42 409 lukukertaa ·
28 vastausta
42k lukukertaa
28 vastausta
uusi menetelmä, joka korvaa etanadynamiitin..?
Itse asiassa ei ole suurempaa eroa siviilikemian ja kruunun taikinan välillä. Ero muodostuu yleensä siitä, että taikinasta ei koskaan makseta, joten siinä ei kitsastella.
Ps puiden kaataminen ja kantojen poisto käy nopeasti riittävällä määrällä pentyyliä ds
Ps puiden kaataminen ja kantojen poisto käy nopeasti riittävällä määrällä pentyyliä ds
Voiko pentyylipohjaista räjähdeainetta ostaa siviilikäyttöön? Ohjaajani väittivät, että se ei ole mahdollista, mutta he saattoivat vain huijata meitä. Räjähdeaineemme maksoi noin 40 kr/kg, kun kävin räjäytyskurssin. Emme tietenkään maksaneet itse, mutta koska oli rajallinen budjetti, myös dynamiitin määrä oli rajallinen.mats_o sanoi:
Mitä tulee kantoihin, kokeilimme eroa räjähteiden ja dynamiitin välillä juuri kantoihin. Räjähteet lähettivät kannon pienelle lentomatkalle. Räjähteet kyllä jättivät kannon paikoilleen, mutta veivät kaiken maan sen alta. Jäljellä oli vain sahata jäljellä olevat juuret ja vetää kanto pois.
Se, jota käytimme, ei ollut sotilasmerkintöjä vaan siviilitiedot ruotsiksi, joten sen täytyi olla tarkoitettu siviilimarkkinoille. Ehkä enemmän purkuyrityksille ja vastaaville, jotka tarvitsevat paljon voimaa pienessä tilassa. Jos aiot vain räjäyttää kalliota tai jotain, niin onhan se vain ladata enemmän isompaan reikään normaalisti.
Kuten ymmärsin, kun kouluttauduttiin räjäyttämiseen kruunun palveluksessa, ero räjähdeaineen ja sen välillä, mitä käytetään kallion räjäyttämiseen, on siinä, että sotilaallinen palaa nopeammin ja sopii asioiden "leikkaamiseen", kun taas kallion räjäyttämisessä halutaan jotain, joka siirtää suuria massoja eikä vain räjäytä pieniä siruja pienemmältä alueelta.
Mitä tulee lentäviin asioihin, puhdistimme panssariesteitä valitulla määrällä massaa. vanha panssarilevy tankista (150 kg) liikkui noin 100 metriä ;D valtava pirun räjähdys!
Mitä tulee lentäviin asioihin, puhdistimme panssariesteitä valitulla määrällä massaa. vanha panssarilevy tankista (150 kg) liikkui noin 100 metriä ;D valtava pirun räjähdys!
Aivan. Räjähdysnopeus taikinassa ja vastaavissa aineissa on huomattavasti korkeampi kuin esimerkiksi dynamiitissa ja nestemäisissä nitraattipohjaisissa räjähteissä. Saat myös enemmän tehoa tilavuusyksikköä kohden taikinassa, mutta maksat siitä hintalapulla.
vapaa räjäyttäminen on hauskaa. Satun "tietämään", että kun ottaa puolentoista tonnin lohkareen ja muuttaa sen soraksi, kunhan on tarpeeksi taikinaa ja sytyttimiä, siitä tulee 0-100 tuossa soralajissa.....
vapaa räjäyttäminen on hauskaa. Satun "tietämään", että kun ottaa puolentoista tonnin lohkareen ja muuttaa sen soraksi, kunhan on tarpeeksi taikinaa ja sytyttimiä, siitä tulee 0-100 tuossa soralajissa.....
Hei!
Nostan tämän keskustelun esiin, koska se on muuttunut minulle yhä ajankohtaisemmaksi. Näyttää siltä, että teillä on runsaasti tietoa räjäyttämisestä, joten antakaa vinkkejä, kiitos
Lisään kuvan, jotta ymmärrätte paremmin suunnitelmiani. Ongelmana ovat muun muassa tukimuurit tai 2 tulevaa uima-altaan seinämää, en haluaisi niiden halkeavan. Luulen, että noin 10 m3 pitäisi poistaa. Mitä mieltä olette, Boulder Buster/kivenhalkaisija, safes tai etana-dynamiitti? Vai ammattilainen, joka veloittaa X-€/m3?
Terveisin Z
Nostan tämän keskustelun esiin, koska se on muuttunut minulle yhä ajankohtaisemmaksi. Näyttää siltä, että teillä on runsaasti tietoa räjäyttämisestä, joten antakaa vinkkejä, kiitos
Terveisin Z
Oi!
Aluksi voit unohtaa muren. Ei ole mitään mahdollisuutta säästää sitä.
Jos se on peruskalliota ja aiot räjäyttää metrin tai syvemmälle maahan, voit unohtaa myös stenspräckare. Tapauksessasi tehokkaammat laitteet ovat tarpeen. Tarvitaan suuria voimia räjäyttää kallio, joka on ankkuroitu alaspäin.
Lisäksi talo näyttää olevan aivan liian lähellä, jotta se ei vahingoittuisi. Jos olisin sinä, panostaisin maanpäälliseen uima-altaaseen tai sijoittaisin uima-altaan paikkaan, jossa ei ole niin paljon kalliota poistettavana. Pahoittelut, mutta siitä tulee vaikeaa ilman, että käytetään paljon rahaa.
/CC
Aluksi voit unohtaa muren. Ei ole mitään mahdollisuutta säästää sitä.
Jos se on peruskalliota ja aiot räjäyttää metrin tai syvemmälle maahan, voit unohtaa myös stenspräckare. Tapauksessasi tehokkaammat laitteet ovat tarpeen. Tarvitaan suuria voimia räjäyttää kallio, joka on ankkuroitu alaspäin.
Lisäksi talo näyttää olevan aivan liian lähellä, jotta se ei vahingoittuisi. Jos olisin sinä, panostaisin maanpäälliseen uima-altaaseen tai sijoittaisin uima-altaan paikkaan, jossa ei ole niin paljon kalliota poistettavana. Pahoittelut, mutta siitä tulee vaikeaa ilman, että käytetään paljon rahaa.
/CC
Hitto vieköön, melkein arvasin sen
Mitä luulet, että etenisin eteenpäin etanadynamiitilla? Se ei varmaankaan ole sitä, mitä tarkoitat "tehokkaammilla jutuilla". Kestää kauemmin, mutta olen kärsivällinen ja sisukas tyyppi
Tavoitteena on aloittaa valaminen keväällä.
Jos sinulla on todella paljon kärsivällisyyttä, sinun pitäisi kokeilla kivienhalkaisijaa ja nähdä, kuinka paljon kärsivällisyyttä sinulla todella on. Vuokraa laitteet yhdessä Cobran kanssa viikonlopuksi ja huomaat ajan myötä, tuleeko hommasta mitään ja voit arvioida, kuinka kallista se tulee olemaan. Paljon riippuu siitä, kuinka kova kallio on. Minulla on kova kallio tontillani, mutta se on liuskekivimäinen ja halkeilee helposti. Kalliosi saattaa käyttäytyä aivan eri tavalla, kuka tietää.
Kivienhalkaisija on vähintään 10 kertaa tehokkaampi kuin etanadynamiitti ja kallio liikkuu, mikä on ehdoton vaatimus sinun tapauksessasi. Etanadynamiitti ainoastaan saa kiven halkeamaan parhaimmillaan
Kuvittele itse, kuinka työlästä on piikata irti kalliota, joka vain murtunut muutaman senttimetrin. Et saa otetta piikillä ja sinulla ei ole mitään, mihin tukeutua. Jättäisin kokeilun etanadynamiitilla väliin, jos olisin sinä.
Kun kokeilet kivienhalkaisijaa. Valmistele kunnolla oikeilla varusteilla:
1. Vesiletku pistoolisuihkusuuttimella
2. Vankka pressu kivensirpaleilta suojautumiseen (kumimatto vuokrataan samalla kuin kivienhalkaisija, mutta se ei suojaa ikkunoita ja muuta taloa sirpaleilta)
3. Pilli varoittaaksesi naapureita ennen jokaista laukausta
4. Kuulonsuojaimet
5. Työkengät teräskärjillä
6. Kiilat
7. Iso ja pieni leka
8. Kottikärry
9. Lapio
10. Ekstra bensiiniä ja öljyä Cobralla (vähintään 10 litraa kuluu viikonlopussa)
11. Kaksi vankkaa piikkiä. Osta uusi terävällä kärjellä.
12. Työkaveri (matto on raskas ja poraamisessa ja piikkaamisessa on hyvä olla kaksi henkilöä)
Onnea matkaan!
/CC
Kivienhalkaisija on vähintään 10 kertaa tehokkaampi kuin etanadynamiitti ja kallio liikkuu, mikä on ehdoton vaatimus sinun tapauksessasi. Etanadynamiitti ainoastaan saa kiven halkeamaan parhaimmillaan
Kun kokeilet kivienhalkaisijaa. Valmistele kunnolla oikeilla varusteilla:
1. Vesiletku pistoolisuihkusuuttimella
2. Vankka pressu kivensirpaleilta suojautumiseen (kumimatto vuokrataan samalla kuin kivienhalkaisija, mutta se ei suojaa ikkunoita ja muuta taloa sirpaleilta)
3. Pilli varoittaaksesi naapureita ennen jokaista laukausta
4. Kuulonsuojaimet
5. Työkengät teräskärjillä
6. Kiilat
7. Iso ja pieni leka
8. Kottikärry
9. Lapio
10. Ekstra bensiiniä ja öljyä Cobralla (vähintään 10 litraa kuluu viikonlopussa)
11. Kaksi vankkaa piikkiä. Osta uusi terävällä kärjellä.
12. Työkaveri (matto on raskas ja poraamisessa ja piikkaamisessa on hyvä olla kaksi henkilöä)
Onnea matkaan!
/CC
Se, mikä voi olla avuksi lähellä seinää, on kunnollinen kivenleikkuri/rondelli. Sitä voidaan myös käyttää tekemään joitakin uria, jotta saadaan joitakin hyökkäyspintoja, joista työskennellä.
Ok, mutta vaikuttaa siltä, että kivenmurskaimet ovat vähän liian voimakkaita. Uskotko, että voit välttää vaurioittamasta muuria? Ei tarvitse räjäyttää aivan muurin vieressä, vaan noin 20-30 cm päässä, koska ajattelin kuitenkin valaa tukijalan/muurin nykyisen muurin sisäpuolelle, noin 50 cm korkea ja 10 cm leveä. Tärkeää on saada syvyys keskelle, ei muurin/uima-altaan seinän viereen. Joten voiko stenspräckare kuitenkin toimia?
Minulla on kantavat palkit terassille tukimuurissa, ja sen on tarkoitus toimia myös uima-altaan seinänä, joten halkeamat eivät ole hyväksi
Olisi pitänyt räjäyttää ennen tukimuurin ja terassin rakentamista, jos nyt voisi olla vähän jälkiviisas, mutta silloin minulla ei toisaalta ollut uima-allas suunnitelmia.
Todella hyviä vinkkejä, kiitos paljon!
Minulla on kantavat palkit terassille tukimuurissa, ja sen on tarkoitus toimia myös uima-altaan seinänä, joten halkeamat eivät ole hyväksi
Todella hyviä vinkkejä, kiitos paljon!
Nostan vanhan ketjunFein sanoi:Valitettavasti voin ilmoittaa kaikille lainkuuliaisille, että täytyy olla räjäytyskortti käyttääksesi kivensärkyjää. En usko, että sitä tarvitaan ostamiseen tai varastointiin, kuljetukseen ym., mutta jos räjäytys menee pieleen, se ei ole kovin hyvä. Luulen, että jos "boostaa" kolmella latauksella yhdessä reiässä, saa saman vaikutuksen kuin dynamiitilla.
Mitä olen lukenut, kivensärkyjälle tai SAFEX:lle ei vaadita räjäytyskorttia. Ainoa vaatimus on, että on täyttänyt 18 vuotta ja omaksunut valmistajan turvallisuusohjeet. Tieverkon Tuotanto katsoo kuitenkin, että kivensärkyjän ohjeet ovat puutteellisia ja vaativat "suurempaa varovaisuutta latauksen ja suojaetäisyyden suhteen".
SAFEX-verkkosivustolta
Tieverkon Tuotannosta kivensärkyjän osalta.Mitkä ovat SAFEX-käyttäjän vaatimukset?
SAFEX:n toimittaja kohdistaa tuotteensa erityisesti taitaville ja toimiville kallio-, rakenne-, purku- ja rakennusalalla sekä ensisijaisesti henkilöille, joilla on kokemusta särkemisestä, purkamisesta ja räjäyttämisestä. SAFEX:iä saa käyttää vain aiottuun tarkoitukseen, ts. kallion, betonin ja isompien kivien särkemiseen. Alin ikäraja on 18 vuotta. Käyttäjän tulee omaksua ja noudattaa toimittajan laajempaa käyttöohjetta turvallisuusmääräyksineen. Omia kulutusvarastoja tulee säilyttää lukitussa metallikaapissa.
Kivensärkyjä on kannettava laite, jota käytetään pääasiassa lohkareiden/kivien räjäytyksessä (särkemisessä) sekä betonin särkemisessä.
Kivensärkyjän saa hankkia 18 vuoden iästä ja se ei vaadi räjäytyskorttia. Saavuttaakseen parhaan tuloksen, tilavuuden tulee olla 1-2 m³ ja korkeuden vähintään 1 m sekä kaksi vapaata pintaa.
Tätä menetelmää käytettäessä tulee käyttöohjetta noudattaa huolellisesti! Valmistajan turvallisuusmääräykset eivät ole täysin tyydyttäviä, vaan vaativat suurempaa varovaisuutta latauksen ja suojaetäisyyden suhteen.
Nyt en tiedä mitään räjäytyksestä, mutta itse en koskaan uskaltaisi räjäyttää niin lähellä taloa ja kotia. Mitä ammattilainen veloittaa työn tekemisestä? Ajattelin, että se saattaa olla sen arvoista verrattuna riskiin, että taloon tulee seurausvahinkoja, joita vakuutus ei ehkä edes kata?
Klikkaa tästä vastataksesi