Hei!

Olen kuullut huhuja, että on olemassa jotain, joka on korvannut etanadynamitit. Se on ilmeisesti jonkinlainen räjähdysaine. Todennäköisesti vähemmän räjähtävä ja vaarallinen kuin dynamiitti, mutta sen pitäisi toimia kiveen ja kallioon. Tätä voi myös käyttää tavalliset ihmiset. Tietääkö joku jotain?

Terveisin Z

En muista nimeä juuri nyt, mutta etsi vähän perustus- ja maa-alue työ osasta, niin se on perusteellisesti ;) keskusteltu siellä

Kanon, tuo näyttää toimivan hyvin. Menen hieman alas vuoren sisään rakentaakseni uima-allasta. Olen kokeillut snigelnia aikaisemmin, mutta olen kai liian kärsimätön odottamaan vaikutusta ;) Toivottavasti heillä on se Cramossa, koska todennäköisesti vuokraan poran sieltä. Kiitos avusta!

Kivensärkiä on toinen nimi samalle asialle. Käytetään ruutilatauksia. Sytytyslataus ja mahdollisesti booster-lataus. Olen räjäyttänyt pois 6 kuutiometriä kalliota tällä menetelmällä ja voin ehdottomasti suositella sitä. Se on myös hauskaa :). Jos aiot mennä alas kallion sisään, sinun tulisi ehdottomasti käyttää menetelmää, joka siirtää kiviä. Etanadynamiitti vain varmistaa, että se halkeaa parhaassa tapauksessa.

On myös menetelmä nimeltä safex, mutta en ole itse kokeillut sitä.
/CC

Hei, voitko kertoa enemmän siitä, kuinka sait poistettua 6 kuutiometriä kalliota kivensärkemellä? Olen itse poistanut noin 5 m3 kalliota paineilmakäyttöisellä kallionporauslaitteella ja sähköisellä Hulkilla, ja se pölysi ja metelöi hirveästi, joten sitä en suosittele.
Minulla on vielä noin 5 m3 kalliota, jonka haluaisin poistaa. Mutta se ei saisi metelöidä tai pölistä niin paljon. Kun kyse oli Hulkista, se särki massiivista graniittikalliota.

Toimiiko se myös "kivensärkijällä"?

Haluan tietää, kuinka monta reikää piti tehdä ja kuinka kauan se kesti?

Kun käytettiin "Hulkia", se ei pystynyt särkemään kuin noin 20-25 cm suuruisia kalliopalasia ja siihen tarvittiin yli 500 reikää, ja se vei noin 200 miestyötuntia kallion särkemiseen. Se tuli todella kalliiksi lopulta, kun Cramo otti noin 3000 kr sis. alv/päivä laitteista.

Se oli erittäin rankkaa, niin paljon voin sanoa, ja likaista ei vähiten. Hankalaa oli porata reikiä ja irrottaa puolivapaita kivimöhkäleitä sekä kuljettaa pois kaikki kivi. Varsinainen räjäyttäminen oli vain hauskaa. Veikkaisin, että noin 10 porareikää kuutiota kiveä kohti. Ongelma oli, ettei kaikkia reikiä voitu käyttää tehokkaasti. Niiden piti olla täysin vedenpitäviä, jotta saataisiin oikea räjäytysvaikutus, sitten oli tärkeää, että räjäytettiin sopivasti kiveä kerralla, muuten kivi ei irronnut ja piti porata uusia reikiä. En kirjannut tarkkaan kuinka paljon aikaa käytin räjäytykseen, mutta luulen, että se oli 3 tai 4 viikonloppua.
/CC

Valitettavasti joudun ilmoittamaan kaikille lainkuuliaisille, että kivensärkijän käyttöön tarvitaan räjäytyskortti. Ei uskoakseni tarvitse sellaista ostamiseen tai säilyttämiseen, kuljettamiseen jne., mutta jos jotain menee pieleen räjäytyksen aikana, se ei ole hyvä asia. Luulen, että syynä on, että jos "boostaa" kolmella latauksella yhdessä reiässä, saa saman vaikutuksen kuin dynamitilla.

Fein sanoi:
jos "boostaa" tyypin kolme latausta yhdessä reiässä, saa saman vaikutuksen kuin dynamiitti.
He, he. Huomasin sen. Löysin kivenmurikan katon rännistä, kun puhdistin lehtiä keväällä.
Ei tarvinnut mitään "räjähdekorttia" vuokratakseen vangeskog:ista tai muilta vuokrafirmoilta Göteborgissa ainakaan, mutta ehkä se on käyttäjän vastuulla?
/CC

Luulen, että se on kuin autojen kanssa. Et tarvitse ajokorttia ostamiseen tai säilyttämiseen, mutta et saa käyttää. Ikävää mielestäni, harmi jos kivenlohkare päätyy naapurille ja joudut vaikeuksiin vain siksi, että sinulla ei ollut räjäytyskorttia.

chris47 sanoi:
Hehe. Huomasin sen. Löysin kivenlohkareen räystäskourusta, kun aioin puhdistaa lehtiä keväällä. Ei tarvinnut mitään "räjäytyskorttia vuokratessa Vangeskogilta tai muilta vuokrausyrityksiltä Göteborgissa ainakaan, mutta ehkä se on käyttäjän vastuulla?
/CC

Mihin amatööri oikeastaan haksahtaa? Arvaan, että ei ole täysin hyvä idea ampua kiveä naapuriin, vaikka olisikin räjäytyskortti :-?

Vakuutusyhtiöillä saattaa olla mielipiteitä, mitä tiedän?

Itse toivoisin, että tontilla olisi kiveä... tuntuu jollain tavalla vakaammalta kuin turve ja savi ::)

Se oli enimmäkseen vakuutukset, joita ajattelin.

sitten se, mikä on laitonta, ei ole koskaan eduksi, jos jää kiinni. ja varmasti jääkin, jos ampuu kiviä ympäri koko kylää. ehkä voi jopa joutua syytteeseen räjähdysaineen vaarallisesta käsittelystä. Poliisi ei yleensä ilahdu niistä, jotka räjäyttävät pankkiautomaatteja ja Securitas-autoja. Heillä ei todennäköisesti ole sprängkort ;D

Ubbe sanoi:
Mistä oikeastaan jää kiinni amatöörinä?
Arvaan, että ei ole täysin hyvä idea ampua kiviä naapuriin, vaikka olisi sprängkort :-?

Vakuutusyhtiöillä voi olla näkemyksiä, mistäs minä tiedän?

Toivoisin, että tontilla olisi kallioita... tuntuu jotenkin vakaammalta kuin turve & amp; savi ::)

Räjäytys on vaarallista hommaa, tiedättehän sen..........kun me räjäytimme, pysäytin erään pyöräilijän, joka oli pyörätietä pitkin tontin rajalla kulkemassa. Tämä oli pakolainen, joka ei ymmärtänyt sanakaan ruotsia, tuskin englantia myöskään. Sanottuani sanat "blast", "explosives" sekä "big booom" hänellä oli kiire kääntyä pyörällä takaisin, sanoin vain, että hänen pitäisi odottaa hetki ennen kuin jatkaa matkaansa.......silloin tuli "big booom" ja nopeammin kuin silmänräpäyksessä pakolainen oli pudottanut pyörän, heittäytynyt maahan makuulle kädet pään takana :o

Raukka oli varmaan tottunut pahempiin "booom" :P

Toisella kerralla pysäytin erään kiukkuisen eukon, joka tuli pyörällä, ja sain haukut siitä miksi en ollut informoinut:
"-En ole lukenut mitään lehdestä mistään sulkemisesta, MINUN ON PAKKO PÄÄSTÄÄN NYT KOTIIN!"

Eukonperkele suoraan sanottuna >:(

Samaan aikaan R50:tä rakennettiin uuteen malliin jossain mailin päässä, useita satoja autoja pysäytettiin räjäytysten ajaksi ilman että siitä ilmoitettiin lehdissä.........mutta YKSI eukko, joka pysäytettiin 2 minuutin ajaksi, alkaa huutamaan ::)

Ajattele, kuinka paljon hauskempaa on räjäyttää sotilaallisesti! :-)

Räjähdeaineella on huomattavasti parempi teho kuin kaikella, mitä löytyy siviilimarkkinoilta. Ja ihmisillä on paljon suurempi kunnioitus sulkuja kohtaan, jos niiden vieressä seisoo vihreisiin pukeutuneita miehiä automaattiaseiden kanssa...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.