Hei!

Olen juuri ostanut rivitalon vuodelta -71, jossa parissa huoneessa on edelleen barracudakatto asennettuna.

Toimivatko barracudakatot kosteussulkuna? Onko ne korvattava, kun barracudakatto puretaan?

Aion leikata barracudakankaan alas tänään kuluneimmassa ja huonoimmassa huoneessa ja katsoa, mitä sen takana on.

D
K Kaun sanoi:
Hei!

Olen juuri ostanut -71-luvun rivitalon, jossa joissakin huoneissa on vielä barracudakatto asennettu.

Toimiiko barracudakatot kosteussulkuna? Onko se korvattava, kun barracudakatto puretaan?

Aion leikata barracudakankaan alas tänään kaikkein kuluneimmassa ja laiminlyödyimmässä huoneessa ja katsoa, mitä sen takaa löytyy.
Lapsuuteni kokemuksista voin luvata, että se EI ole kosteudenesto. Tulet löytämään VP-putkia yms. muovikalvon takaa.

• Tykkään
Kaun
  • Laddar…
Jaha, joten kun olen siellä, on vain selvitettävä, mihin kiinnitän uuden sisäkaton?

D
K Kaun sanoi:
Jahaja så då när jag är där är det bara att reda ut vad jag ska hänga upp det nya innertaket i?
Vanhemmillani asennettiin lautakatto. Kaverilla kipsilevyt

Ok, nyt barracuda-katto on purettu. Siellä oli todella muoviputkia, joissa sähkönkaapelit kulkivat.

Kuitenkin: barracuda-katon yläpuolella oli puupaneeli. Oletan, että se pitää eristyksen paikoillaan. Oliko barracuda-katto vain peittämässä kaapeleita?

Jos arvioi, että barracuda-katto toimi kosteusesteenä, minun pitäisi laittaa muovikalvo puupaneelin ja uuden sisäkaton väliin.

Vaihtoehtoisesti voi ujuttaa sähkökaapelin kattovalaisimeen puupaneelin yläpuolelle, kiinnittää kattolistat ja maalata paneelin. Se tulee halvaksi ja helpoksi, ja pikkumies saa hieman kattokorkeutta, mutta uskaltaako niin tehdä? Riskinä on, että lämmin ilma tiivistyy eristeessä ja saamme kosteusongelmia...

D
K Kaun sanoi:
Ok, nyt barracudakatto on purettu. Todellakin siellä oli muoviputkia joissa oli sähköjohdot.

Kuitenkin: barracudakaton yläpuolella oli puupaneeli. Oletan, että se pitää eristeen paikoillaan. Oliko barracudakatto vain piilottamassa kaapeleita?

Jos arvioidaan, että barracudakatto toimi kosteussulkuna, niin minun pitäisi varmaan laittaa muovikalvo puupaneelin ja uuden sisäkaton väliin.

Vaihtoehtoisesti voi viedä sähkökaapelin kattolamppuun puupaneelin yläpuolelle, asentaa kattolistoja ja maalata paneelin. Se on halpaa ja helppoa ja pikkuinen saa vähän lisää huonekorkeutta, mutta uskallanko tehdä niin? Riski on, että lämmin ilma tiivistyy eristeessä ja saamme kosteusongelmia...
Luulen, että on järkevintä asentaa uusi sisäkatto samaan korkeuteen kuin barracuda. Juuri VP-putkien takia.

• Tykkään
Kaun
  • Laddar…
Ja sitten kosteussulku uuden sisäkaton sisäpuolella? Siinä minä emmin.

Teetkö mitään johtopäätöstä kosteussulusta vp-putkien perusteella? Kuinka ne liittyvät toisiinsa?

D
Minulla on vain "perittyä" tietoa siitä, mitä vanhempani ja naapurini tekivät rivitaloissaan 90-luvulla. Mutta he eivät laittaneet mitään kosteussulkuja ja rivitalot voivat edelleen hyvin.

• Tykkään
Kaun
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.