Hei!

Ajattelin korjata tonttimme aitaa. Kuten kuvista näkyy, tällä hetkellä siinä on betonijalustaan upotetut rautaputket. Haluaisin kyllästetyt tolpat 70x70, noin 120 cm korkeat, vaakasuorilla rimoilla. Nykyisten rautaputkien väli on noin 120 cm, ja rautaputkien halkaisija on noin 4 cm.

Yksi ajatus on ollut katkaista tolpat jalustan luona ja täyttää reikä laastilla tai jonkinlaisella täyttömassalla/liimalla ja laittaa tolppakengän. Onko riskinä, että laastista tulee epävakaa, jos se kutistuu? Onko olemassa jotakin muuta täyttömassaa tai vastaavaa, jota voisi käyttää?

Onko olemassa jokin muu ratkaisu, jossa rautaputket ovat piilossa/poissa? En haluaisi valaa plinttejä jalustalle.

Valkoinen aita, jossa on vaakasuoria rimoja, aurinko laskee puiden takana.
 
  • Valkoinen aidanseinä, jossa on pystysuora metalliputki betonijalustalla. Ruuvikiinnikkeet yhdistävät putken vaakalaudoitukseen.
Ehkä vaikeaa. Mutta leikkaa putket vähän ylempää, sitten poraa 4 cm reikä tolppaan ja vedä se putken päälle? Silloin se pysyy kiinni eikä sinun tarvitse valaa mitään. Ainoa hankaluus on porata suoraan ja tarpeeksi syvälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ajatus on käynyt mielessäni, mutta vuosien mittaan aita on saanut kolhuja ja monet tolpista eivät ole suoria... Lisäksi on osio, joka on itsenäinen, jossa on 5 tolppaa ja kaikki tolpat ovat irrallisia ja heiluvat... Niitä tolppia ei voi käyttää ollenkaan!
 
Jos jotkin tolpat ovat löysiä ja toiset "ovat tehneet tehtävänsä", leikkaisin ne sokkelin tasalla.

On vaikea arvioida sokkelin kuntoa, mutta jos se on melko tasainen, ehkä voisit kiinnittää uudet tolpat pulttaamalla? Tässä on esimerkki:
https://www.byggmax.se/tradgard/sta...abo-stolpe-stalstaket-och-grind-svart-p683114

On varmasti saatavilla muitakin värejä/malleja. Yllä oleva on vain esimerkki.
 
A
Onhan olemassa myös tolppakenkiä, jotka voi pultata betoniin. Nämä voi varmasti myös asettaa niihin kohtiin, joissa katkaistut putkenpalat ovat, peittääkseen putket.
793044.jpg
 
  • Tykkään
xyle
  • Laddar…
Jos se pitää, tämä on kyllä kätevin ratkaisu, tolppien välillä onhan melko tiheä! Kokeilen sitä itsenäiseen osaan, niin katsotaan miten se toimii... Muuten täytyy pultata tolpanjalat!

Kiitos kaikista vastauksista!

/Peter
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.