Hei, Minulla on vapaa-ajan asunto Sörmlandissa Flenin lähellä. Talo rakennettiin vuonna 1969.
Terassin vieressä on neljästä 8-16-ikkunasta koostuva ikkunaseinä, joissa on yhdistetyt puitteet.
Seinä, johon ne on asennettu, on tehty 35x120 mm pystyrungoista, joiden välinen etäisyys on 80 cm. Niiden väliin siis on asennettu ikkunat. Ylhäällä on kantava palkki 45x120, upotettu näihin seinärunkoihin. Haluaisin nyt poistaa ikkunat ja asentaa tilalle taitto-oven, jotta terassille vievä kulkuaukko olisi avoimempi ulkopuolella. Taitto-ovi vaatii 330 cm aukon.
Kun poistan ikkunat, se riittää tähän. Mutta minun täytyy sitten vahvistaa aukko eräänlaisella palkilla. Ajattelin sitten asentaa 45x195 mm T24 ulkopuolelle, upotettuna seinärunkoihin.
Kysymys... Riittääkö se? Kestävätkö olemassa olevat seinärungot kuormituksen? Luulen, että talo on lumivyöhyke 2:ssa ja meillä on btg. kattotiilet. Liitteenä kolme luonnosta.
Onnistuin itse asiassa lukemaan ne jo ennen viimeistä yritystä, joka kuitenkin on paras. Sinulla on siis kolme kattotuolia c/c 800 mm, jotka tulevat kantopalkille. Arviolta se tuntuu hieman niukalta, joten paras on laskea se. Silloin tarvitsisin tiedon katon leveydestä. Oletan, ettei ullakolla ole mitään.
Et pysty tähän tavallisella rakennuspuutavaralla, vaan tarvitset liimapuupalkin, ehdotettuna 115x225 mm. Tämän mitan voi korvata kapeammalla ja korkeammalla (90x270) tai paksummalla ja matalammalla (215x180). Sinulla on kolme kattotuolia, joissa on melko raskaat kuormat (kun on satanut lunta), jotka täytyy kantaa.
Et saa tätä tehtyä tavallisella rakennuspuulla, vaan tarvitset liimapuupalkin, ehdotuksena 115x225 mm. Tämä koko voidaan korvata kapeammalla ja korkeammalla (90x270) tai paksummalla ja matalammalla (215x180). Sinulla on kolme kattotuolia melko reippailla kuormilla (kun on satanut lunta), jotka pitää vaihtaa.
Hei taas. Kiitos vastauksestasi, tarkistin myös itse Moelvenin liimapuisesta sovelluksesta, mutta nyt mietin... vanha kantava palkki (45x120) onhan vielä seinärimojen sisäpuolella. Eikö silloin voisi pienentää uuden liimapuupalkin kokoa hieman? tarvitsisin hieman matalamman korkeuden uuden avautuvan oven tilanpuutteen takia, ehkä 90x225 mm. Mitä mieltä olet?
Jos voit täydentää olemassa olevan 45x120 säännön lähes saman kokoisella niin, että ne yhdessä muodostavat 45x225 säännön ja ruuviliimata ne yhteen liimapuupalkin kanssa, niin 90x225 pitäisi riittää.
Hei. Tarkoitatko, että kiinnitetään toinen 45x120 NYKYISEN 45x120 säännön ALLE? Sitten en tiedä, miten tarkoitit ruuviliimata se paketti LT 90x225 kanssa? Koska se on ulkopuolella? Parhain terveisin Rolf
Missasin täysin luonnoksesi. Tajuan, että ruuviliimaus ei ole vaihtoehto. On valitettavasti mahdotonta laskea, kuinka paljon nykyinen palkkisi voi keventää liimapuupalkkia. Se vaatii jonkinlaista symmetriaa tai yhteisvaikutusta ruuviliimauksen kautta. Nykyisellä ulkonäöllä et voi mennä alas kokoon 90x225. Perusehdotukseni on 115x225.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.