Kaikkien kellarini ovien yläpuolella olevat palkit ovat sinibetonia ja haluaisin vaihtaa ne. Ajattelin aloittaa siitä, joka on ulkoseinän vieressä. Onko kyse vain siitä, että poistetaan ovenkarmi ja sitten sahataan/hakataan/isketään vanha palkki pois ja korvataan se puupalikalla? Ovi on talon lyhyellä sivulla ja johtaa autotalliin, joten seinään ei tule vettä, joten puu pitäisi toimia tässä? Kestävyys ei pitäisi olla suuri ongelma, koska se on talon lyhyellä sivulla ja lattian palkit menevät pitkästä sivusta pitkään sivuun vai ajattelenko tässä ihan väärin?

Sinun pitäisi ensin selvittää, onko se kantava rakenne. Onko kyseessä vain sinibetonilohkoja vai varsinaisia palkkeja?
Jos ne ovat palkkeja, ne varmasti ovat siellä jostakin syystä...
Tukisin ennen kuin hakkaisin pois mitään palkkia.

Kuinka saan selville, onko se kantava rakenne? Se on ulkoseinä, joten oletan, että se on kantava, mutta siitä tulee vain noin 1,5 metrin kokoinen reikä. Se on leikattu noin 1 dm alareunasta ylöspäin, koska he ovat aikaisemmin asentaneet isomman oven, joten se näyttää olevan yhtenäinen palkki eikä lohko, mutta ajattelen, että on helpompaa asettaa palkki, joka riittää koko oven yläpuolelle sen sijaan, että yrittäisi saada useita lohkoja pysymään paikoillaan, joten se voi olla syy siihen, että ovien yläpuolella on palkki.

Minun pitäisi leimata ja kiinnittää teräspalkki paikalleen expanderbetongilla.

Olen nyt koputtanut pois vähän rappausta ja tältä se näyttää
Kuva murretusta rappauksesta ja paljastuneesta sinibetonista, joka on herkkä ja helposti murrettavissa, armeerattu kipsitiilisen kellariseinän kohdalla.

Blåbetongen on hyvin huokoinen ja helppo koputtaa rikki, mutta se on raudoitettu. Henkilökohtaisesti minun on vaikea uskoa, että se olisi kantava, koska se vaikuttaa hyvin heikolta, mutta mitä asiantuntijat sanovat?

Miten ihmeessä sitten teen, jos haluaisin käyttää tukia, kun kyseessä on muurattu kellariseinä? Ei oikein ole paikkaa, mihin asettaa tukia.

Olen myös hieman huolissani, että tiilet putoavat alas, jos otan pois palkin. Onko kellään ideaa, miten estän tämän?

Leimaat lattiapalkkeja, jos aiot leimata. Jos se on lyhyt sivu, se ei todennäköisesti ole kantava. Mihin suuntaan lattia on yläkerrassa? Tiedätkö? Näetkö naulan kellarin katossa, talon poikki vai talon myötäisesti?

Lattiatukipalkit kulkevat pitkästä sivusta pitkään sivuun, eli sama suunta kuin tämä "balk".

Ok, silloin kuorma ei ole niin suuri, mutta se kantaa silti paljon. Mm. Seinän yläpuolella. Se ei välttämättä romahda ilman tukea, mutta ainakin riskeeraat halkeamia julkisivussa.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.