallin rungon pystyttämisessä ja ikkunoiden aukot asetettiin talon toimittajan piirustusten mukaan. Kun kattopalkit saapuivat ja asennettiin, kävi ilmi, että kattopalkit osuivat suoraan ikkunoiden päälle sen sijaan, että ne olisivat olleet niiden viereen kuten ilmeisesti oli tarkoitettu. Nyt mietimme, tarvitsemmeko siirtää ikkuna-aukkoja vai voisiko hammarband/bärlina/reglaria jotenkin vahvistaa, jotta voisimme välttää aukkojen siirtämisen. Ikkunat ovat 110 leveitä ja katon jänneväli noin 7 m. Meidän täytyy ottaa huomioon jämtlantilaiset lumimäärät ja betonikattotiilet.
Runko on termocellmur 150 korkeaa ja sitten reglat tavalliseen tapaan. Lähetän kuvan, miltä se näyttää; en onnistu kääntämään sitä, joten teidän täytyy kääntää päänne tai tietokoneenne sen sijaan ;-)
Runko on termocellmur 150 korkeaa ja sitten reglat tavalliseen tapaan. Lähetän kuvan, miltä se näyttää; en onnistu kääntämään sitä, joten teidän täytyy kääntää päänne tai tietokoneenne sen sijaan ;-)
Klikkaa tästä vastataksesi