13 243 lukukertaa ·
74 vastausta
13k lukukertaa
74 vastausta
Vaihda välipohja 8x8 metriä.
Terve! Olen ajatellut rakentaa isomman autotallin/verstaan. Tarvitsen hieman apua miettiessäni ja piirtäessäni.
Ajatuksena on autotalli, jonka sisämitat ovat noin 8x8 metriä. Tämän lisäksi tulisi verstasosa 8x? metriä.
Joka tapauksessa pohdin, että autotallin yläpuolelle tulisi yläkerta.
Seinäkorkeus tulee olemaan 3,5-4 metriä, hieman epäselvää vielä.
Ajattelen käyttää saksiristikoita.
Nyt itse kysymykseen:
Yläkerran lattiapinta-ala tulisi olemaan sama kuin autotalli, 8x8 metriä.
Tarvitsen liimapuupalkin, joka jakautuu keskelle.
Mutta voinko saada palkin ylös ilman keskipylvästä?
Olen käyttänyt Ruotsalaisen puun taskuopasta ja tullut siihen tulokseen, mitä tarvitsen lattiapalkin osalta, mutta en saa liimapuupalkista selkoa.
Olen katsonut laskelmia mitä tulee keskiseinän tukeen 1&1/2 -kerroksisissa taloissa ja siellä on maksimipituus 5000 mm, mutta ei liene samanlainen tilanne, kun kattoristikot ovat itsekannattavat minun tapauksessani.
Siis. Voinko autotallissa ripustaa vapaasti roikkuvan liimapuupalkin 8 metriin ilman keskistulpaa ja sitten kiinnittää palkkikengät tai vastaavat palkin kummallekin puolelle ja asettaa siihen lattiapalkin? Lattiapalkki on kiinnitetty siis seiniin 4 metriä molempiin suuntiin.
Ajatuksena yläkerralle on "asuminen" "nuorison tila" "vierashuone" you name it ♂️
Lattiapalkki 45x245 c24 cc600.
Kiitos etukäteen
Ajatuksena on autotalli, jonka sisämitat ovat noin 8x8 metriä. Tämän lisäksi tulisi verstasosa 8x? metriä.
Joka tapauksessa pohdin, että autotallin yläpuolelle tulisi yläkerta.
Seinäkorkeus tulee olemaan 3,5-4 metriä, hieman epäselvää vielä.
Ajattelen käyttää saksiristikoita.
Nyt itse kysymykseen:
Yläkerran lattiapinta-ala tulisi olemaan sama kuin autotalli, 8x8 metriä.
Tarvitsen liimapuupalkin, joka jakautuu keskelle.
Mutta voinko saada palkin ylös ilman keskipylvästä?
Olen käyttänyt Ruotsalaisen puun taskuopasta ja tullut siihen tulokseen, mitä tarvitsen lattiapalkin osalta, mutta en saa liimapuupalkista selkoa.
Olen katsonut laskelmia mitä tulee keskiseinän tukeen 1&1/2 -kerroksisissa taloissa ja siellä on maksimipituus 5000 mm, mutta ei liene samanlainen tilanne, kun kattoristikot ovat itsekannattavat minun tapauksessani.
Siis. Voinko autotallissa ripustaa vapaasti roikkuvan liimapuupalkin 8 metriin ilman keskistulpaa ja sitten kiinnittää palkkikengät tai vastaavat palkin kummallekin puolelle ja asettaa siihen lattiapalkin? Lattiapalkki on kiinnitetty siis seiniin 4 metriä molempiin suuntiin.
Ajatuksena yläkerralle on "asuminen" "nuorison tila" "vierashuone" you name it ♂️
Lattiapalkki 45x245 c24 cc600.
Kiitos etukäteen
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
8x8 m on aika paljon ilman pilareita. On parempi käyttää kahta kantopalkkia, muuten sinun täytyy käyttää liimapuuta myös lattianiskoissa. Silloinkin saat merkittäviä vakausongelmia. Mielestäni sinun täytyy kuitenkin ensin kehittää konseptia. On parempi tehdä halli, jossa on kunnollinen kattokorkeus, ja sitten erillinen osa kahteen tasoon matalammalla kattokorkeudella. Hallin voi rakentaa kolmen nivelkehän avulla, joka kestää pitkiä jännevälejä kohtuullisin kustannuksin. Mieti pohjamittoja suhteessa toiminnallisiin vaatimuksiin. Mitä haluat pystyä tekemään ja kuinka paljon tilaa se vie?
Yksi ajatus on kuten kuvassa "tyyppi". "Avoin ehdotuksille", koska olen vielä unelmointivaiheessa..
Kuvassa oleva rakennus on 8,4 x 16,8 m. 4 m seinäkorkeus.
Oikealla puolella on ajatuksena kaksinkertainen autotalli, sisämitoiltaan 8x8m, katon korkeus noin 2,2-2,4m, missä välipohja ylimmälle kerrokselle tulisi ottaa huomioon. Liimapuupalkki on ajateltu porttien väliin. Mutta sen voi myös asettaa pitkittäissuunnassa keskelle. Jos haluaa keskipylvään, se sijoittuu keskelle joka tapauksessa.
Kaksi palkkia, kuten mainitsit, saattavat olla ongelmallisia kattoporttien kannalta, ajattelen.
Joten yksi palkki keskellä olisi hyvä, mutta kysymys sinänsä oli, onko olemassa palkkia, joka kantaa välipohjan ilman keskipylvästä. Siitä tulisi 64 m2 lattiapinta-alaa, joka pitäisi kantaa ulkoseinän (oikea pääty), 4 metriä sisäänpäin oleva liimapuupalkki ja sitten väliseinä, joka olisi 8 metriä oikeasta päädystä.
Väliseinän jälkeen siirrytään työpajaosaan.
Vasemmanpuoleisen portin takana haluan 4m kattokorkeuden auto nosturille. Joten vasemmasta päädystä ja ehkä 3,6-4,8 metriä sisäänpäin voisi käyttää tavallisia kattorakenteita saadakseen tasaisen sisäkaton. Sen jälkeen ajattelen jonkinlaisen parven toteuttamista myös sinne keskiseinään autotalliosan varastointia varten, kuten erilaisia työpajatyökaluja/autonosia jne. Eli siellä käytetään tavallaan saksikattorakenteita kuten toisessa parvessa.
Jos käytän 4m seinäkorkeutta, saan parvessa noin 1,3 metriä alimman seinäkorkeuden, mikä on mielestäni aika mukavaa. Mutta kaikki riippuu siitä, kuinka suuri tuo liimapuupalkki on, ja jos pitäisi asettaa välipohja PÄÄLLE palkin tai jos voi ripustaa välipohjan tyyliin palkkikenkiin palkissa, jotta lattiakorkeus voi laskea noin 25 cm.
Voi jessus, siitä tuli paljon luettavaa, mutta toivottavasti ymmärrät ajatukseni.
Työpajaosan parven alla on myös reilusti tilaa vessalle, pukuhuoneelle ja muille haluamillesi asioille.
Kuvassa oleva rakennus on 8,4 x 16,8 m. 4 m seinäkorkeus.
Oikealla puolella on ajatuksena kaksinkertainen autotalli, sisämitoiltaan 8x8m, katon korkeus noin 2,2-2,4m, missä välipohja ylimmälle kerrokselle tulisi ottaa huomioon. Liimapuupalkki on ajateltu porttien väliin. Mutta sen voi myös asettaa pitkittäissuunnassa keskelle. Jos haluaa keskipylvään, se sijoittuu keskelle joka tapauksessa.
Kaksi palkkia, kuten mainitsit, saattavat olla ongelmallisia kattoporttien kannalta, ajattelen.
Joten yksi palkki keskellä olisi hyvä, mutta kysymys sinänsä oli, onko olemassa palkkia, joka kantaa välipohjan ilman keskipylvästä. Siitä tulisi 64 m2 lattiapinta-alaa, joka pitäisi kantaa ulkoseinän (oikea pääty), 4 metriä sisäänpäin oleva liimapuupalkki ja sitten väliseinä, joka olisi 8 metriä oikeasta päädystä.
Väliseinän jälkeen siirrytään työpajaosaan.
Vasemmanpuoleisen portin takana haluan 4m kattokorkeuden auto nosturille. Joten vasemmasta päädystä ja ehkä 3,6-4,8 metriä sisäänpäin voisi käyttää tavallisia kattorakenteita saadakseen tasaisen sisäkaton. Sen jälkeen ajattelen jonkinlaisen parven toteuttamista myös sinne keskiseinään autotalliosan varastointia varten, kuten erilaisia työpajatyökaluja/autonosia jne. Eli siellä käytetään tavallaan saksikattorakenteita kuten toisessa parvessa.
Jos käytän 4m seinäkorkeutta, saan parvessa noin 1,3 metriä alimman seinäkorkeuden, mikä on mielestäni aika mukavaa. Mutta kaikki riippuu siitä, kuinka suuri tuo liimapuupalkki on, ja jos pitäisi asettaa välipohja PÄÄLLE palkin tai jos voi ripustaa välipohjan tyyliin palkkikenkiin palkissa, jotta lattiakorkeus voi laskea noin 25 cm.
Voi jessus, siitä tuli paljon luettavaa, mutta toivottavasti ymmärrät ajatukseni.
Työpajaosan parven alla on myös reilusti tilaa vessalle, pukuhuoneelle ja muille haluamillesi asioille.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ehdotan, että jaat sen kahteen osaan. Autotalliosan parvella ei tarvitse olla suurempi kuin 6x6 m, ehkä riittää myös 5x6 m. 8x8 m ei myöskään ole hyvä mitta "asumiselle". Sitä vastoin tarvitset reilun harjakorkeuden asunnon osassa.
Mnjaa. Auto on noin 2m leveä. Haluan voida avata ovet täysin ilman että ne osuvat toiseen autoon tai seiniin, joten 7m on mielestäni ehdoton minimi. Täysin avattu auton ovi on noin metrin.J justusandersson sanoi:
Auto on noin 5 metriä pitkä. Autotalliin ajettu farmari, jossa on avoin takaluukku, on pian 6 m. Sitten haluan liikkua vaivatta autojen kanssa autotallissa, joten pian yksi metri lisää autojen edessä = 7 metriä. Ja ihan perällä saattaa haluta vähän hyllyjä ja tavaroita, joten pian ollaan 8 m syvyydessä. Näin ajattelen..
Mitä tulee lukaaliin, harjakorkeus (4 m seinät ja 25 asteen sisäkaton kaltevuus) on noin 3150 mm. Tämä laskettuna lattian kanssa 600 mm (koska en vielä tiedä miltä lattia näyttää parrun kanssa)..
Joten ulkoseinän kohdalla korkeus on noin 1300 mm
1400 mm sisäänpäin katon korkeus on 2000 mm
2600 mm sisäänpäin katon korkeus on 2500 mm
Ja harjakorkeus sitten noin 3150 mm.
Nämä mitat muuttuvat kuitenkin riippuen siitä, kuinka paljon lattia vie tilaa.
Nämä mitat olen saanut viivoittimella ja kulmamittarilla.
Ajan kaivinkonetta päivittäin, joten sen ei tarvitsekaan pitää paikkaansa
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Minulla on suuri kunnioitus niille, jotka ajavat kaivinkonetta. Siihen en itse pystyisi. Lisäksi olen nähnyt tarpeeksi monta kaivinkoneenkuljettajaa tietääkseni, että taitojen ero on suuri.
On selvää, että on mukavaa, kun on paljon tilaa, mutta jos ei ole valmis tekemään kompromisseja, voi olla vaikeaa rakentaa luomusta. Vanhan käsikirjani mukaan sopiva koko yhden auton autotallille on 3,4x6 metriä. Silloin on tilaa autohuolloille, mutta ei työpenkille. Kahden auton autotalli ilman väliseinää pitäisi olla 6x6 metriä, mutta ei ole haitaksi, jos se on 6,8x6 metriä. Ei ole vaikeaa rakentaa hallia, joka on 8x16 metriä ja jossa on reilusti kattokorkeutta. Ongelmat ilmenevät, kun haluat sijoittaa parven ilman seiniä tai pylväitä alakerrassa. Silloin on parempi rakentaa asuinosa erikseen maahan.
On selvää, että on mukavaa, kun on paljon tilaa, mutta jos ei ole valmis tekemään kompromisseja, voi olla vaikeaa rakentaa luomusta. Vanhan käsikirjani mukaan sopiva koko yhden auton autotallille on 3,4x6 metriä. Silloin on tilaa autohuolloille, mutta ei työpenkille. Kahden auton autotalli ilman väliseinää pitäisi olla 6x6 metriä, mutta ei ole haitaksi, jos se on 6,8x6 metriä. Ei ole vaikeaa rakentaa hallia, joka on 8x16 metriä ja jossa on reilusti kattokorkeutta. Ongelmat ilmenevät, kun haluat sijoittaa parven ilman seiniä tai pylväitä alakerrassa. Silloin on parempi rakentaa asuinosa erikseen maahan.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
8 m pitkä liimapuupalkki ilman pilareita tarvitsee olla 215x540 mm (alin korkeus), ja pilareilla keskellä 90x360 mm. Jos haluat kaiken yhteen tilavuuteen, on parempi antaa parvelle oma kantava rakenne kuin ripustaa se halliin.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Rakennat ensin 8x16 m kokoisen kuoren. Tämän kuoren sisään asetat erillisen rakenteen, jossa on palkit ja pilarit parven lattialle.
Ajatteletko tyyliin 3 palkkia ja 9 tolppaa? Joten se seisoo täysin itsekseen? Millä tavalla se olisi parempi mielestäsi?J justusandersson sanoi:
Olen utelias ajatteluusi, mutta en ymmärrä tarkoitusta. Selitä mielelläsi, jos jaksat
Kun kirjoitin viestin, toivoin että vastaisit. Luettuani eri ketjuja, sinulla näyttää olevan kova tietämys lähes kaikesta
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Suuret hallit vaativat erilaista ajattelutapaa. Kolmeledskehysten (googlaa se) tai vastaavan tekniikan avulla voidaan helposti rakentaa suuria jännevälejä suhteellisen alhaisin kustannuksin. Silloin on etu, jos ei tarvitse sekoittaa osan tilasta parven kantamista. Se tulee paljon halvemmaksi.
J justusandersson sanoi:Suuret hallit vaativat erilaista ajattelua. Esimerkiksi kolminivelkehyksien (googlaa se) tai vastaavan tekniikan avulla voi helposti rakentaa suuria jännemittoja suhteellisen alhaisin kustannuksin. Silloin on etu, jos ei tarvitse sisällyttää parven kantamista osalle pinta-alaa. Se tulee paljon halvemmaksi.
Jaha, nyt ymmärrän mitä tarkoitat.J justusandersson sanoi:Suuret hallit vaativat erilaista ajattelua. Esimerkiksi kolminivelkehyksien (googlaa se) tai vastaavan tekniikan avulla voi helposti rakentaa suuria jännemittoja suhteellisen alhaisin kustannuksin. Silloin on etu, jos ei tarvitse sisällyttää parven kantamista osalle pinta-alaa. Se tulee paljon halvemmaksi.
Mutta enpä tiedä, de vetifan


