Okei, olen hajottanut ison alueen Hilti 7 KG:llä, ja saadakseni suorat reunat käytin isompaa kulmahiomakonetta, sekä asfaltilla että autotallin lattialla. Talot eivät ole suoria, joten valitettavasti vasemman ja oikean puolen välillä on 2 cm ero, mutta kukaan tuskin huomaakaan sitä. Olen myös porannut ja asentanut raudoitustangot, yhteensä tulee kolme pitkää pituussuuntaista raudoitustankoa, jotka sidotaan yhteen teräslangalla eri korkeuksilla.

Lähes 20 kpl 25 litran säkkejä Finja Grovbetongia on ostettu, ja ajatuksena on sekoittaa se hieman jäykemmäksi pintakerrokseen, jotta voimme muotoilla suoran ylämäen pieneen pyöristettyyn tasanteeseen, johon portti voi levätä.

Kysymys on kuitenkin, kuinka kestävä tämä todella tulee olemaan. Onhan vuosien varrella nähty monia valuja, jotka ovat halkeilleet. Tässä tapauksessa saamme jatkuvasti pelletitoimituksia, jotka kuljetetaan suoraan autotalliin käsinosturilla. Usein toimittaja ajaa sisään/uloskäynnin reunaa vasten, ja unohtuu nostaa käsinosturi tarpeeksi korkealle, jolloin ruosteinen pullistuma on kulunut.

Uskotteko, että tämä valu kestää myös pelletitoimitukset? Jos kuitenkin haluaisi hankkia kynnysraudan, miten se sopisi suunnitelmaani?

Kuvassa betoniin upotettuja raudoitusrautapaloja autotallin sisäänkäynnin pohjana. Kuvassa reikä, johon on asetettu useita vaakasuoria ruosteisia terästankoja betonilattian sisään, valmistelemassa valua. Rakennustyömaa, jossa on paljastettu betonialue ja näkyvissä olevia armeringsrautoja, joista osa pystysuorassa, osa vaakasuorassa. Armerointitangot ja uritettu betonipinta autokatoksen lattian valmistelussa, jossa on pystysuorat raudat ja betonilasti vieressä. Rautatankoja asetettuna betonin valukouruun, valmistaudutaan autotallin lattian korjausprojektiin.
 
  • Ruosteiset terästangot ja betoniseos kaivuumaassa, esivalmisteltu alue autotallin edustalla, johon valetaan betonia portin alustaksi.
  • Armatuuriraudat asennettuna betoniin autotallin sisäänkäynnillä, valmistautumassa betonivaluun.
Jos pelkäät, että se voi haljeta, tarvitset lisää raudoitusterästä. Mitä enemmän rautaa, sitä vähemmän halkeamia tulee, kunhan on mahdollista saada aikaan hyvä kattava valaminen. Eli on oltava tilaa betonin kiville ja vibrovarrelle, joka menee alas raudan väliin. Sinun tapauksessasi on suoraan tilaa 4-5 pitkittäiselle raudalle jaettuna ylä- ja alakerrokseen. Sitten sinun tulee myös olla kiinnikkeitä, jotka yhdistävät ylä- ja alakerroksen, jotta saadaan aikaan yhteisvaikutus. Kaikki tämä voi vaikuttaa ylimääräiseltä, mutta jos haluaa jotain ilman suuria halkeamia, raudoitus on se, mitä tarvitaan. Täysin halkeamatonta betonia ei voi saada, mutta mitä enemmän raudoitusta käytetään, sitä pienempiä halkeamat ovat, vaikka niitä on useampia. Sillä juuri sitä raudoitus tekee, se vähentää suurten harvojen halkeamien määrää, tehden niistä useampia mutta pienempiä. Ne pienemmät eivät näy paljaalla silmällä, ja betonin koetaan olevan halkeamaton.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.