Välipohja talossamme koostuu noin 70x160 koolauksista, cc900-1200 ja jänneväli 4930mm, sen päällä on (mm.) 45x95 poikittain! Tuloksena on, että välipohja joustaa huomattavasti.

Olen ajatellut asentaa poikittaisen koolauksen tai kkr-hålprofil ja leveys on 3600mm. Sitten ajattelin urittaa vanhat koolaukset, kiinnittää ne siihen ja antaa niiden vain pitää sisäkattoa ylhäällä sekä täydentää 45x195, jotka kannattavat lattialastulevyä. Niiden jänneväli on noin 2445mm, joten se tuntuu rauhalliselta. Mutta miten mitoitin kyseisen poikittaisen koolauksen? Välipohja avoinna, paljastaen puurakenteen ja sähkökaapelit, valmisteltu lisätuesta varten; lähellä eristysmateriaalia ja työkalupakka.

Tasainen tanko 120x5mm voisi toimia, joten mitä mieltä olette siitä, että ruuviliimataan sellainen kahden palkin väliin (jotta saadaan vakautta sivusuunnassa ja on helppo kiinnittää palkkikengät)?

Jos huoneen mitat ovat 4,93x3,6 m, eli vajaat 18 neliömetriä, kerrot tämän pinta-alan mitoituskuormalla, joka tulisi olla noin 2,5 kN/neliömetri. Tulokseksi saadaan 45 kN. Tämän puolikkaan, 22,5 kN, ottaa vastaan uusi keskisatula, joka on 3,6 m pitkä. Tämän palkin jakautunut kuorma on siten 22,5/3,6 eli 6,25 kN/m. Se on melko paljon ja vaatii liimapuuta tai terästä pitämään taipuman halutulla tasolla. Liimapuupalkki 190x180 kestää sen, edellyttäen että voit kiinnittää sen hyvin.

Kiitos vastauksesta, vahvistit että olen ajatellut oikein kuorman kanssa (vaikka laskin 2,85kN/kvm). =)
Kuitenkin noin 1/3 jännevälistä on kattokaltevuus, missä kuorma on paljon pienempi, mutta löysin sovelluksen, joka vaikuttaa toimivan erittäin hyvin ja olen kallistumassa IPE140:aan.

• Sovelluksen kuvakaappaus, joka näyttää IPE140-palkin rakenteellista kuormitusta kaavioiden ja numeeristen arvojen avulla.
Sovelluksesi tuennat ovat tiukasti kiinnitettyjä, niiden pitäisi olla nivelöityjä. Tämä antaa suuremman joustavuuden.. Suorittaako sovellus myös mitoitustarkistuksen?

bossespecials huomautus on tärkeä ja se voidaan lukea appin momenttikaaviosta. Jos ei ole varma, miten appi toimii, tulisi olla varovainen. Oletan, että tunnet laatastojen oman painon paremmin kuin minä, joten olen laskenut uudelleen lähtien 2,85 kN/kvm. Haluan siis muuttaa ehdottamani liimapuupalkin mitan 215x180:ksi. Jos haluat IPE-teräspalkin, sinun täytyy luultavasti valita IPE 160. Neuvoisin kuitenkin välttämään terästä tässä tapauksessa. Käytännössä et voita mitään korkeudessa. Se voi jopa olla korkeampi palosuojauksen takia. On myös huomattavasti hankalampaa kiinnittää kaikki puuosat teräkseen.

Laskin om egenvikten ja justusanderssonin 0,5kN/m2 pitää paremmin paikkansa kuin minun 0,85kN/m2. Jos muutam kuorman ja kiinnityksen niveltyväksi, saan 3,95mm taipuman HEA140 ja 4,69mm IPE160 kanssa.

Liimapuupalkit, ovatko ne 215mm ja 190mm korkeita? Toinen puoli asetetaan muurattua seinää vasten ja toinen vanhaa massiivipuuseinää vasten. Oletan, ettei voi ruuviliimata yhteen useita kapeampia liimapuupalkkeja, vai? Ajattelen että niitä on helpompi hankkia.

Kolmas vaihtoehto olisi laittaa 70x220 C24 koko pituudelle 4930mm. Ruotsalaisen puun mukaan sen pitäisi toimia jopa 4,97m cc400:llä ja 5,4m cc300:lla.

Neljäs, jonka haluaisin mieluiten välttää, on laittaa näkyvä palkki olohuoneeseen, joka on suoraan alla, jolloin palkki ja koolaukset kantavat kuorman yhdessä.

Haluaisin mieluiten, että se olisi max 190mm, sillä silloin minun ei tarvitse nostaa viereistä lattiaa, ja se tulee olemaan samassa tilassa, kun se on valmis.

Viimeksi muokattu:
Jos 0,5 kN/kvm vastaa paremmin, olemme takaisin liimapuussa 190x180, jossa 190 on leveys ja 180 korkeus. IPE 160:lle ja HEA 140:lle saan huomattavasti suurempia taipumia kuin sinä, mutta ne ovat hyväksyttävissä rajoissa. Tämä tekee minut kuitenkin hieman epäileväiseksi sovelluksesi suhteen. 70x220 C24 k/k 400 koko pituudelta ei täytä taipumavaatimusta. Ei edes ruuviliimatulla lastulevyllä. Tällainen periaateratkaisu vaatii liimapuun.

Oman näkemykseni mukaan keskipalkki 190x180 liimapuusta yhdessä 45x170 C24-koolausten kanssa toiseen suuntaan on sekä halvin, yksinkertaisin että korkeus- ja tilatehokkain ratkaisu.

Ollut kahdessa "oikeassa" rakennustarvikekaupassa ja he eivät näytä edes voivan hankkia 190x180-palkkia.
Eikö voisi ruuviliimata 5 kpl 42x180?
Voisin asentaa 90x270, sahata sisäkaton ja jättää palkin alaosan näkyviin, eikö se riittäisi?
Voiko verrata laskemalla b*h^3? 190*180*180*180 < 90*270*270*270

Kyllä, melkein. Oikea kaava on b*h^3/12. 56x270 on lähempänä.

190x180 on standardimittainen mutta tuskin varastotavaraa. Olen täysin varma, että he voivat tilata palkin oikeilla mitoilla ja pituudella. Varastopalkit ovat yleensä 6 metriä pitkiä ja siitä tulee turhaa hukkaa.

Täytyy vähän hillitä itseään, hidastaa innostusta, ja miettiä, mikä on tärkeintä?

Siitä tuli 190x180mm. =)

Superhyvä!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.