Hei,
Olen ostanut ensimmäisen taloni ja kuten monilla muilla, minulla on kunnianhimoisia suunnitelmia mutta vähemmän kokemusta, joten olisi mahtavaa saada vähän ohjausta. 1,5-kerroksinen talo, yläkerrassa on kalteva katto, jossa on harvataitokatto perinteisellä sisäkatolla. Haluaisin modernisoida ulkonäköä hieman, samalla kun olisi tärkeää saada mahdollisimman paljon kattokorkeutta, sillä korkeus on rajalla.

Onko järkevää purkaa paneelia, jotta voi kiinnittää kipsilevyn suoraan harvataittoon, vai pitäisikö paneelit jättää paikoilleen ja kiinnittää kipsilevy suoraan paneeliin?

Voiko/tekeekö väärin, jos kiinnittää kipsilevyn suoraan kattokannattimiin (epäilen, että harvataitolla on jokin syy olla siellä, haaveilen ehkä hieman korkeuden kasvattamisen näkökulmasta)?

Onko mitään hyötyä eristyksen kannalta, jos paneeli jää kipsilevyn alle?

Kiitollinen kaikesta opastuksesta, mitä voidaan tarjota!
 
T tdahl sanoi:
Onko järkevää purkaa paneelia, jotta voi kiinnittää kipsilevyjä?
Ei, se ei ole "kannattavaa"!
Miksi haluat vaihtaa olemassa olevan puupaneelin kipsiin? Miten se olisi parempi?
 
On oikeastaan vain esteettinen/visuaalinen juttu, jossa mielestäni sileät katot/seinät tuovat huoneeseen toisenlaista rauhaa kuin paneelit, kun katto on niin matala kuin se on. Jos sinulla olisi sama maku kuin minulla, olisit siis vain ruuvannut kipsilevyn paneelin päälle?
 
Gyprocin asentaminen paneelin päälle on tietysti helpompaa, jos sinulla on runsaasti tilaa. Muuten on luultavasti hyvä ajatus poistaa paneeli ensin.
 
T tdahl sanoi:
Jos sinulla olisi ollut minun maku, olisitko toisin sanoen vain ruuvannut kipsiä paneelin päälle?
Se riippuu siitä, mitä paneelin takana on.
Esimerkiksi kattopaneeli, 12 mm paksu, voidaan kiinnittää c-c 600 koolauksiin.
Mutta juuri kipsilevyn takia halutaan mieluiten harvaluokka c-c 300 mm, jotta kipsilevyt eivät roikkuisi koolausten välissä.
Joten, miten kattosi on rakennettu?

Tervetuloa Bygga Hus -foorumille joka tapauksessa Tdahl!

(PS Mielestäni on erittäin rauhoittavaa ja rentouttavaa katsella puupaneelia seinissä ja katoissa ;) )
 
Kiitos siitä :)

Sisäpaneelin alla on harvapaneli c-c 500, liitän mukaan kuvan, ajatuksena on asentaa vaalea parkettilattia 1-sauvainen tammi sekä saada seinät/katto tasaiseksi ja valkoiseksi.
 
  • Mansardikattoinen tila, jossa valkoiset hyllyt täynnä kirjoja, kaksi tuolia pienen pöydän ympärillä ja ikkunoista näkyy ulkoa vihreyttä.
Et voi tyytyä valkokuultoon/valkovahaan kattoon?
Sehän näyttää todella hienolta!
Ja sitten laitatte muutaman maton lattialle, niin korkkilevyt eivät ole niin hallitsevia.

Säästämistänne rahoista lähetätte 10 % minulle, loput valitsemaanne kodittomien kissojen kotiin tai minne pidätte parempana :)
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.