3 646 lukukertaa ·
11 vastausta
4k lukukertaa
11 vastausta
Vahvistaa kattopalkkia
Olen juuri aloittanut seinän poistamisen, joka "tukee" kattopalkkia. Vähän vaikea kuvailla, mutta minulla on "parvi" joka ulottuu 5100 mm ja jossa on ollut seinä, joka on ollut melko "heiveröinen" alla. Nyt olen lisännyt eristystä ja asentanut lattialastulevyjä, sekä asettanut portaat toiseen päähän. Aikaisemmin siellä oli vain lattianiskat ja alakatto jonkinlaisen levyn muodossa. Samalla purettiin vanha savupiippu, joka vaivoin pysyi kasassa. Joka tapauksessa nyt ajatuksena on yrittää vahvistaa se lattianiska, joka aiemmin oli upotettuna savupiippuun. Kysymys kuuluu, voisiko "vahvistaa" lisäämällä 2"4" uuden 2"6" väliin, joka nyt ulottuu 5100, ja vanhan hirren, joka sijaitsee yli metrin korkeammalla. Laitan pari kuvaa, jotta joku ymmärtäisi mitä tarkoitan.
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 077 viestiä
Hei!
Jos ei osaa rakennesuunnittelua eikä tiedä, miten voimat jakautuvat, niin neuvoni on: Pyydä suunnittelijaa tekemään luonnos mittoineen, maksaa noin 1000 kruunua.
Jos ei osaa rakennesuunnittelua eikä tiedä, miten voimat jakautuvat, niin neuvoni on: Pyydä suunnittelijaa tekemään luonnos mittoineen, maksaa noin 1000 kruunua.
Jos aiot kantaa pystysuoria kuormia, pystysuorat tukipuut ovat aika hyviä....larsbj sanoi:
Kattotuolin keskisalko (kuvassa keskellä ensimmäisessä kuvassa) näyttää tarvitsevan pystysuoran tuen alle. Sinulla on jo tuki metrin päässä sen alapuolella. Miksi et tekisi tähän kunnollista pilaria, joka voisi kantaa sekä lattian palkiston (johon portaat johtavat) että tukea metrin korkeudella kattotuolin keskikohdan?
Vai oliko ajatuksena poistaa koko seinä pohjakerroksesta?
Juuri niin. Ymmärrät aivan oikein. Olin melkein toivonut voivani poistaa seinän kokonaan. Se oli niin hutera, että on epävarmaa, kuinka paljon hyötyä siitä oli, mutta nyt kun savupiippu on poissa, ajattelin, että minun täytyy jäykistää koko rakennelma. Savupiippu oli siinä päässä/nurkassa (viimeinen kuva) suunnilleen siinä, missä portaat alkavat.MathiasS sanoi:Jos pystysuorat kuormat täytyy ottaa huomioon, pystysuorat koolingit ovat aika hyvät....
Kattotuolin keskisalvoksen (ensimmäisen kuvan keskellä) alle näyttäisi tarvitsevan pystysuoran tuen. Sinulla on jo yksi tuki metrissä tämän alapuolella. Miksi et tekisi täällä kunnon pylvästä, joka voi sekä kannatella lattian palkistoa (johon portaat johtavat) että tukisi metrin ylempänä keskellä olevaa kattotuolia?
Vai oliko ajatuksena poistaa kokonaan seinä pohjakerroksesta?
Lähdin siitä oletuksesta, että TS ei halunnut tolppaa huoneen alapuolelle vaan siirtää kuorman ulkoseinille, jolloin pystysuorat tolpat eivät juuri auta, vaan tarvitaan ristikoita.MathiasS sanoi:Jos pystysuorat kuormat täytyy käsitellä, pystysuorat palkit ovat aika hyviä....
Kattotuolin keskisolmu (keskellä ensimmäisessä kuvassa) näyttää tarvitsevan pystysuoran tuen alapuolelleen. Sinulla on jo tuki metrin päässä alapuolella. Mikset tekisi tukevaa tolppaa tähän, joka voi kantaa sekä lattian palkistot (joihin portaikko johtaa) että vielä metrin ylös tukea kattotuolia keskeltä?
Vai oliko tarkoitus poistaa koko seinä pohjakerroksessa?
Esim. näin

d^_^bseniorkonsult sanoi:
Seniorkonsul.t Voinhan PM:ätä sinulle, jos tarvitsen enemmän tämänkaltaisia vinkkejä, Ok Kiitos
Kyllä, kyllä, olipas hauskaa. Se oli jotain vastaavaa, mitä mahdollisesti ajattelin. Onko se niin, että kuorma jaetaan "päihin" päin?larsbj sanoi:
Voiko käyttää 2"4" ja naulalevyjä tai toimiiko se niin, että laittaa limittäin ja käyttää ranskalaisia ruuveja tai vaihtoehtoisesti M10 ruuveja ja muttereita läpi.
Vai pitäisikö olla kaksi viistorautaa kummallakin puolella palkkia?
Vanha keskipylväs on vain kiilattu alareunasta ja samoin ylhäällä kurkihirren kanssa (kutsutaanko sitä niin).
husbonden sanoi:Ja ja mitä hauskaa. Se oli jotakin samanlaista, jota ehkä ajattelin. Tarkoittaako se, että kuorma jakautuu "päihin"?
Voiko käyttää 2"4" ja naulalevyjä vai toimiiko se menee limittäin ja käyttää ranskalaisia ruuveja tai M10 ruuvi ja mutteri läpi.
Vai pitääkö olla kaksinkertaiset vinotuet molemmin puolin palkkia?
Vanha keskijalka on vain kiilattu kiinni tapilla alhaalla ja samalla tavalla ylhäällä nockstockenissa (onko se sen oikea nimi)
2´´4´´ ja naulalevyt toimivat hyvin, käytä 2´´8´´ keskellä seisovalle, koska se saa kaksinkertaisen kuorman verrattuna muihin seisoviin, vinot toimivat vedon tukina ja riittävät 2´´4´´
"Uskon" tuon täysin ja varauksetta. Direct. Ja tämä ei (luulisin) maksa "jotain 1000-kruunua..."larsbj sanoi:
Super kiitos larsbj
löydä kuva ennen kuin savupiippu purettiin liitä mukaan
Rakennusveteraani
· Åland
· 2 077 viestiä
husbonden; Naurettava ja tietämätön kommentti. Tarkoitan, että kun ei tiedä kuormituksia ja rakenteita, on asioita, joita ei pitäisi itse amatöörinä arvata tai käsitellä. Yhtä lailla kuin sähköasioissa. Kyse on turvallisuudesta.
Muuten tämä työ on rakennuslupavelvollinen, ja lain kiertämisestä määrätään korkeat sanktiomaksut. Mutta sinä besserwisser korjaat kai hampaasi itse netin konsultoinnin jälkeen.
Muuten tämä työ on rakennuslupavelvollinen, ja lain kiertämisestä määrätään korkeat sanktiomaksut. Mutta sinä besserwisser korjaat kai hampaasi itse netin konsultoinnin jälkeen.
Klikkaa tästä vastataksesi