murak
Olemme asentaneet takan, jossa on mutka savupiipussa väistöön väistöksi säännön mukaan välipalkkien kohdalla, mutta mutka hylättiin nuohoojan toimesta, joten nyt täytyy palkisto vahvistaa. Vahvistus tapahtuu kulmateräksillä ja kysyn, näyttääkö niiden sijoitus hyvältä? Katso luonnos:

Välikaton rakenne, jossa suorakulmaiset palkit ympäröivät pyöreää hormia. Kulmaraudat tukevat palkkeja. Skissi rakennusprojektista.
Kamina, jonka savupiippu kulkee katosta mutkalla, tekstit "regler", "avväxling", "nytt hål". Näkyy olohuoneen sisustus.

Teräsmitat: 90x90x60x2,5mm
Palkki: 45x220 cc600mm

Riittääkö kaksi kummallekin puolelle luonnoksen mukaan? Vai onko olemassa suurempia, voimakkaampia, joita voi ostaa? Linkkaa mielellään, jos on.

Kiitos etukäteen!
 
Kulmat toimivat varmasti hyvin, mutta onhan olemassa palkkikenkä, jotka on tarkoitettu juuri tämän tyyppiseen kiinnitykseen.
 
murak
Tuleeko palkkikenkä nousemaan 2mm, mikä aiheuttaa sen, että jänneväli tulee hieman korkeammalle, mikä puolestaan tekee niin, että yläkerran lattia pullistuu? En koskaan maininnut, että kyseessä on 1 o 1/2 kerroksen talo, jossa on yläkerta.

Vai pitäisikö minun loveta 2mm jännevälistä, jotta palkkikenkä ei nouse korkeudelle?

Aloittelija, ja lisäksi vähän epävarma ;)
 
Onko ongelma, että palkkikenkä työntyy 2mm alemmas kuin koolaukset?
Jos on, voit loveta 2mm koolaukseen juuri kohdasta, jossa se sijaitsee palkkikengässä, jolloin palkkikenkä voidaan asentaa tasan koolausten alareunan kanssa.
 
  • Tykkään
murak
  • Laddar…
murak
Gabbe1 sanoi:
Onko ongelma, jos palkkikenkä ulottuu 2mm alas päin tukipuiden alapuolelle?
Jos on, voi 2mm syventää tukipuuta juuri sen kohdan kohdalta, jossa se on palkkikengässä, jolloin palkkikenkä voidaan asentaa tasan tukipuiden alareunan kanssa.
Alakatto (levy katto lastulevystä tai vastaavasta) on tiiviisti tukipuita vasten. Mutta kyllä, tukipuun syventäminen taitaa olla oikea tapa. Kiitos avusta!
 
murak
Pitäisikö minun ryhtyä varotoimenpiteisiin, kun aion katkaista koolaukset muuten? Onko riskiä, että katkaistu kattohirsipuu liukuu erilleen?
 
murak sanoi:
Pitäisikö minun ryhtyä varotoimenpiteisiin, kun aion sahata rimat muutenkin? Onko riski, että sahattu kattopalkki liukuu erilleen?
Liukuu erilleen on varmaankin minimaalinen riski, mahdollisesti voi hieman notkistua alas.

Jos sinulla on ylimääräisiä rimat, voit heittää ne sinne pystyyn noin puoli metriä "reiän ulkopuolelle". Jotta se palkki, jonka sahaat poikki, saa tukea sillä aikaa!:)
 
  • Tykkään
murak
  • Laddar…
murak
Hormiputki asennettuna kattoon, ympäröitynä puukehyksellä ja kiinnitettynä vinkeliraudoilla.

Siitä tuli kulmarauta :o
 
hordak
Hej! Får jag fortsätta med lite funderingar kring avväxling? (Provar utan att vänta på svar):
Jag ska montera vindslucka mot tak som är sänkt och tilläggsisolerat nedifrån. På vinden finns en gammal lucka kvar så platsen är given. Har sågat ur den gamla luckan ner till den nya isoleringen och finner då glespanel (endast 1 st som är i vägen för nya luckans bredd), men under denna stående 45x120 mm som medgivit sänkningen av innertak samt utrymme för isolering. Under denna ytterligare glespanel där takskivorna är monterade. Skulle behöva kapa reglarna för att frigöra utrymme för den nya luckan (håltagning 70x115 cm) och min fundering är således om jag under förberedelserna helt sonika kan skruva fast dessa uppifrån genom intilliggande glespanel, kapa regeln med utrymme för att sedan växla in mitt regelverk för luckan vinkelrätt mot? Det nya regelverket skulle alltså spänna över två reglar men breddas i själva utrymmet för luckan. Eller måste växlingen ske över fler reglar (måste då riva upp väldigt mycket mer golv på vinden)?

Kaksi kaaviota: vasemmalla nykyinen rakenne glespanelilla, oikealla uusi ehdotettu rakenne, jossa on lisätuet.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.