Olen juuri asentanut palokipsilevyn kattoon lämmittämättömässä autotallissa. Käytin tavallisia sinkittyjä kipsiruuvia. Nyt jälkikäteen olen ymmärtänyt, että sellaiset ruuvit eivät sovi lämmittämättömiin tiloihin, ja että minun olisi pitänyt käyttää erityisiä ulkokäyttöön tarkoitettuja kipsiruuveja.
Kysymys on, mitä seurauksia tällä virheellä on? Kohtuullisesti ruuvit ruostuvat, jolloin kipsilevy ennemmin tai myöhemmin putoaa alas. Kysymys on, kuinka kauan tämä kestää? Onko kyseessä 25 vuotta, 50 vuotta vai 100 vuotta?
Käytä pientä sorptioilmankuivainta autotallissa talvella, jotta voit pitää kosteustason alhaalla ja välttää homeen ja ruosteen.
1920-luvulta peräisin oleva taloni on naulattu ei-galvanoidulla naulalla, myös ulkotiloissa. Ne ovat hieman ruostuneet pintakerroksesta 105 vuoden jälkeen.
Jos on niin kosteaa, että sinkitty ruuvi ruostuu, on varmasti paljon muuta, mikä on homehtunut samalla, joten jos kattosi romahtaa, se ei johdu siitä, että ruuvi on ruostunut pois.
Pitäisi pääasiassa olla kyse pintaruosteesta, mutta se riippuu siitä, kuinka kosteaa on. Eli kuinka monta tuntia vuodessa RH>60%, ja luultavasti "kiihdytyskerros" jokaisesta 10% yli 60%.
Joten, ajallisesti se voi vain olla karkea arvio kuinka kauan se kestää: >25 vuotta - <100 vuotta. Ruuvit ovat yleensä aina heikompia kuin vastaavat naulat ja siksi eivät kestä ruostetta yhtä kauan.
Joten, jos haluat varmistaa katon pitkälle tulevaisuuteen, on varmaan vain hankittava ruuvit ulkomaaleille ja porattava ne olemassa olevien ruuvien väliin. Tai sitten, kuten on ehdotettu, alentaa ilmankosteutta (<60% RH).
Se on ärsyttävää, jos haluaa maalata, koska ruoste on patinoitava, jotta se ei mene maalin läpi. (Oikea alkyydimaali, eli ei vesipohjainen, toimii hyvin patinoinnissa, ja luultavasti myös shellack.)
Voisin lisätä, että vaikka ruuvinkannat patinoitaisiin, ruuvit tulevat ruostumaan ajan myötä, koska ne jatkavat ruostumista kipsilevyn ja lankun/harvan/koolauksen välissä. Hoito on lämpimämpi ja kuivempi autotalli. Eli RH <60% myös kipsilevyjen yläpuolella.
Teen niin, että kiinnitän ulkokäyttöön tarkoitetut ruuvit olemassa olevien ruuvien väliin.
Autotallin pitäminen lämpimänä tai kosteudenpoistajana ei ole vaihtoehto nykyisillä sähkönhinnoilla.
Maalauksen osalta ajattelen levittää kerroksen Hagmansin ruostesuojapohjamaalia ruuvinpäihin, ja sitten maalata alkydimaalilla. Sen pitäisi toimia, eikö vain?
Minusta on oikeastaan kummallista, että kirkassinkitty ruuvi toimii huonosti lämmittämättömissä tiloissa. Meillä on kirkassinkittyä ruuvia ja naulaa, jotka ovat olleet avoimissa laatikoissa lämmittämättömässä maatalousrakennuksessa varmasti 40 vuotta. Ne ovat yhä kiiltäviä ja hienoja (toisin kuin tavalliset kirkkaat rautalankanaulat, jotka ovat osittain ruostuneet). Mutta ehkä se on pahempaa, jos ruuvi on ruuvattu johonkin? Kokemukseni mukaan, kun vetää ulos vanhan kirkkaan rautalankanaulan, joka on ollut puoliksi iskettynä puuhun, se on vähemmän ruosteinen siinä kohdassa, missä se on ollut puussa. Autotallin yläpuolella ullakolla on kirkasta rautalankanaulaa, joka on todennäköisesti noin 60 vuotta vanha ja jolla on vain ohut kerros pintaruostetta. Siellä on myös leikattuja nauloja, jotka ovat luultavasti vieläkin vanhempia, ja niissäkin on vain pintaruostetta. Eikö kirkassinkityn ruuvin pitäisi ruostua vähemmän kuin tavallisen kirkkaan rautalankanaulan?
Eikö kuumasinkitty ruuvi ruostu vähemmän kuin tavallinen kirkas rautanaula?
Voisi luulla niin, mutta ehkä nauloissa ja ruuveissa käytetään eri teräslajeja. Tämä voi selittää, että ne ruostuvat eri tavoin. Sähköpölytys on tarkoitettu sisäkäyttöön ja se voi olla eri paksuisia. Mitä paksumpi kerros, sitä parempi ruostesuoja. Tällaiset ominaisuudet (laatu) voivat vaihdella valmistajasta riippuen. Minusta tuntuu, että vanhemmat materiaalit olivat järeämpiä ja kestävämpiä. Muun muassa siksi, että valmistusprosessien hallinta oli heikompaa, tarvittiin suurempia marginaaleja.
Olen juuri asentanut palokipsiä kattoon lämmittämättömässä autotallissa. Käytin tavallista sinkittyä kipsiruuvia. Jälkikäteen olen ymmärtänyt, että tällainen ruuvi ei sovellu käytettäväksi lämmittämättömässä tilassa, ja että minun olisi pitänyt käyttää erityistä ulkokäyttöön tarkoitettua kipsiruuvi.
Kysymys on, mitkä ovat tämän virheen seuraukset? Luultavasti ruuvi ruostuu niin, että kipsilevy ennemmin tai myöhemmin putoaa alas. Kysymys on, kuinka kauan tämä kestää? Onko kyse 25 vuodesta, 50 vuodesta vai 100 vuodesta?
Terveisin,
Kaj
Seurauksia ei tule olemaan ollenkaan. Ruuvi kestää autotallin elinkaaren ajan.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.