2 146 lukukertaa ·
11 vastausta
2k lukukertaa
11 vastausta
Uusi työ..
Hei kaikki!
Minulla on hieman erikoinen kysymys, ja sen vuoksi pyydän teitä olemaan kirjoittamatta ilkeitä kommentteja.
Tilanne on seuraavanlainen.. Minulla on tekninen kandidaatin tutkinto rakennusalalta. Kun valmistuin, päädyin kiinteistöalalle ja työskentelin käyttö- ja huoltotöissä painottuen rakennuspalvelutöihin. Tämä ei kuitenkaan ole se, mitä haluan tehdä, vaan haluan siirtyä urakointialalle. Olen alkanut hieman katsoa työnjohtajan ammattia ja harkitsen hakemusten lähettämistä tähän ammattiin.
Sen sijaan olen hieman epäröivä työnjohtajan työtehtävien suhteen. Olen lukenut perusteita rakenteista, talonrakennustekniikkaa ym. Minulla on myös asianmukaista kokemusta nykyisestä tehtävästäni, jossa tilaan ja tarkastan paljon rakennuspalvelutöitä, joten tunnen sen varsin hyvin. Kuitenkaan minulta puuttuu kaksi asiaa, enkä ole varma kuuluvatko ne työnjohtajan tehtäviin. Ensinnäkin se on paikannus. Minulla on todella vähän kokemusta siitä, enkä ole käynyt geodesian kurssia. Siksi kysyn teiltä, ovatko nämä työnjohtajan tavanomaisia työtehtäviä ja olenko ylipäätään sopiva tähän rooliin, jos minulla ei ole tätä kokemusta.
Olisin erittäin kiitollinen, jos saisin vastauksen kysymyksiini ja pohdintoihini.
Minulla on hieman erikoinen kysymys, ja sen vuoksi pyydän teitä olemaan kirjoittamatta ilkeitä kommentteja.
Tilanne on seuraavanlainen.. Minulla on tekninen kandidaatin tutkinto rakennusalalta. Kun valmistuin, päädyin kiinteistöalalle ja työskentelin käyttö- ja huoltotöissä painottuen rakennuspalvelutöihin. Tämä ei kuitenkaan ole se, mitä haluan tehdä, vaan haluan siirtyä urakointialalle. Olen alkanut hieman katsoa työnjohtajan ammattia ja harkitsen hakemusten lähettämistä tähän ammattiin.
Sen sijaan olen hieman epäröivä työnjohtajan työtehtävien suhteen. Olen lukenut perusteita rakenteista, talonrakennustekniikkaa ym. Minulla on myös asianmukaista kokemusta nykyisestä tehtävästäni, jossa tilaan ja tarkastan paljon rakennuspalvelutöitä, joten tunnen sen varsin hyvin. Kuitenkaan minulta puuttuu kaksi asiaa, enkä ole varma kuuluvatko ne työnjohtajan tehtäviin. Ensinnäkin se on paikannus. Minulla on todella vähän kokemusta siitä, enkä ole käynyt geodesian kurssia. Siksi kysyn teiltä, ovatko nämä työnjohtajan tavanomaisia työtehtäviä ja olenko ylipäätään sopiva tähän rooliin, jos minulla ei ole tätä kokemusta.
Olisin erittäin kiitollinen, jos saisin vastauksen kysymyksiini ja pohdintoihini.
haavard.. Kiitos todella paljon vastauksesta.. Mutta kun tulee uutena sellaiseen ammattiin, saako ensin sisäistä koulutusta? Koska osaan hyvin käsityöammatit.. Olen erittäin taitava rakennusfysiikassa, tunnen rakennuslait ja normit todella hyvin.. Se on minun vahva puoleni.. Mutta juuri mittauslaitteet pelottavat minua.. Se on todellakin minun akilleenkantapääni!
Onhan se täydellistä työhaastattelussa, että sinulla on alue, jonka tiedät olevan heikkoutesi mutta haluat laajentaa tietämystäsi siinä! Minulle, joka en tiedä mitä geodesi on, se kuulostaa siltä, että paikantamisen opettelu (sen tiedän mitä se on) on melko kapea asia verrattuna moneen muuhun, jotka laskit vahvuuksiksesi! Pidä puoliasi ja hae töitä, joita haluat! Anna työnantajan karsia sinut pois, älä tee sitä itse.
Täysin oikea asenne! Se on työnantaja, joka tietää, mitkä vaatimukset asetetaan, ja silloin on työnantajan asia päättää, oletko oikea mies/nainen työhön. Jos suodatat itsesi pois, olet työttömänä koko elämän. Ero minun, joka pyöritän yritystä, ja palkatun välillä on, että palkatun ei tarvitse hakea useampaa työtä, kun hän on saanut työpaikan - minä taas... haen töitä (asiakkaita) joka päivä... ja on uuden asiakkaan päätettävissä, olenko oikea henkilö työhön riippumatta siitä, kuinka taitavaksi ja palveluhenkiseksi muut asiakkaani minua pitävät.Totte_S sanoi:Se on täydellistä työhaastattelussa, että sinulla on alue, jonka tiedät olevan heikkoutesi, mutta haluat mielelläsi syventää tietojasi siinä!
Minulle, joka en tiedä mitä geodesia on, vaikuttaa siltä, että oppia paikan merkintä (sen tiedän, mitä se on) on melko kapea asia verrattuna moniin muihin asioihin, jotka luettelit vahvoina puolinasi!
Pidä puolesi ja hae niitä töitä, joita haluat! Anna työnantajan poistaa sinut, älä tee sitä itse.
Se kuulostaa pahemmalta kuin se on, mutta jos katsoo asiaa realistisesti, niin se on niin...
Jäsen
· Stockholm
· 1 397 viestiä
Uljaus on oma palvelu useimmilla suuremmilla rakennustyömailla. Muussa tapauksessa palvelu vuokrataan yrityksiltä, jotka tekevät sellaista. Ainoa uljaus, jonka opit suorittamaan, on metritikulla...
Sen sijaan sinulta vaaditaan, että olet:
stressinsietokykyinen
kokenut
hyvin koulutettu
myötätuntoinen
määrätietoinen
nopeasti ajatteleva
analyyttinen
kommunikatiivinen
selkeä
rauhallinen
kekseliäs
iloinen
inhimillinen
innovatiivinen
systemaattinen
uutta ajatteleva
taloudellinen
rohkea
huumorintajuinen
tekninen
ylläpitäjä
järjestelmällinen
selvänäköinen
aina tavoitettavissa puhelimitse

Sen sijaan sinulta vaaditaan, että olet:
stressinsietokykyinen
kokenut
hyvin koulutettu
myötätuntoinen
määrätietoinen
nopeasti ajatteleva
analyyttinen
kommunikatiivinen
selkeä
rauhallinen
kekseliäs
iloinen
inhimillinen
innovatiivinen
systemaattinen
uutta ajatteleva
taloudellinen
rohkea
huumorintajuinen
tekninen
ylläpitäjä
järjestelmällinen
selvänäköinen
aina tavoitettavissa puhelimitse
Nyt en halua maalata piruja seinille, mutta mittaus rakennustyömailla VOI vaatia jonkin verran geodesiatietoa, riippuu hieman siitä, mitä tehdään. Jos kyse on vain seinien saamisesta pystysuoriksi ja suorakulmaisiksi jne., sen oppii melko nopeasti, mutta jos kyse on piirustuksen tulkinnasta ja rakennuksen kulmien koordinaattien laskemisesta, jotta rakennus ei sijaitse liian lähellä kiinteistön rajaa, tai jos pitää laskea oikein lattian korkeudet ja liitäntäkorkeudet vesihuollolle, on tärkeää tietää, mitä tekee, erityisesti jos mukana on useita eri koordinaatistojärjestelmiä. On monia esimerkkejä talon perustuksista, jotka ovat joutuneet liian lähelle rajaa, tai liian korkealle tai alhaalle, ja jotka täytyy purkaa tai siirtää suurin kustannuksin ja viivästyksin.
Nyt Mittausmääräys on häviämässä ja se korvataan uuden PBL:n säännöksillä, mutta useimmat kunnat säilyttävät vaatimuksen, että henkilö, joka saa tehdä mittauksia, omaa monivuotisen teoreettisen ja käytännöllisen kokemuksen mittausteknisestä työstä.
Nyt Mittausmääräys on häviämässä ja se korvataan uuden PBL:n säännöksillä, mutta useimmat kunnat säilyttävät vaatimuksen, että henkilö, joka saa tehdä mittauksia, omaa monivuotisen teoreettisen ja käytännöllisen kokemuksen mittausteknisestä työstä.
Hei taas kaikille. Haluan kiittää näistä mielenkiintoisista vastauksista ja voin itse asiassa sanoa, että tunnen itseni todella rohkaistuksi.
Stringfellow Hawke: Olet luetellut ominaisuuksia, joita työnjohtajalla tulisi olla. Sitä vastoin en voi olla huomaamatta, että monet näistä ominaisuuksista ovat suoria vastakohtia toisilleen. Esimerkiksi ominaisuudet analyyttinen ja metodinen ovat suoria vastakohtia nopealle ajattelulle. Jos olen analyyttinen, mietin todella tarkkaan ennen kuin vastaan. Nopeaa ajattelua pidän jonkin verran impulsiivisuuden sisältävänä.
b8q: Kyllä, tämä on se mihin yritän saada vastauksia. Useimmat joiden kanssa olen puhunut, vastaavat että työnjohtajalla on vastuu sisäpuolen asemoinnista eli runkoseinistä, aukaisusta jne. Rakennuksesta itsestään ja sen sijainnista kiinteistöllä huolehtivat yleensä heidän mukaansa mittausinsinöörit ja mittausteknikot. Tämä on mitä olen ymmärtänyt. Uskallan myös arvata, että tämä voi vaihdella paikasta toiseen tai organisaatioiden välillä.
Ystävällisin terveisin/ Ronken!
Stringfellow Hawke: Olet luetellut ominaisuuksia, joita työnjohtajalla tulisi olla. Sitä vastoin en voi olla huomaamatta, että monet näistä ominaisuuksista ovat suoria vastakohtia toisilleen. Esimerkiksi ominaisuudet analyyttinen ja metodinen ovat suoria vastakohtia nopealle ajattelulle. Jos olen analyyttinen, mietin todella tarkkaan ennen kuin vastaan. Nopeaa ajattelua pidän jonkin verran impulsiivisuuden sisältävänä.
b8q: Kyllä, tämä on se mihin yritän saada vastauksia. Useimmat joiden kanssa olen puhunut, vastaavat että työnjohtajalla on vastuu sisäpuolen asemoinnista eli runkoseinistä, aukaisusta jne. Rakennuksesta itsestään ja sen sijainnista kiinteistöllä huolehtivat yleensä heidän mukaansa mittausinsinöörit ja mittausteknikot. Tämä on mitä olen ymmärtänyt. Uskallan myös arvata, että tämä voi vaihdella paikasta toiseen tai organisaatioiden välillä.
Ystävällisin terveisin/ Ronken!
Kuulostaa siltä, että minä ja he, joiden kanssa olet puhunut, ajattelemme melko samalla tavalla. Rakennuksen ulkoinen muoto ja sijainti pitäisi todennäköisesti jättää mittausteknikolle, mutta muu rakennusmittaus ja -merkintä, kuten sisäseinien paikan merkitseminen, ei vaadi pitkää koulutusta. Ja vain siksi, että on _vastuussa_ jonkin tekemisestä, ei tarkoita, että se pitäisi aina tehdä itse. Delegoi tehtävä jollekin, joka osaa.
En osaa rakennusalaa, mutta olen toisaalta kokenut rekrytoija ja esimies yrityksessä, jossa työskentelen. Paras neuvo olet jo saanut, hae töitä! Anna rekrytoijan päättää, SOVITKO tehtävään, oletan, että haastatteluja käytetään myös alallasi, joten mene sinne ja kerro kuka olet ja miksi sinun pitäisi saada työpaikka. Jos tunnet heikkoutesi, se on pikemminkin etu (ainakin minun luonani
erityisesti jos olet innokas kehittymään sillä alueella.
Työnjohtajan luonani odotetaan (aivan kuten minulta itseltäni odotetaan) johtavan työtä, eikä tekemään kaikkea itse. Voit rekrytoida ihmisiä, jotka osaavat sen, mitä et itse osaa tai halua, ja delegoida niille, jotka ovat juuri siinä hyviä.
Hae töitä! ei ole kehittävää olla 25 vuotta samassa paikassa, kultakelloja ja maljakoita voi ostaa
Työnjohtajan luonani odotetaan (aivan kuten minulta itseltäni odotetaan) johtavan työtä, eikä tekemään kaikkea itse. Voit rekrytoida ihmisiä, jotka osaavat sen, mitä et itse osaa tai halua, ja delegoida niille, jotka ovat juuri siinä hyviä.
Hae töitä! ei ole kehittävää olla 25 vuotta samassa paikassa, kultakelloja ja maljakoita voi ostaa
Yleisesti ottaen voi sanoa, että Työnjohtajalla on vastuu paikanmäärityksestä (yksi monista vastuualueista). Kuten monet sanovat, rakennuksen sijainnin määrittämiseksi kiinteistöllä käytetään mittausteknikkoa. Sen jälkeen se riippuu hieman projektin koosta ja monimutkaisuudesta. Esimerkiksi kerrostalojen rakentamisessa otetaan yleensä mittausteknikko mukaan muutaman kerran asettaakseen runkolinjat. Joko vain ensimmäisellä kerroksella tai jokaisella uudella välipohjalla. Rakennuksissa, joissa on suurempi monimutkaisuus, voi myös antaa mittausteknikon asettaa seinät (esim. seinät, joilla on suhteellisen suuri säde).
Muuta voi sanoa, että paikanmääritys, joka vaatii takymetrin, tehdään mittausteknikon toimesta ja loput työnjohtajan. (joskus ostetaan myös muu paikanmääritys).
Työnjohtajan käyttämät apuvälineet paikanmäärityksessä ovat kaikkea metrimitasta, vesivaa'asta, linja- ja pystylaserista, vaaituslaitteisiin jne. ja joissakin tapauksissa takymetri. Koulutusta ei todennäköisesti saa, vaan paikanmääritystä oppii rakennustyömaalla ja siihen pääsee sisälle vähitellen.
Vaikeaa ei ole itse paikanmääritys, vaan piirustusten tulkitseminen ja oikeiden arvioiden tekeminen siitä, mitä voi muuttaa ja mitä mahdollinen muutos aiheuttaa seurauksina. Sitten ei aina voi rakentaa niin kuin arkkitehti/suunnittelija on piirtänyt.
Lopuksi voin sanoa, että se vaihtelee tietenkin yrityksestä toiseen.
Muuta voi sanoa, että paikanmääritys, joka vaatii takymetrin, tehdään mittausteknikon toimesta ja loput työnjohtajan. (joskus ostetaan myös muu paikanmääritys).
Työnjohtajan käyttämät apuvälineet paikanmäärityksessä ovat kaikkea metrimitasta, vesivaa'asta, linja- ja pystylaserista, vaaituslaitteisiin jne. ja joissakin tapauksissa takymetri. Koulutusta ei todennäköisesti saa, vaan paikanmääritystä oppii rakennustyömaalla ja siihen pääsee sisälle vähitellen.
Vaikeaa ei ole itse paikanmääritys, vaan piirustusten tulkitseminen ja oikeiden arvioiden tekeminen siitä, mitä voi muuttaa ja mitä mahdollinen muutos aiheuttaa seurauksina. Sitten ei aina voi rakentaa niin kuin arkkitehti/suunnittelija on piirtänyt.
Lopuksi voin sanoa, että se vaihtelee tietenkin yrityksestä toiseen.
Olet jo saanut monia viisaita vastauksia, joten ajattelin jakaa kanssasi joitakin kokemuksiani rakennustyömaan johtajana. Noin 10 vuoden ajan työskentelin sellaisena, ja koko ajan suuremmilla teollisuusrakennustyömailla. Työ työmaajohtajana on erittäin vaativaa ja stressaavaa, usein työ on sekä pomon että rakennustyöntekijöiden juoksupoikana olemista. Samalla se on vaihtelevaa ja hauskaa työtä. Oppii todella paljon sekä ihmisistä että rakennustekniikasta. Jos rakennustyömaalla syntyy jonkinlainen konflikti, voi joutua hankalaan tilanteeseen "ukkojen" ja työmaapäällikön välille. Joten työ edellyttää, että et pelkää konflikteja etkä ole altis mahahaavalle edellä mainitun lisäksi. Mahani ei kestänyt työskentelyä työmaajohtajana, joten se oli maha, joka päätti työmaajohtajaurani.
Onnea löytämään työmaajohtajan työtä hyvässä rakennusfirmassa.
Onnea löytämään työmaajohtajan työtä hyvässä rakennusfirmassa.
Klikkaa tästä vastataksesi