1 595 lukukertaa ·
4 vastausta
2k lukukertaa
4 vastausta
Vaihda 56x270 mm liimapuuta HEB 120:een
Viime syksynä harkitsin vaihtavani liimapuupalkin hallin ja olohuoneen väliltä 56x270 mm liimapuulta teräspalkkiin, jotta palkin rakennuskorkeus saataisiin pienemmäksi.
Kun katsoin sitä silloin, olin tullut siihen tulokseen, että HEB 120 -palkki voisi korvata nykyisen liimapuupalkin. Mutta kun tarkistan tilausta varten, en löydä mistä olen saanut sen tiedon. Olenko ollut hakoteillä vai onko se kohtuullista?
Kun katsoin sitä silloin, olin tullut siihen tulokseen, että HEB 120 -palkki voisi korvata nykyisen liimapuupalkin. Mutta kun tarkistan tilausta varten, en löydä mistä olen saanut sen tiedon. Olenko ollut hakoteillä vai onko se kohtuullista?
Sitä ei voi sanoa suoraan, se riippuu siitä mikä on mitoittava; murtoraja tai käyttö. Puu ja teräs ovat kaksi täysin erilaista materiaalia ja siksi laskenta poikkeaa myös merkittävästi. Tässä tapauksessa se on ok, esimerkiksi teräspalkki HEB120 kestää 58 kNm momentin. Vastaava liimapuupalkki GL28c kestää 12 kNm (oletetaan 0,8 kestävyysmuutoskerroin).
Deformaation suhteen tuotteen EI teräksessä on 1.815 x 10^6 Nm^2 ja vastaavassa liimapuupalkissa 1 x 10^6 Nm^2, joten alkuperäinen muodonmuutos pitäisi olla ok.
Deformaation suhteen tuotteen EI teräksessä on 1.815 x 10^6 Nm^2 ja vastaavassa liimapuupalkissa 1 x 10^6 Nm^2, joten alkuperäinen muodonmuutos pitäisi olla ok.
Viimeksi muokattu:
Ymmärrän, hieman enemmän tietoa. 320 cm aukko, 1-kerroksinen talo lumivyöhyke 3-3,5, 340 cm yhdestä ulkoseinästä, 370 cm toisesta, 720 cm ulkoseinästä ulkoseinään, 45 asteen kattokaltevuus peltikatolla. Jos siitä tiedosta voi tehdä jotain.S scorp1on sanoi:Sitä ei voi sanoa suoraan, se riippuu siitä, mikä on määräävä; murtolimiitti tai käyttö. Puu ja teräs ovat kaksi täysin erilaista materiaalin ominaisuutta ja siten laskenta eroaa myös merkittävästi. Esimerkiksi teräspalkki HEB120 kestää momentin 58 kNm. Vastaavasti liimapuupalkki GL28c kestää 12kNm (olettaen 0.8 lujuuden muutoskerroin).
Kuten näet, HEB120 kestää merkittävästi enemmän tässä tapauksessa, myös pienempi notko varmasti
Kiitos avusta, tulkitsen että ei pitäisi olla ongelmia.S scorp1on sanoi:Ei ole mahdollista sanoa suoraan, se riippuu siitä, mikä on määräävä, murtoraja vai käyttö. Puu ja teräs ovat kaksi täysin erilaista materiaalia ominaisuuksiltaan, ja siksi myös laskenta eroaa merkittävästi. Tässä tapauksessa se on ok, koska esimerkiksi teräspalkki HEB120 kestää momentin 58 kNm. Vastaava liimapalkki GL28c kestää 12 kNm (oletetaan 0,8 kestävyyden muokkauskertoimeksi).
Muodonmuutosmielessä tuotteen EI teräkselle on 1,815 x 10^6 Nm^2 ja vastaava liimapalkki on 1 x 10^6 Nm^2, joten alkuperäinen muodonmuutos pitäisi olla ok.
Klikkaa tästä vastataksesi