3 823 lukukertaa ·
5 vastausta
4k lukukertaa
5 vastausta
Vaihda puukuitulevy (tretex?) kipsiin
Hei, asun 70-luvun talossa.
On tiiliä, harvataitto 16mm, asfaboard 12mm, eristys 80mm, paneeli 16mm ja 12mm puukuitulevy (tretex?) sen päällä.
Olen remontoimassa ja ajattelin vaihtaa tretexen 13mm kipsiin (saada sileämmät seinät).
Kysymys on, onko se tyhmää? Menettääkö paljon eristystä? Olen lukenut, että se vastaa 45 mm puuta, mutta nyt seinät ovat jo eristetty 80 mm eristyksellä, tekeekö tretex silloin mitään hyötyä tai haittaa?
Ovatko puukuitulevy ja tretex sama asia?
Miten olette tehneet?
On tiiliä, harvataitto 16mm, asfaboard 12mm, eristys 80mm, paneeli 16mm ja 12mm puukuitulevy (tretex?) sen päällä.
Olen remontoimassa ja ajattelin vaihtaa tretexen 13mm kipsiin (saada sileämmät seinät).
Kysymys on, onko se tyhmää? Menettääkö paljon eristystä? Olen lukenut, että se vastaa 45 mm puuta, mutta nyt seinät ovat jo eristetty 80 mm eristyksellä, tekeekö tretex silloin mitään hyötyä tai haittaa?
Ovatko puukuitulevy ja tretex sama asia?
Miten olette tehneet?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Treetex oli pehmeän puukuitulevyn tuotemerkki. Puukuitulevyjen eristämiskyky on hieman huonompi kuin mineraalivillan. Arvioisin seinäsi eristämiskyvyn, 12 mm asfaboard + 80 mm eristys + 12 mm treetex vastaavan 100 mm mineraalivillaa. Tämä on normaali 50-60 lukujen standardi, mutta ei paljon verrattuna nykyisiin tasoihin, jotka ovat noin 250 - 300 mm. Jos et aio tehdä suurempaa lisäeristystä, on parasta säilyttää treetex ja asentaa kipsilevy sen päälle.
Remontoija
· Kalmar
· 3 054 viestiä
13 mm maksaa noin puolet vähemmän, on helpompi ruuvata kiinni, saatavilla on valmiita 13 mm listoja käytettäväksi ikkunoiden kanssa.
Onko kenelläkään vinkkejä, miten parhaiten tehdään elementin taakse?
Ne ovat vesikiertoisia, voi varmaan saada 13 mm kipsilevyn seinän ja elementin/putkien väliin, mutta voi olla vaikea saada sinne lattialistaa myöhemmin.
On puupalkisto, lattia aiotaan vaihtaa, joten kysymys on, voiko elementtiä siirtää 13 mm ulospäin (kuinka jäykkiä putket ovat, jos lattia puretaan)?
Ne ovat vesikiertoisia, voi varmaan saada 13 mm kipsilevyn seinän ja elementin/putkien väliin, mutta voi olla vaikea saada sinne lattialistaa myöhemmin.
On puupalkisto, lattia aiotaan vaihtaa, joten kysymys on, voiko elementtiä siirtää 13 mm ulospäin (kuinka jäykkiä putket ovat, jos lattia puretaan)?
Klikkaa tästä vastataksesi
