Minulla on vanha lattialaatta ladossa. Vintti on toiminut hyvin 60-70 vuotta varastointiin, jopa raskaampaan, mutta nyt siitä tulee treenihuone, ja minun on vahvistettava sitä vähentääkseni heilumista. Seinät, jotka tukevat lattialaattaa, ovat muuratut. Alue on 5x7,5 m, ja yksi palkki keskellä tekee jännevälistä noin 3,7 m. Palkki on 5 m pitkä ja 90x260 mm. Ei laminoitua puuta, mutta melko vakaa. Laitoin pilarin keskellä palkin alle, mikä auttoi jonkin verran, mutta ei tarpeeksi.

Joka 800 mm on vuorotellen vanha palkki 150x150 mm ja uudempi runkotolppa 100x100 mm.

Kysymys on, pitäisikö lisätä lisää runkotolppia rinnakkain tiheydelle 400 mm vai onko keskellä oleva palkki liian heikko, vaikka keskellä on pilari?

Itse lattia on pontattua melko paksua puuta, varmasti yli 30 mm.


Lattian poikkileikkauskuva, jossa on 150x150 mm palkkeja ja 100x100 mm regeliä, keskellä 90x260 mm palkki. Spännvidden 3,7 m, tuki keskellä. Vanha ullakkotila puupalkein ja vahvistuspylväin, joista osa on uusia. Tila muutetaan harjoitushuoneeksi, ja tarvitaan lisätukea katon vakauttamiseksi. Vanha navetan lattia, jossa näkyy puupalkkeja ja tukipylväitä. Oikealla on metallihylly ja lattialla rakennusmateriaaleja.
 
Viimeksi muokattu:
Totta kai tuo lattia on todella vahva.
Mutta jouston poistaminen vaatii huomattavasti enemmän.
Kuitenkin jätän asiantuntijoiden kerrottavaksi, miten se tulisi vahvistaa :-)
Upeaa, että sinulla on sellaiset tilat, onneksi olkoon.

/W
 
  • Tykkään
xl15
  • Laddar…
Kiitos! Olemme iloisia tiloistamme :)

Kyllä, en olekaan huolissani, että se romahtaa. Mutta olen vähän yllättynyt, että siitä ei tullut vakaampaa kuin mitä siitä lopulta tuli, vaikka tuin sitä keskellä olevalla pilarilla. Siksi epäilen, että suuri palkki keskellä on liian heikko huolimatta 90x260 mm mitasta ja vain 2,5 m jännevälistä (jos lasketaan pilari mukaan).
 
Kokeile ensin kolmen pylvään asentamista kannatinpalkin alle. Jos se parantaa tilannetta, voit ehkä pitää ne niin, jos tilaa riittää.
 
Sitä ei voi jatkaa pitkään, kun autot pysäköidään siihen. Mutta yksinkertaisena testinä se on hyvä idea. Kiitos!
 
Voit ehkä asettaa karkeamman tolpan keskelle ja viistositeet tolpan kummaltakin puolelta tukemaan hieman keskeltä ulospäin, sen sijaan että käyttäisit kolmea tolppaa?
 
Kyllä, jos testi 3 stolpan kanssa onnistuu hyvin, se voi olla testaamisen arvoista.
 
X xl15 sanoi:
Se ei voi jatkua näin pitkällä aikavälillä, koska autot pysäköidään sinne. Mutta yksinkertaisena testinä se on hyvä idea.
Kiitos!
Jos kolmella tolppalla tulee jäykkä, voi olla syytä pultata kaksi 9”-lankkua (45*220) kummallekin puolelle kantolinjaa. Läpi menevä kierrevarsi, prikka ja mutteri antavat voimaa sekä rakenteelle että käyttäjälle!
(Yhä keskellä oleva tolpalla)
 
Hehe. Hyvä treeni rakentaa kuntosali :p
Pidän siitä ideasta. Mitä mieltä ihmiset ovat järjestelyistä? Ei tarvitse varmaan muuttaa tässä tapauksessa?
 
Yksi tolppa keskikannattajan alle pitäisi riittää. Kuitenkin, 150x150 on liian heikko 3,75 m jänneväliin (ja tietenkin 100x100). Parasta olisi, jos voit ruuviliimata korkeuteen niin, että palkkimitta olisi 150x180. Vaihtoehtona on tehdä se leveyteen. Silloin sinun täytyy mennä noin 250x150 asti. Sitten vanha puutavara on aina hieman hankala. Osittain mitä tulee lujuusluokkaan, mutta se voi myös olla altistunut kosteudelle, joka voi heikentää jäykkyyttä.
 
Myös hyvä idea. Tilaa on korkeussuunnassa, joten ei ole ongelmaa ruuviliimata jotain alapuolelle. Vaihtoehto lisätä koolauksia niin että tulee 400 cc vaatii yhtä paljon puuta mutta enemmän työtä kiinnittämisessä seiniin.

Mikä vaihtoehto on paras? Pysyttelen mielelläni 800 cc...

Jos keskisalvos on tarpeeksi tukevasti pylväällä keskellä, sen pitäisi tuntua jäykältä, jos kävelee parvella suoraan keskisalvoksen päällä. Täytyy vain raivata pois vähän niin voin kävellä vapaasti siellä ylhäällä.

Sitten voin vahvistaa ensin neljänneksen palkistosta testatakseni tuloksen.
 
Lyhentämällä c/c etäisyyttä on rajallisempi vaikutus. Palkkien hitausmomentti (bxh^3/12) on ratkaiseva tekijä. 30 mm lattialaudat riittävät 800 mm etäisyydelle.
 
Pienen tilan ja runsaan huonekorkeuden ansiosta olisin mieluummin tehnyt kunnollisen rungon vanhan lattian päälle. Kun käyttää kunnolla ja tiheästi reglar ja sitten ruuvaa ne kunnolla alustaan ja sitten lisätään hyvä pintakerros treeniä varten, niin uskon että ongelma on ratkaistu.
 
Alakerrassa on hyvä kattokorkeus, joten haluan vahvistaa alapuolelta. Parven lattiaa en haluaisi korottaa. Lisäksi uskon, että vanha lankkulattia parvella voi näyttää todella hyvältä hionnan jälkeen.

Tarkoitus on kokeilla ruuviliimausta nykyisten koolausten ja palkkien alle.
Mitä mieltä olet pystysuorasta 45x95 mm? Silloin se olisi 195 tai 245 mm korkea koolauksessa/palkissa.
 
Jos alapuolelta tasoittaa kattopalkit, ristii palkkien välit ja sitten ruuviliimaa 24mm vaneria, voiko siitä tulla tukevampi?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.